האם יש קשר בין גודל וסדר הילודה במשפחה לבין עמדה עתידית בקבוצת הכדורגל

במסגרת האזור הזה באתר אני מרשה לעצמי לשים מאמרים שיתכן והתועלת המדעית שתצמח מהם אינה גבוהה, אבל הם מעניינים, פותחים את הראש לחשיבה קצת אחרת וגם מעלים חיוך.

הפעם עוד מאמר קלאסי, מעיתון מדעי נחשב ביותר שנקרא עיתון הרפואה הבריטי (BMJ בקצרה).

באופן מסורתי העיתון מוציא בסוף כל שנה אזרחית, במהדורת חג-המולד, מאמרים שהם מצד אחד עומדים בקריטריונים מדעיים נוקשים (השערת מחקר, שיטות, סטטיסטיקה וכדומה), ומצד שני הם "שובבים" עם רעיונות מקוריים ושאלות מחקר מחיי היום יום.

את המאמר המדובר, שפורסם בשנת 2003 ומספרו PMID 14684654, פרסם רופא בריטי שהיו לו בזמנו 3 בנים צעירים והוא חשב שאולי לסדר הילודה במשפחה תהיה השפעה על התפקיד בקבוצת כדורגל שבה ישחקו הבנים. או פחות או יותר במילים שלו, הוא חשב שהבכור בטח יהיה חלוץ והצעיר ביותר שוער.

האם יש קשר בין גודל וסדר הילודה במשפחה לבין עמדה עתידית בקבוצת הכדורגל

המחבר שלח שאלון לכל קבוצות הליגה האנגלית הבכירה אבל הצליח לקבל תשובות רק משלושה (מתוך 20) מועדונים…

הוא שינה טקטיקה ושלח השאלון ל-24 מועדונים מהליגה השלישית באנגליה. הוא קיבל תשובות מ-14 מועדונים ואסף נתונים מ-232 שחקנים (23 שוערים, 72 מגנים, 68 קשרים ו-69 חלוצים).

הממצאים היו:

ממוצע גודל המשפחות היה שונה באופן משמעותי בין התפקידים השונים. לדוגמא, לשוער היו רק 1.13 אחים ואחיות בממוצע, למגן 1.79, לקשר 2.4 ולחלוץ 2.4. אני לא מצליח למצוא אף הסבר הגיוני לממצא הזה.

בנוסף, בבדיקה לפי סדר הילודה רק של הבנים במשפחה עלה שדווקא למגן יש את הסיכוי הגבוה ביותר להיות האח הבכור במשפחה ולחלוצים הסיכוי הנמוך ביותר להיות הבכורים… שני הממצאים האחרונים לא הגיעו למשמעות סטטיסטית.

אז קשה לקבוע אם יש פה תכלס או לא, אבל תודו שהנושא מעניין.

בשביל האנקדוטה והנוסטלגיה הלכתי לויקיפדיה לבדוק האם אחד מגיבורי ילדותי עודד מכנס (סגן מלך השערים של הליגה הלאומית), הינו בכור, אמצעי או ילד זקונים.

ובכן, קראתי שעודד מכנס (שהיה חלוץ) הינו תאום של גד מכנס (שהיה מגן), אבל לא מצאתי מי הקדים את מי בלידה…