20/07/2020

הדבקה תוך רחמית בווירוס הקורונה – פרשת מקרה מטרידה

פרשת מקרה שפורסמה באחד העיתונים המובילים בעולם (Nature), מה שמדגיש מצד אחד את חשיבותה ומצד שני מבטיח את איכות ואמינות הנתונים.

מתחילת ההתפרצות של ווירוס הקורונה החדש דשנו בנושא של נשים בהריון ווירוס הקורונה החדש. אחת השאלות שעלו האם תיתכן העברה תוך רחמית של הווירוס מאם שנדבקה לעובר. ואם כן, האם זה יכול לגרום לצרות בעובר?

בפרשת המקרה הנוכחית מודגמת העברה תוך רחמית מאישה בהריון בטרימסטר שלישי לעובר. בנוסף, מודגמת מחלה בעובר.

פרשת המקרה – אישה בת 23 מצרפת שחלתה בשבוע 35 להריונה. עד אותו זמן מהלך ההריון לרבות סקירות היו תקינות.

האישה סבלה מחום ושיעול, במעבדה ממצאים אופיינים לזיהום בקורונה ובבדיקת PCR נתגלה הווירוס. הווירוס בודד מהפרשות דרכי הנשימה, מדמה של ההריוניות וממטוש וגינלי. 

אחרי שלושה ימים העובר פיתח דופק מואץ ולכן בוצע ניתוח קיסרי חירום. במהלך הניתוח הקיסרי וירוס הקורונה בודד במי השפיר. האישה השתפרה בהמשך ושוחררה אחרי 6 ימי אשפוז. 

התינוק נולד במשקל תקין לגיל ההריון (2540 גרם) אבל סבל ממצוקה עוברית והונשם למשך 6 שעות בלבד. בדיקות דם ומשטפים וירליים היו חיוביים אצל התינוק בגיל מוקדם ביותר (מה שמרמז על הדבקה עוד לפני הלידה).

הדבקה תוך רחמית בווירוס הקורונה - פרשת מקרה מטרידה

ביממה השלישית לחיים התינוק החל להיות באי שקט, האכלה ירודה והידרדרות נוירולוגית. בניקור מותני הודגמו ממצאים המתאימים לדלקת קרום המוח וירלית. קלינית התינוק השתפר אבל בהדמיה מוחית (MRI) שבוצעה ביממה 11 לחיים הודגמו ממצאים המתאימים למעורבות מוחית בזיהום. התינוק השתפר ספונטנית ובמעקב של כחודשיים גדל יפה עם שיפור בממצאים הנוירולוגיים הרכים שתוארו. 

כיתד יודעים שההעברה קרתה תוך רחמית? הווירוס נמצא בשליה, בצד האימהי ובצד העוברי. בבדיקה היסטופתולוגית של השליה נמצאו ממצאים המתאימים לזיהום וירלי. 

דהיינו המנגנון הוא – אמא חולה, וירמיה (הימצאות הווירוס בדמה), הדבקה של השליה ומשם העברה לעובר פלוס מינוס מחלה לעובר.

דיון – יש מקום להיזהר בלצאת בהצהרות אחרי תאור של פרשת מקרה אחת (או מספר מקרים מצומצם). אבל הדגשתי עוד בתחילת ההתפרצות שבגלל העובדה שאין לנו נתונים על נשים בהריון, יש מקום לשים נשים בהריון כקבוצת סיכון להדבקה בווירוס. כמובן שאי אפשר לדעת בשלב זה שכיחויות של העברה תוך רחמית ולא ניתן לקבוע עד כמה נדיר המקרה המתואר.

אבל פרשת מקרה זו מדגימה שנשים בהריון צריכות להישמר מאוד מהדבקה. 

נשים בשלבים מוקדמים להריון (טרימסטר ראשון ותחילת שני) – הווירוס עלול לעבור לעובר ולגרום לפגיעה מולדת באיברי מטרה (כדוגמה בזיהום בציטומגלווירוס). כמובן שזה עדיין לאו הוכח, כי אותן נשים בסין שהיו בתחילת ההריון ונדבקו בקורונה טרם ילדו.

נשים בטרימסטר שלישי ולקראת לידה – המחלה בתינוק עלולה להתרחש אחרי הלידה, למרות שהעברה הינה תוך רחמית.

אני קורא לנשים בהריון להישמר לאורך כל שלבי ההריון ולהקפיד על כללי הריחוק החברתי. בני המשפחה של האישה ההריונית צריכים לשמור עליה כעל אתרוג יקר.