01/05/2020

אוטם מוחי (שבץ) כסימן מייצג לזיהום בווירוס הקורונה

בימים האחרונים התקשורת יוצאת עם כותרות על וירוס הקורונה שעושה אוטם (שבץ) מוחי במבוגרים. מנסיון, בכלי התקשורת הרגילים יש ערבוביה של שמועות עם נתונים שבעל פה ומעט מאוד דיוק. אז על מנת להעמיד הדברים על דיוקם חיפשתי מאמר טוב בנושא זה. כמו בהרבה מהמקרים, רוב הדרכים מובילות לעיתון המדעי המעולה NEJM. 

בתאריך 28/04/20 נתפרסמו חמישה מקרים ראשונים של אוטם בכלי דם מוחי גדול במבוגרים מתחת לגיל 50 כסימן מייצג לזיהום בקורונה. מדובר על חמישה מקרים שאובחנו במרכז רפואי יחיד בניו יורק בתקופה של שבועיים. מבחינת שכיחות המחברים מציינים שזה הרבה יותר מהשכיחות הרגילה לאבחנת אוטם מוחי במבוגרים בגילאים אלה.

4 גברים, אישה אחת. לשלושה מהם אבחנות רקע של יתר לחץ דם, סכרת או אוטם מוחי קל קודם (במקרה אחד). בחמשת המקרים ממצאים בקבלה שמעידים על אוטם נרחב לרבות שינוי במצב ההכרה וחולשת צד.

מבחינת סימפטומים אחרים של קורונה – שני מקרים היו עם שיעול, אחד מהם עם חום.

אוטם מוחי (שבץ) כסימן מייצג לזיהום בווירוס הקורונה

המנגנון שמציעים החוקרים הינו פגיעה באנדותל שמצפה את כלי הדם וכתוצאה מכך מצב המעודד קרישת הדם. בדיון הקצר שבמאמר מוזכר ששכיחות יתר של אוטם מוחי בחולי קורונה דווחה גם במאמרים מתחילת המגפה בסין ובווירוסים אחרים ממשפחת הקורונה.

בשני מקרים למרות סימפטומים ברורים של אוטם, אנשים הגיעו מאוחר לבית החולים בגלל שפחדו להידבק בקורונה.

אז זה כל הסיפור. חמישה מקרים שהם מצד אחד חשובים ומדגימים שיש גם התייצגות נוירולוגית סוערת שכזו ומצד שני התייצגות בשכיחות לא גבוהה, בטח ובטח אם נזכור שיש כבר מעל שלושה מליון מקרים מדווחים של קורונה בעולם.

אבל שווה להכיר.