הקשר בין נקיון המוצץ להתפתחות אלרגיות בתינוק

מאמר אלמותי מאחד העיתונים החשובים ברפואת ילדים ( PMID 23650304). אמנם לא חדש (2013), אבל הרעיון המקורי והמסקנות המפתיעות כל כך מגניבים וחשובים שצריך לחזור אליהם שוב ושוב.

קבוצה משבדיה, בראשם אלרגיולוג ילדים שהעריכו שאם חשיפה מוקדמת של תינוקות לחיידקים יכולה למנוע הופעת אלרגיות בעתיד (תופעה ידועה ומוכחת ברפואת ילדים), ואם חיידקים מחלל הפה של אחד ההורים יכולים לעבור לתינוקות באותן משפחות שבהן ״נקיון״ המוצץ נעשה בצורה שאינה סטרילית (מציצה בפה של אחד ההורים) אז:

 

הקשר בין נקיון המוצץ להתפתחות אלרגיות בתינוק

יתכן וילדים שהוריהם מנקים להם את המוצץ בפה, פחות אלרגיים מתינוקות שבהם המוצץ מנוקה על ידי רק מים זורמים או הרתחה.

בפועל, משפחות/תינוקות גויסו למחקר בחדר תינוקות ועקבו אחרי רובם פרוספקטיבית למשך כ-3 שנים. תנאי לקבלה למחקר היה שלאחד מההורים לפחות סבל מאלרגיה כלשהי.

המשפחות שגויסו למחקר עברו ראיונות עם שאלות רבות על תזונה והרגלים אחרים לרבות אופן ניקוי המוצץ של הילד. בהמשך נערכו ראיונות בגיל שנה וחצי ושלוש שנים לגבי אלרגיות בילד (אקזמה ואסתמת תינוקות), ובדיקות מעבדה לחלק מהילדים לזיהוי נוגדנים בדם לאלרגנים שונים.

מבחינת שאלת המחקר אזי הממצא העיקרי של המחקר היה ירידה בשכיחות האלרגיות בילדים שבהם ההורים ניקוי המוצץ בפה…

שני נתונים מענינים נוספים:

א. כמחצית מההורים ניקו פה ושם את המוצץ גם בעזרת הפה שלהם.

ב. גם לידה וגינלית (בהשוואה לניתוח קיסרי) הורידה שכיחות אלרגיה בילד.

לסיכום, מסקנות המחקר תומכות ב׳תאוריית ההיגיינה׳ שגורסת שילד שנחשף יותר לאלרגנים שונים (יש כאלה שיגידו מלוכלך יותר), כמו ילדים בבתים צפופים יותר או ממשפחות גדולות יותר או מגע מוקדם עם חיות בית/משק אז הסיכוי שלו לאלרגיות קטן, וההפך כמובן.

מאמר המשכי נוסף עם תוצאות יפות ודומות פורסם גם במאי 2021 בעיתון אחר, ניתן להרחיב קריאה בקישור הבא.

לא ממליץ עכשיו לכל הורה לנקות המוצץ של התינוק עם הפה אבל זו בהחלט נקודה מעניינת שמעוררת מחשבה.