18/07/2023

האם לחסן ילדים מעל גיל 5 שנים כנגד וירוס הקורונה?

לשמחתי זהו פרק באתר שכבר אפשר להעביר אותו "למנהרת הזמן". כך הוא היה כתוב פעם:

משרד הבריאות ממליץ על חיסון ילדים החל מגיל 5 שנים.

אני מניח שבקרוב הגיל המומלץ ירד לחצי שנה.

ולמרות שלכולנו ברור שלחיסונים כנגד וירוס הקורונה יש פוטנציאל להגן על רבים ולהחזיר את כולנו לשיגרה מבורכת, עדיין יש הרבה בתים בישראל שנשאלת בהם השאלה האם מוצדק לחסן את הילדים בגיל צעיר זה ובעיקר בתקופה זו של העברת אומיקרון והווריאנטים שלו במדינת ישראל.

אז שימו לב הפרק הזה מדבר רק על ילדים מעל גיל 5 שנים. היות ואנחנו חכמים ורואים את הנולד, אז יש כבר פרק באתר שדן על חיסון תינוקות וילדים צעירים יותר (בקישור הבא).

האם לחסן תינוקות וילדים מגיל חצי שנה ועד 5 שנים כנגד וירוס הקורונה?

מה בעד חיסון קורונה לילדים בני 5 ומעלה

הגנה ישירה על המתחסנים – למרות שאין מחלה קשה בילדים בגילאים אלה, פה ושם ישנם כאלה שסובלים ממחלה קלה ובאופן יותר נדיר – גם מסיבוכים מאוחרים (תסמונת פוסט קורונה או Long קורונה). שימו לב ששני הסיבוכים האחרונים פחות שכיחים באוכלוסיית הילדים בגילאים 5-12 מאשר בגדולים יותר. עם זאת ככלל, חיסון של ילדים בכל גיל יגן עליהם מהמחלה ומסיבוכיה. 

יש לזכור שבין הילדים (ולא משנה באיזו גיל הם) ישנם כאלה שסובלים ממחלות כרוניות ששמות אותם בסיכון גבוה יותר לתחלואה מהקורונה. אלו ילדים שיכולים "להנות" יותר מהחיסון ברמה האישית. 

בנוסף, מי יודע איזה זנים ואיזה מוטנטים חדשים יביא עלינו הווירוס? ואולי אחד מהם יהיה אלים יותר לילדים? נכון לעכשיו זה לא קרה.

הגנה על סביבת המתחסנים – חיסון של ילדים יעזור בעצירת המגיפה הנוכחית. ברמה המשפחתית – הסיכוי שילד מחוסן ידביק את סבתא שלו, מחוסנת אני מקווה, ככל הנראה נמוך יותר. וברמה הלאומית – עוד חלק של האוכלוסיה יתחסן וככל הנראה פחות ידביק. זאת אומרת, שברמה הלאומית חיסון של כל קבוצת גיל שהיא, הינה מבורכת. יש לזכור בהקשר זה שחלק ניכר מהילדים כבר חלו ולכן "התחסנו" בצורה זו או אחרת באופן טבעי. 

בטיחות החיסון – מדובר בחיסון בטוח ללא תופעות לוואי משמעותיות קצרות או ארוכות טווח. יש לזכור שחוסנו כבר בעולם מליוני ילדים מעל גיל 5 שנים ללא תופעות לוואי משמעותיות. 

חזרה לשיגרה של אותם ילדים – רוב הילדים, בכל הגילאים, עברו את אחת התקופות הקשות והמאתגרות ביותר. במקום לנהל חיי חברה כמו שנהוג בגילאים 5 עד 18, ובמקום ללמוד, הילדים היו עסוקים בלעבור מסגר אל סגר או מקפסולה אל קפסולה. לשמחתנו החיים חזרו למסלולם עבור רוב הילדים, משך הבידוד קוצר גם למי שנדבק, והפגיעה הקולטרלית של הקורונה הולכת ומצטמצמת עבור הילדים הקטנים. עם או בלי חיסון.

מה נגד חיסון קורונה לילדים בני 5 ומעלה

מחלה לא קשה בילדים – רוב הילדים שנדבקים בקורונה הינם אסימפטומטיים ושיעור הסיבוכים הוא אפסי. כמובן שיש לזכור שתוארה לאחרונה מחלה דלקתית אחרי קורונה (ניתן להרחיב בקישור הבא) ונכון שדווח על מקרה פטירה יחיד בשל סיבוך זה, אבל בגדול מדובר בסיבוך שאינו שכיח במדינת ישראל ביחס לכמות ההדבקות, בטח ובטח לא בגילאים 5 עד 12 שנה. 

באחד מנירות העמדה של האיגוד למחלות זיהומיות בילדים, המצדדים במתן החיסון, הוזכרו מספרים של ילדים שהיו חולים בקורונה במחלה בינונית ואף קשה. נכון פה ושם היו מקרים יוצאי דופן שכאלה, אבל ברוב רובם של המקרים גם אם הילד ענה להגדרת משרד הבריאות למחלה בינונית או קשה (הגדרה שכתבתי בעבר שהייתה מאוד מאוד רחבה) אזי מחלתו בפועל לא הייתה קשה וההחלמה הייתה מלאה. אפשר להגיד את זה אחרת – החורף הקודם היה הקל ביותר שאני זוכר מבחינת תחלואה נשימתית בילדים למרות שהייתה קורונה. והחורף הנוכחי קשה בגלל וירוסים אחרים, ולאו דווקא בגלל הקורונה.

שמירה על הסביבה – זו שאלה שאפשר לדיין בהרבה אופנים, לרבות אתיקה. האם ראוי מבחינתה לאומית לחסן אוכלוסיה מסוימת כנגד מחלה שלרוב לא מזיקה לה ולו רק על מנת להקטין העברה לסביבה? שאלה טובה. יש לזכור שלא מדובר רק בהגנה תאורטית ברמת הלאומית אלא שלכל ילד ולכל בן נוער יש בני משפחה מבוגרים יותר וללא ספק חיסון שלו יכול להוריד תחלואה גם אצל המקורבים אליו (מחוסנים או לא). בנוסף, זהו לא החיסון הראשון שאחת ממטרותיו אינה להגן בהכרח על האינדיבידואל אלא לספק הגנה רחבה לכלל האוכלוסיה. ראו המקרה של חיסון אדמת בבנים או חיסון פוליו בטיפות

בטיחות החיסון – תופעת לוואי לא שכיחה ולא צפויה התגלתה במתחסנים צעירים – דלקת בשריר הלב. למרות השם המפוצץ מדובר היה במקרים קלים שלרוב לא נזקקו לטיפול מיוחד עם החלמה מלאה. מאידך, העובדה שישראל הייתה הראשונה לדווח על תופעת לוואי נדירה זו העידה על כך שכאשר נכנס חיסון חדש, לוקח זמן לאתר תופעות לוואי נדירות ולכן כולנו פחדנו מעוד תופעות לוואי שלא תוארו עד כה. 

עם זאת, העובדה שמספר מליונים של ילדים כבר חוסנו בכל העולם מאפשרת לנו להגיד בפה מלא שאין עוד תופעות לוואי נוספות שלא נמצאו בעבודה המקורית של פייזר או עד כה.

יעילות החיסון כנגד זן הדלתא/אומיקרון (או מוטציות חדשות) – מעצבן ככל שיהיה אבל צריך לשים את הדברים על השולחן. החיסון הנוכחי אינו יעיל בצורה מספקת כנגד האומיקרון והווריאנטים שלו. ההוכחות לכך רבות ומגוונות. אז אנחנו למעשה מציעים לילדים להתחסן במה שיש, כשברור לנו שהחיסון נותן הגנה מסוימת אבל כזו שרחוקה מלהיות אופטימלית.

העברה פעילה במדינת ישראל – רוצה לומר שהרבה מהילדים בגילאים האלה ובכלל כבר חלו. האם יש טעם לחסן ילדים שכבר חלו? לפי נתוני מעבדה ועליה ברמת נוגדנים לעתים התשובה היא כן. אבל מעבדה לחוד וחיים לחוד.

מהו המינון בילדים בגילאים 5-12 שנים?

המינון בילדים בגילאים אלה, ללא קשר למשקל, הינו 10 מיקרוגרם (0.2 מיליליטר), דהיינו שליש מהמינון של ילדים מעל גיל 12 ושל מבוגרים.

אז מה המלצתי האישית לחיסון ילדים (מעל גיל 5 שנים) ובני נוער נגד קורונה?

אני חושב שכולנו מבינים שהקורונה לא הולכת לשום מקום. והנה אנחנו באמצע גל שישי, עם מוטציה מדבקת יותר, ופרקטית מי שלא יתחסן במוקדם או במאוחר ידבק. נראה לי לצערי שגם מי שיתחסן ידבק אבל הצפי הוא למחלה קלה יותר במתחסנים. 

החיסון בטוח לשימוש ויגן על הילדים ממחלה. לכן, אין סיבה שלא להתחסן.

המטרה של כולנו היא מניעת תחלואה, קלה ככל שתהיה בילדים ובטח ובטח חזרה של כולנו לחיים רגילים.

מבחינתי אין הבדל בהמלצה בילדון בן 5.5 שנים לעומת מישהו בן 11.

מחלה קשה בילדים היא פירוש לא הסיבה הראשית לחיסון ילדים בגילאים 5 עד 12 שנה מכיוון שמחלה משמעותית בילדים בריאים בגילאים הללו נדירה.

הסיבה החשובה ביותר היא החזרה לשיגרה של אותם ילדים, התחלואה העקיפה שגרמה הקורונה באותם ילדים ועצירת התחלואה במבוגרים (שנדבקים מהילדים) במדינת ישראל.

שוב, בראי הזמן ונכון לאמצע שנת 2023, אני שמח שהפרק הזה כבר אינו רלוונטי…