היצרות פיית השופכה בבנים

הסיבה העיקרית שגרמה לי לכתוב את הפוסט הזה היא הרבה ילדים שראיתי שמופנים לניתוח תיקון היצרות פיית השופכה. בלא מעט מהמקרים אין אינדיקציה חד משמעית לניתוח ורובם מסתדרים בלי הניתוח המיותר הזה. אז הפוסט הזה מיועד לתת מידע כדי שתוכלו לקבל את ההחלטות הנכונות לגבי הבירור והטיפול בילדכם. 

כיצד מתפתחת היצרות פיית השופכה בבנים?

למצב רפואי זה קוראים היצרות בפיית השופכה בבנים, אבל שם נרדף אחרים הם סטנוזיס (היצרות), פתח הפין או באנגלית Meatal stenosis (מיאטוס הוא פתח בלטינית). 

אנחנו מכירים שתי צורות להיצרות פיית השופכה: 

צורה מולדת – התינוק נולד איתה. לא שכיח. לא נתעסק בזה בפוסט הזה. 

צורה נרכשת – הצורה השכיחה. מתפתחת עם הגדילה של הילד בשנים הראשונות. 

היצרות נרכשת של הפיה מתרחשת בשל התפתחות דלקת "כימית" באזור, כתוצאה מחשיפה לחומרים כמו אמוניה, שמופרשים בשתן (ייתכן שחשיפה ממושכת לחיתולים עם שתן באזור פיית השופכה היא הגורם להיצרות). התוצאה של כל תהליך דלקתי בגוף יכולה להיות היווצרות של רקמת צלקת. בדיוק כמו שאתם מכירים עבור כל פצע אחר. ואז כשבפתח השופכה נוצרת רקמת דלקת, היא מקטינה את הפתח וגורמת להיצרות. בתמונה בפרק זה ניתן לראות את אותה דלקת שיש באזור, כאשר קצה פיית השופכה הוא אדום ומגורה (מיאטיטיס).

מילה רגע של הרגעה. למרות שזהו סוג של סיבוך אפשרי לטווח ארוך של ברית המילה (שהרי ללא העורלה קצה הפין ואזור הפתח מתחככים בחיתול) אזי אין קשר בין הצורה, או איכות ביצוע ברית המילה לבין התפתחות בעתיד של אותה היצרות.

היצרות פיית השופכה בבנים

האם אפשר למנוע את אותה דלקת באזור קצה הפין? 

ראשית אגיד שזו בוודאי לא סיבה לא לעשות ברית מילה. זה ברור. ובהחלט ניתן לנסות למניעה. 
אני ממליץ למי שמחתל את הילד, בכל גיל שבו הילדון עדיין עם חיתול, להסתכל על קצה הפין ובמידה ורואים אודם באזור פיית השופכה, יש למרוח מעט ממשחת החיתולים אותה שמתם על שאר האזור. כל משחת החתלה מתאימה.

לא צריך לדאוג, הפתח לא יסתם במשחה (תעשו לי טובה, לא צריך לעשות יציקות מבטון, פשוט למרוח קצת משחת החתלה) והתינוק ימשיך להשתין.

אבל המשחה תמנע המשך החיכוך ולרוב תעצור הדלקת שבאזור.

מה קורה עם הטלת שתן כשיש היצרות של פיית השופכה? 

כאשר מתפתחת היצרות משמעותית של הפיה, זרם השתן הופך להיות דק מאד וכתוצאה זמן ההשתנה ארוך יותר…
רופאים רבים קושרים זרם חזק בעת השתנה לבין אותה היצרות ואפילו מדגשים זאת כאינדיקציה לניתוח. זה לא בהכרח נכון מכיוון שבאופן רגיל זרם השתן של ילדים קטנים ארוך וחזק, כביטוי לשריר כיס שתן חזק בנוסף ללחץ בטני בעת השתנה. 
 

למה לא גורמת ההיצרות בפיית השופכה?

ישנם בנים אשר בשלב הגמילה נתקלים בקושי לכוון את השתן לאסלה מכיוון שזרם השתן סוטה כלפי מעלה. במקרים כאלה, ניתן להבחין במעין ריקמה, שמכסה חלקית את פיית השופכה בחלקה התחתון (Meatal web). רקמה זו גורמת להסטת זרם השתן כלפי מעלה ואף גורמת לחלק מהבנים צורך לשבת על מנת להטיל שתן מבלי ללכלך את הרצפה. בחלק גדול ממקרים אלה, אין היצרות של פיית השופכה וקוטר זרם השתן תקין. כלומר, היצרות פשוטה של פיית השופכה לרוב לא תגרום להסטה של זרם השתן. 

עוד משהו שחשוב להגיד זה שהיצרות של פיית השופכה לרוב לא גורמת לכאבים (אלא רק בשלב של המיאטיטיס, שלב הדלקת הפעילה והגירוי של הפתח). 

ועוד יותר חשוב, היצרות פיית השופכה בבנים היא לא סיבה להרטבת לילה. נקודה. 

 

איך מאבחנים היצרות של פיית השופכה? 

אף אחד לא מצפה מההורים למדוד את אורך פתח השופכה. 
חשוב מאוד להסתכל על צורת הטלת השתן ולא רק האם הפיה נראית מוצרת בעין. 
אין קשר ישיר בין כמה הפיה נראית מוצרת לבין צורת הטלת השתן. רוצה לומר, שרק לחלק קטן מהילדים שיש להם מראה מוצר של פתח השופכה יש באמת היצרות וזרימת שתן אופיינית להיצרות. ולכן חשוב "לבדוק" איך הילד משתין ולא רק את קצה הפין. 

מה הן האינדיקציות לניתוח פתיחת ההיצרות?

ההתוויות לניתוח תיקון של ההיצרות יהיו לפיכך אחת משתיים:

  • מראה מוצר של פיית השופכה עם זרם שתן דק מאד בו הבחנו כאשר הילד מטיל שתן.
  • סטיה של זרם השתן כאשר מחזיקים את הפין ומכוונים לאסלה. זאת נובעת מהרקמה שהוזכרה קודם לכן עם או בלי היצרות של פיית השופכה.
  • חשוב לי שוב להדגיש שהרטבת לילה אינה אינדקיציה לניתוח שכזה. מיותר. 

כיצד מתבצע הניתוח לפתיחת ההיצרות?

הפעולה לתיקון ההיצרות פשוטה ולרוב מתבצעת בהרדמה קצרה, בה מתבצע חיתוך של פיית השופכה או לחילופין הסרת הרקמה העודפת. לאחר הפעולה יש צורך לפשק את הפיה על מנת שלא תיסגר שוב, הפישוק בדרך כלל אינו כואב ומרבית הילדים יוכלו לחזור לפעילות רגילה ביום שלאחר הפעולה.

מה המסקנה שאני רוצה שהורים יקחו מהפרק הזה?

ישנם מספר מצבים רפואיים בילדים שהאינדיקציה בהם להתערבות ניתוחית אינה מוחלטת אלא יחסית ולא ברורה. במקרים כאלה מנותחים לא מעט ילדים שלא לצורך, בעיקר על מנת למלא את חדרי הניתוח במרכזים רפואיים אלה או אחרים. אני ממליץ לכל ההורים לפנות לחוות דעת מומחה אמיתי בתחום בילדים, לפני שמחליטים על ניתוח באינדיקציה זו.

באם מומחה אמיתי נטול אינטרסים כלכליים קבע שיש מקום לניתוח, אני ממליץ ללכת יחד איתו לניתוח בלב שלם.

בהצלחה.