מה עדיף – הנקה או פורמולה (תמ"ל בבקבוק)?

הנקה או פורמולה? הנקה נקודה. לא? 

לכאורה שאלה שהתשובה עליה קלה, נכון? אבל זה לא תמיד נכון, בטח לא באופן גורף לכולם.

להנקה (או חלב אם שאוב), יתרונות רבים וזו הסיבה שארגוני הבריאות הגדולים ביותר בעולם ממליצים עליה כעל התזונה הטובה ביותר. חלב אם הוא המאוזן ביותר מבחינת מרכיביו, ויצרני הפורמולות השונים רק מנסים להגיע קרוב ככל האפשר לאותו הרכב.

ההמלצה הרשמית היא להנקה מלאה עד גיל 6 חודשים ואז המשך הנקה משלימה עד גיל שנה (או יותר). גם הנקה חלקית בכל כמות שהיא הינה טובה יותר מאי הנקה בכלל.

ולכן חלקו הראשון של פרק זה יסקור את כל יתרונות ההנקה.

אבל למרות שאנחנו חברה שמקדשת את ההנקה, יש לזכור כי לא כל האימהות (ולא כל המשפחות) רוצות או יכולות להניק. אני לעתים בהרגשה שאימהות רבות מניקות ממקום של לחץ (אישי או חברתי) למרות שההנקה לא מתאימה להן כלל ולעתים אינה אפקטיבית. בנוסף, יש בהנקה גם אתגרים שחשוב להזכיר, לצד היתרונות.

ולכן חלקו השני של הפרק יזכיר גם אתגרים אלה.

מה עדיף - הנקה או פורמולה (תמ"ל בבקבוק)?

הנקה או פורמולה (תמ"ל)?

אחזור על מה שחשוב להדגיש – הנקה היא התזונה הטובה ביותר לתינוקות והיא אחד הדברים הנפלאים ביותר שאם יכולה לתת לתינוק.

אבל, מהכיוון השני, תינוקות רבים ניזונים מתמ"ל, מסיבה זו או אחרת, וגדלים להיות ילדים ומבוגרים בריאים.

לדוגמה, כשמדברים על כך שלתינוק יונק יש פחות דלקות אוזניים (הוכח) אז יש לזכור שזו עבודה שהשוותה כ- 1000 תינוקות יונקים מול 1000 שלא ינקו ומצאה סטטיסטית פחות דלקות אוזניים בקבוצת היונקים.

זה לא אומר שעכשיו כל התינוקות שניזונים מתמ"ל יסבלו דלקת אוזניים. כמו שזה לא אומר שהיונקים מוגנים לחלוטין מדלקת אוזניים. ולכן, יש להבדיל בין המחקרים שמתבצעים בקבוצות גדולות ומגיעים למשמעות סטטיסטית, לבין החיים עצמם והילד הפרטי שלכם. 

מהן יתרונות ומהי חשיבות ההנקה?

יתרונות רבים, ביניהם:

יתרונות 'חיסוניים' – בשורה התחתונה, סטטיסטית תינוק יונק חולה פחות. פחות זיהומים במערכת העיכול, פחות דלקות אוזניים, פחות זיהומים נשימתיים ופחות דלקות בדרכי השתן.

יתרונות בעידוד גורמי גדילה.

יתרונות מטבוליים – פחות השמנה, סכרת מסוג 1, צליאק (קיראו כאן) ומחלת מעי דלקתית (קרוהן). פחות יתר לחץ דם.

יתרונות אלרגיים – פחות אלרגיות, לרבות עור אטופי ואסתמה.

בתינוקות יונקים נמצאה שכיחות נמוכה יותר של מוות בעריסה (קיראו עוד בקישור הבא).

בנוסף – פחות גידולים, פחות לימפומות ולויקמיות, פחות אשפוזים ותמותת תינוקות.

יתרונות כלכליים – הנקה זולה יותר מקניית תמ"ל.

והבונוס לאישה המניקה – פחות סכרת מסוג 2, פחות סרטן שד ושחלות.

הצלחת ההנקה תלויה בגורמים רבים שתקצר היריעה מלסקור בפרק זה. מעידוד הנקה ברמה הארצית, דרך הפיכת בתי חולים ומחלקות ילודים למקומות ידידותיים להנקה ועד הרמה הפרטנית המשפחתית. לדוגמה, קיראו בקישור הבא בחלק של האתר שמסכם מאמרים מדעיים, כיצד פעולה פשוטה עוד במחלקת תינוקות יכולה להדהד הרבה אחר כך. 

מהם אתגרי ההנקה?

ישנם מצבים רפואיים אימהיים מעטים, בעיקר מחלות זיהומיות לא שכיחות שבהן ההנקה אסורה.

ישנן מספר מסוים של מחלות בילוד שבהן אסורה הנקה (בעיקר בעיות מטבוליות נדירות).

חלב אם מכיל כמות נמוכה של ויטמין די – זו הסיבה בגינה במדינות מסוימות יש המלצה על מתן תוספת ויטמין די לתינוקות יונקים בלבד. עם זאת, לאור עדויות על חסר של ויטמין די גם בתינוקות הניזונים מתמ"ל, במדינת ישראל ההמלצה הינה למתן תוספת ויטמין די לכלל התינוקות, ראו בקישור.

כאבים וזיהומים – הנקה יכולה להיות קשורה לאי נוחות' ולכאב פטמות, לגודש ולזיהומים בשד (מסטיטיס, קיראו פה בהרחבה) בשיעור של 2-3% מהאימהות המניקות.

מה עדיף - הנקה או פורמולה (תמ"ל בבקבוק)? - דוקטור אפי

עלייה במשקל של הילוד – לאור העובדה שקשה לכמת את כמות החלב שהתינוק מקבל בהנקה ומסיבות מגוונות (חוסר ייצור מספיק חלב, קושי בביסוס הנקה ועוד) אזי קצב העלייה במשקל של חלק מהתינוקות היונקים עלול להיות נמוך יותר מתינוקות הניזונים מתמ"ל. כמובן, שבעזרת הכוונה נכונה ומעקב צמוד, לרבות שקילות, לא אמורה להיות סיבה לבעיה בעלייה במשקל באותם תינוקות יונקים. טריק נחמש שניתן לעתים להשתמש בו בהקשר זה הינו שקילת הנקה במטרה לכמת כמה התינוק אכל? ראו בקישור הבא.

אדגיש שאני ממליץ לכל משפחה שבה הנקה היא צורת ההאכלה העיקרית לא לוותר על מעקבי המשקל בטיפת חלב/רופא מטפל, בעיקר בימים הראשונים לחיים, על מנת לראות שכיוון העלייה במשקל הוא חיובי (קישור לפרק על חשיבות הפגישה הראשונה אחרי הלידה עם הרופא/טיפת החלב).

עלייה בשכיחות אלרגיה לחלבון חלב פרה – מחקר ישראלי שפורסם לאחרונה מצא כי לתינוקות שקיבלו בקבוק תמ"ל (לפחות אחד ביום) היתה שכיחות נמוכה יותר של אלרגיה לחלבון חלב פרה (ניתן לקרוא בקישור הבא). מאידך, מסקנות המחקר עוד צריכות להתבסס במחקרים נוספים ונושא זה רחוק מלהיות סגור באופן סופי בעולם המדעי.

צהבת  הקשורה בחלב אם – בחלב האם יש חלבון שבסופו של יום גורם לספיגה מוגברת של בילירובין (החומר שגורם לצהבת בילודים) במעי הילודים. זוהי צהבת שאינה מסוכנת אבל לעתים לא שכיחות דורשת מעקב רפואי או טיפול בפוטותרפיה. קיראו עוד על צהבת בתינוקות בקישור הבא.

אז איך נסכם – הנקה או תמ"ל?

הנקה צריכה להיות ברירת המחדל לתזונת התינוק. כי זה הכי טוב שיש. 

אם האימא רוצה וזה מתאים לה שווה להתעקש על זה ולחפש את התמיכה הנדרשת אם ישנם קשיים. 

אבל אם אם האימא לא רוצה וזה לא מתאים לה, או שהקשיים מכריעים אותה והיא לא מוצאת את התמיכה שהיא צריכה, אז היא צריכה לדעת שהיא אימא נפלאה לא פחות מכל אחת אחרת, שיש חלופות ושילדים גדלים להיות חכמים ובריאים גם על תמ"ל. 

והיא יכולה לקרוא הכול על מה זה בדיוק התמ"ל הזה בקישור הבא.

בהצלחה.