איך בוחרים טיפת חלב ומהם הדגשים לפני ואחרי הפגישות?

היות והבדיקה הראשונה של היילוד אמורה להתבצע במהלך הימים או השבועות הראשונים לחיים, יש מקום לתת את הדעת על היכן תהיו במעקב טיפת חלב לילדכם אולי עוד מלפני הלידה. 

ישנן תחנות טיפת חלב המופעלות על ידי משרד הבריאות או על ידי עיריות ספציפיות (תל אביב או ירושלים), המספקות שירות לתושבי אותו אזור ללא קשר להשתייכות לקופת חולים זו או אחרת. ישנן תחנות הנותנות שירות רק למבוטחים של אותה קופת חולים.
יש מקומות בהן טיפת החלב שאליה משתייך הילד הינה הקרובה ביותר פיזית לכתובת וישנם מקומות בהם יש אפשרות בחירה למשפחה.

על מה חשוב לתת את הדעת לפני שבוחרים טיפת חלב לילד?

מקצועיות – כמו בכל אזור אחר בחיים, ברור שיש מקומות שנתונים שירות מקצועי יותר ויש כאלה שפחות. עם זאת, קשה מאוד לדעת מראש מי ומה בכל מקום, ובנוסף מה שטוב בשבילי יכול להיות פחות טוב לאחר. אבל נסו לברר מהן האפשרויות שלכם באותו אזור מגורים, ונסו לקבל המלצות ממשפחות שעברו כבר את אותו תהליך עם אותה טיפת החלב. 

מקצועיות מורכבת מהרבה גורמים, אבל החשוב מכולם בסופו של דבר הוא היכולת שלכם לקבל ליווי רפואי הולם לילדון שלכם במשך השנים הראשונות לחיים. 

קירבה – לקירבה למקום המגורים יש ערך משמעותי. איש לא רוצה לכתת את רגליו למקום מרוחק עם תינוק. אני יודע שיש הורים מיועדים לילד ראשון שחושבים בליבם עכשיו "ברור שאנחנו נוסעים עם הילד באוטו גם 45 דקות בשביל מקום קצת יותר טוב". בסדר, לרוב זה עובר בילד השני או השלישי.

איך בוחרים טיפת חלב ומהם הדגשים לפני ואחרי הפגישות?

אילו דגשים נוספים ראוי לזכור לפני ואחרי מפגש טיפת חלב? איך להתכונן כראוי למפגש זה?

א. אני מציע להגיע למפגשים בזמן. ישנם מפגשים שבהם בנוסף לשיחה ולשקילה, יש לחסן הילד בשלושה חיסונים שונים, הדבר לוקח זמן ואיש לא רוצה להיות בלחץ בפגישה זו (לא המטפל ולא המטופל).

ב. נסו שהמועד שנקבע לטיפת החלב יהיה קרוב כמה שיותר לגיל הכרונולוגי – פגישת גיל חודשיים אמורה להיות בגיל חודשיים, ולא בגיל חודשיים ושלושה שבועות. זה חשוב לחיסונים, זה חשוב להתפתחות וזה חשוב למניעת פספוסים.

ג. אין לשכוח את פנקס החיסונים ואת הפנקס המרכז מעקב הגדילה של הילד. לפגישה הראשונה אין לשכוח להביא מכתב שחרור (רפואי וסיעודי) מבית החולים.

ד. בואו ערוכים להאכלה ולהחלפת בגדים וחיתול בטיפת החלב. 

ה. הכינו שאלותיכם מראש – כמו בכל מפגש רפואי, יש להניח שאם תנסו לזכור בעל פה את כל השאלות שחשבתם שנכון לשאול, חלק מהן ישכחו. הכינו בנייד רשימת שאלות שעלו לכם מאז שהייתם בפגישה האחרונה.

ו. תמונה אחת טובה מאלף מילים, וסרטון מאלף תמונות. רוצה לומר, אם אתם תוהים לגבי אופן הזחילה של הילד או תנועות מסוימות שהוא עושה עם היד, נסו לצלם סרטון מראש ולהציג אותו בפני האחות בעת הפגישה. מאידך, אל תכינו "חיים שכאלה" על כל גרעפס שהתינוק תקע.

ז. נסו להגיע לפגישה מתוך בריאות מיטבית של הילד. ילד שאתמול החלים משלושה ימי חום לא יהיה במיטבו בפגישה ויתכן ויהיה קושי להעריכו מבחינת התפתחותית. מאידך, אל תחכו לבריאות מושלמת על מנת לקבוע הפגישות כי לא תסיימו עד גיל הבר מצוה. 

ח. אל תצאו מגדרכם באם אחות טיפת החלב אמרה שיש מקום להמשך בירור או טיפול – זיכרו שתפקיד אחיות טיפת החלב הוא לעקוב אחרי סטנדרט כללי מסוים ולהתריע כאשר משהו לא מתקיים כראוי. אבל זה לא אומר בהכרח שמתקיים איזו שהוא תהליך פתולוגי אצל הילד שלכם. זה שקצב הגדילה קצת ירד או היקף הראש קצת עלה, לרוב לא אומר הרבה ומחייב בסך הכול מעקב הדוק יותר. קיראו בקישור הזה על מה באמת כדאי לשים לב בכל מה שקשור לעקומות ואחוזוני גדילה.

קחו פרטים מהאחות במקרה של חריגה כלשהו והתייעצו איתה ועם רופא הילדים לפי הצורך על מה בדיוק צריך לעקוב או לחילופין את מה צריך לברר יותר לעומק.

ט. ככלל – אל תפצלו חיסונים ומפגשים. רוצים לדעת למה? קיראו כאן.

י. הכי חשוב, יש לנהוג באחיות טיפת החלב כשותפות מלאות שלכם בשמירה על בריאות המשפחה שלכם. טיפת חלב זה הרבה יותר מתקיעת מחטים בשריר של הילד, זו מסגרת שתומכת בכם ודואגת שמצבים רפואיים חשובים לא יתפספסו אצל היקר לכם מכל.