24/03/2020

סיבות אפשריות לאחוזי התמותה הגבוהים מקורונה באיטליה

מאמר דעה שפורסם בתאריך 23/03/20 בעיתון מצוין (JAMA) ומטרתו לנסות ולענות על השאלה המענינית והחשובה מדוע אחוזי התמותה באיטליה כל כך גבוהים?

הנתונים שמתייחסים אליהם במכתב נכונים עד לתאריך 17/03/20 כשאחוז התמותה הרשמי היה 7.2%. מחברי המאמר (רופאים איטלקיים) מציעים שלוש סיבות:

1. מאפיינים דמוגרפיים איטלקיים, בעיקר גיל – באיטליה האוכלוסיה מבוגרת ואחוז האנשים מעל גיל 65 שנה עומד על 23%. מחברי המאמר משווים בין אחוז התמותה בקבוצות הגיל השונות בין סין לאיטליה ומדגימים איך אחוז החולים מעל גיל 70 באיטליה הינו 37.6% בעוד בסין היה 11.9%. זה בהחלט הסבר הגיוני אבל זה לא יכול להיות ההסבר היחיד מכיוון שגם בחלוקה לקבוצות גיל ספציפיות ניתן לראות שבאיטליה מתו באחוזים גבוהים יותר (לדוגמא מעל גיל 80 שנה אחוז התמותה באיטליה היה 20.2% בעוד בסין היה 14.8%). 

מסקנה שלי – הגיל משחק תפקיד אבל אינו הפקטור היחיד.

2. עניין של הגדרות – המחברים טוענים למעשה שלא כל האנשים שמתו ובודד להם קורונה אכן מתו מקורונה. לדבריהם, יתכן והגדרות שונות לסיבת המוות בין מדינות שונות גם הן תורמות לאחוז המתים הגבוה באיטליה. אני מזכיר שזה נכון אבל עד כה ההגדרה של כל המדינות, פרקטית, הייתה דומה (אלא אם מישהו דיווח נתונים שאינם אמיתיים).

מסקנה שלי – נכון שיש מקום להגדרות דומות בין דיווחים במדינות שונות, עם זאת יהיה קשה מאוד לדעת מה גרם למותו של אדם שבודד לו קורונה אבל יש לו חמש מחלות משמעותיות ברקע. 

סיבות אפשריות לאחוזי התמותה הגבוהים מקורונה באיטליה

3. הגדרות סקירה – המחברים מציינים שהחל מתאריך 25/02/20 ניתנה הוראה באיטליה לסקור לווירוס רק אנשים חולים שנזדקקו לאשפוז. זו זו הסיבה, לדברי המחברים, שאחוז ניכר מבין האנשים שנסקרו היה חיובי (סביב 20%). זה גם מסביר את הקפיצה באחוזי התמותה שדווחה לפני ואחרי תאריך זה.

מסקנה – בהחלט נכון. מדינות שסוקרות הרבה, לרבות אנשים אתסמיניים יציגו שיעורי תמותה נמוכים יותר.

מה דעתי? לדעתי מחברי מאמר הדעה צודקים ונותנים הסבר, אם כי בצורה חלקית, לחלק מהסיבות לנתונים יוצאי הדופן שמגיעים מאיטליה.

מאידך, אין כלל התייחסות לתפקוד מערכת הבריאות באיטליה ואין התייחסות וביקורת (שאולי במקום ואולי אינה במקום) לניהול ההתפרצות באיטליה. ההנחה היא שממשלת איטליה איחרה בתגובתה להתפרצות הנוכחית אבל במאמר זה אין כלל התיחסות לדעה זו.

בנוסף, גם אם שיעורי התמותה יכולים בחלקם להיות מוסברים על ידי שלוש הסיבות שהציעו המחברים, עדיין המספרים המוחלטים חורגים מעבר לכל פרופורציה ונידרש גם לכך הסבר רפואי.

נחכה ונראה.