19/07/2020

חיסון מסנג'ר RNA כנגד וירוס הקורונה החדש – תוצאות מוקדמות

מאמר שפורסם בעיתון NEJM בתאריך 14 ליולי 2020 ומתאר תוצאות מקדימות של חיסון חדש כנגד וירוס הקורונה החדש. וכשעיתון המדעי הטוב בעולם מפרסם, שווה לקרוא.

הקדמה – טוב, לא צריך להסביר על חשיבות חיסון ולווירוס הקורונה החדש. בשלב זה, ישנם 120 סוגי חיסונים שונים שנמצאים בתהליכי פיתוח. המחברים של המאמר, מאטלנטה שבארצות הברית, מתארים נסיון לחיסון מסוג mRNA שמקודד לאנטיגן לחלבון בווירוס שהוא חיוני לווריוס על מנת להיכנס לתאי הגוף (חלבון S). החיסון פותח על ידי חברת Moderna שעולה לכותרות לאחרונה.

למעשה זה מחקר פאזה ראשונה – זה אומר שתרופה (במקרה זה חיסון) מנוסה במספר נמוך של מתנדבים בריאים.

שיטות – מתנדבים מבוגרים בריאים בגילאים 18-55 שקיבלו שתי זריקות במרחק של 28 יום במינונים שונים של חיסון. המחוסנים היו גברים ונשים, רובם לבנים, מעט אפרו-אמריקאים ואסייתים.

התבצע איסוף נתונים קפדני לרבות אחרי תופעות לוואי פוטנציאליות.

בהמשך נבדקו רמות נוגדנים ותגובת תאים לימפוציטים של המתחסנים כנגד הווירוס. רמות הנוגדנים נבדקו גם באוכלוסית אנשים שלא חוסנו אבל ידוע שנדבקו בווירוס הקורונה (מעין קבוצת ביקורת).

חיסון מסנג'ר RNA כנגד וירוס הקורונה החדש - תוצאות מוקדמות

תוצאות – 45 נבדקים שקיבלו המנה הראשונה, 42 מהם את המנה השניה (1 בגלל תופעת לוואי, 2 בגלל שנכנסו לבידוד קורונה ופיספסו המועד של החיסון השני…).

תופעות לוואי – אדם אחד עם אורטיקריה (תופעת לוואי של פריחה אלרגית) שיוחסה למנת החיסון הראשונה. ללא תופעות לוואי משמעותיות אחרות.

כן דווחו תופעות לוואי קלות של ארטרלגיה (כאבי מפרקים), עייפות, חום, כאבי ראש ועוד בחלק נכבד מהמתחסנים. יותר אחרי המנה השניה מאשר הראשונה, יותר במינוני החיסון הגבוהים יותר.

כל המתחסנים פיתחו נוגדני IgG אחרי מנת החיסון הראשונה. כל המתחסנים פיתחו נוגדנים מנטרלים אחרי מנת החיסון השניה. כמות הנוגדנים הייתה דומה לזו שנצפתה בקבוצת הביקורת של הנדבקים בווירוס.

דיון – שיא עולמי חדש בפיתוח חיסון והבאתו למחקר פאזה ראשונה בבני אדם. זאת כמובן הודות למאמצי העולם המדעי כולו למציאת חיסון כנגד ווירוס הקורונה. המחברים מציינים שתהליכי פיתוח (מדעיים ורגולטורים) שהיו לוקחים שנים רבות, נעשו במקרה זה בחודשיים בלבד. לטוב ולרע כמובן. לסבר את העין – הגנום של הווירוס פורסם בתאריך 10/01/2020 והחיסון הראשון במחקר זה ניתן בתאריך 16/03/2020. זה מטורף.

בטיחות – כמובן שלא נערכה השוואה לקבוצת ביקורת, אבל ניתן לציין לטובה שלא נמצאו תופעות לוואי משמעותיות במתחסנים.

יעילות – תגובה נוגדנית טובה כנגד הווירוס במתחסנים. כמובן, שמשך זמן המעקב לא מאפשר דיון על משך זמן החיים של אותם נוגדנים באנשים שהתחסנו ונדרש מעקב ארוך טווח אחרי אותם אנשים. 

בימים אלה מתקיימים מחקרי המשך למחקר זה, בפרוטוקלוים שונים ומחקר פאזה שלילית במספר רב של אנשים אמור להתחיל בקרוב.

אז ברור שזוהי רק ההתחלה, אבל עצם העובדה שמושקעים מאמצים אדירים במציאת חיסון ומהר, לטעמי מעודדים.

נמשיך לעקוב.