22/04/2020

השמנה בחולים מתחת לגיל 60 הינה גורם סיכון לאשפוז בגלל קורונה

מכתב לעורך עיתון נחשב בתחום המחלות הזיהומיות (CID) שמתאר גורם סיכון חדש לזיהום קשה בווירוס הקורונה.
ישנם גורמי סיכון ידועים למחלה קשה בקורונה, בעיקרם גיל ומחלות רקע כמו סכרת, מחלות כלי דם ועוד.
המחקר הנוכחי הוא מחקר איסוף נתונים רטרוספקטיבי מתוך מאגר של אנשים שנדבקו בקורונה והגיעו לחדר מיון של בית חולים אוניברסיטאי בניו-יורק בתקופה של חודש.
התוצאים ובעיקר חומרת המחלה הודגמו על ידי צורך באשפוז במחלקה רגילה או אשפוז בטיפול נמרץ (בהשוואה לשחרור מהמיון) וחולקו על פי ה-BMI של החולים.
BMI – מדד מסת הגוף. מחושב כמשקל בקילוגרם חלקי גובה במטרים בריבוע. לדוגמא, אם בראד פיט מתנשא לגובה של 180 סנטימטרים ומשקלו המדווח 88 קילו אז ה-BMI שלו הוא 27.2.

תוצאות:
3615 חולים חיוביים, מתוכם 775 (21%) עם BMI של 30-34 ו-595 (16%) עם BMI של 35 ומעלה. כ- 50% מהחולים שוחררו מהמיון, 37% התאשפזו במחלקות רגילות ו-12% אושפזו בטיפול נמרץ.
נמצא כי באנשים מתחת לגיל 60 שנה השמנת יתר (BMI מעל 30) העלתה פי 2 ויותר את הסיכוי לאשפוז במחלקות רגילות או בטיפול נמרץ. זה היה יותר משמעותי באנשים עם BMI מעל 35 בגילאים 60 שנה ומטה בהם אשפוז בטיפול נמרץ היה שכיח פי 3.6.
ההבדלים הללו לא היו משמעותיים סטטיסטית בקבוצת הגיל של מעל 60 שנה.

השמנה בחולים מתחת לגיל 60 הינה גורם סיכון לאשפוז בגלל קורונה

החשיבות במחקר הזה הוא שהממצאים יכולים לעזור להתמקד בקבוצת סיכון נוספת, שלא הוכחה עד כה, קבוצת האנשים עם השמנת יתר. המחברים מציינים שעל פי מחקרים קודמים קרוב ל-40% מאוכלוסיית ארצות הברית סובלת מהשמנת יתר עם BMI מעל 30.
האם זה יכול להביא להתערבות כלשהי ולשינוי? אולי כן ואולי לא. אבל לפחות בראי מדיניות בריאות, זיהוי של קבוצת סיכון נוספת היא משמעותית. בעיקר, כפי שהודגם במחקר, באנשים צעירים.
ההשגה שלי על המאמר היא העובדה שהיה צריך ללכת עם הנתונים צעד נוסף ולבדוק מבין אותם אנשים עם השמנה מתחת לגיל 60 אם תחלואה נלווית, ולא רק ההשמנה, הייתה קשורה לתוצאים השליליים. האם האנשים הללו סבלו יותר מיתר לחץ דם או סכרת? בנוסף חסרות לי חלוקות נוספות לגילאים באותה אוכלוסיה מתחת לגיל 60. האם זה אותו דבר בגילים 40 עד 50 וכך הלאה.
אבל למדנו בתקופה האחרונה, לפחות מבחינת אקדמית, להסתפק במה שיש ולחכות לעבודות טובות יותר שיהיו בעתיד.
בינתיים, גם מה שיש, מעניין ומלמד.