איך לזהות ואיך לטפל בדכאון אחרי לידה?

הורות, למרות קשיים ואתגרים לא מבוטלים, היא מסע מדהים. אבל תופעת דכאון אחרי לידה יכול להפוך אותו למאבק יומיומי בו אימהות חשות כנתונות במבוך ומתקשות למצוא בו את דרכן. וכפי שתקראו בהמשך, גם אבות לא חסינים מהתמודדות עם דכאון ומצוקה.

לכן, ביקשתי לתת במה בנושא חשוב זה לעמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) הנותנת מענה למצוקות אישיות רבות, כמו גם בנושא זה.  

דר' שירי דניאלס היא המנהלת המקצועית הארצית של העמותה והיא כתבה הטקסט הבא.

איך לזהות ואיך לטפל בדכאון אחרי לידה?

מה שכיחות דכאון אחרי לידה ואילו נשים סובלות מכך יותר?

דכאון לאחר לידה מתפתח בקרב 10% עד 15% מהיולדות. 

דכאון אחרי לידה אינו מבחין בין נשים, והוא יכול לפגוע בכל אחת. אין אישה חסינה מדכאון אחרי לידה, גם אם כלפי חוץ היא נראית מאושרת ומסתגלת היטב. 

מה ההבדל בין דכדוך לבין דכאון אחרי לידה?

התקופה שלאחר הלידה היא תקופה של שינויים רבים, הן פיזיים והן רגשיים. חלק מהנשים חוות דכדוך לאחר לידה. זהו מצב נפוץ יחסית שמתבטא בעצבנות קלה, תנודות במצב הרוח ורגישות יתר. תסמינים אלו נוטים להופיע בימים הראשונים שלאחר הלידה וחולפים בדרך כלל מעצמם תוך כשבועיים. 

לעומת זאת, דכאון לאחר לידה מתפתח בדרך כלל מספר שבועות לאחר הלידה, והסימפטומים שלו עמוקים ועמידים יותר. 

בעוד שדכדוך לאחר לידה יכול להקשות על ההסתגלות לחיים החדשים כהורה, אך הוא בדרך כלל אינו מפריע לתפקוד הבסיסי, דכאון לאחר לידה יכול להשפיע באופן משמעותי על כל תחומי החיים, כולל היחסים עם התינוק, בן הזוג והמשפחה.

בהקשר זה, אפשר להמשיל דכדוך אחרי לידה לענן שחולף בשמיים, בעוד דכאון אחרי לידה משול לענן גדול החוסם את אור השמש.

מהם התסמינים של דכאון אחרי לידה?

דכאון אחרי לידה מתבטא במגוון רחב של תסמינים, לרבות:

• מצב רוח ירוד עמוק – תחושה מתמשכת של עצב, ריקנות וחוסר תקווה.

• שינויים בהרגלי השינה – קושי להירדם, נדודי שינה או שינה מוגזמת.

• שינויים בתיאבון – אובדן תיאבון או אכילת יתר.

• חוסר אנרגיה – עייפות מתמדת וחוסר עניין בפעילויות שהיו מהנות בעבר.

• קושי בריכוז – קשיים בהתמקדות במשימות יומיומיות.

• אשמה וחוסר ערך – מחשבות שליליות על עצמך ועל יכולתך להיות אם טובה, חווית כשלון.

• קושי ביצירת קשר רגשי עמוק עם התינוק – חוסר בתחושה של חיבור או קרבה רגשית לתינוק, קושי לחוות רגשות חמים ואוהבים כלפיו.

• תחושת בדידות והימנעות מקשרים חברתיים – תחושת ניתוק מהסביבה, בדידות רגשית, נטייה להתבודד ולהימנע מפגישות משפחתיות וחברתיות

חשוב לחדד – דכדוך לאחר לידה הוא מצב נפוץ וחולף, בעוד שדכאון לאחר לידה מצריך טיפול מקצועי.

מהם גורמי הסיכון לדכאון אחרי לידה?

דכאון לאחר לידה הוא מצב נפשי שכיח יותר משחושבים, הפוגע באימהות רבות. הסיבות המדויקות להתפתחותו אינן תמיד ברורות, אך ישנם מספר גורמים המגדילים את הסיכון:

• שינויים הורמונליים – לאחר הלידה, חלים שינויים משמעותיים ברמות ההורמונים, שעלולים להשפיע על מצב הרוח ולהוביל לתחושות דכאון.

• שינוי באורח חיים – המעבר להורות מלווה בשינויים גדולים באורח החיים, בשעות השינה, בתזונה ובסדר היום, מה שעלול להיות מתיש ולעורר תחושות של חוסר שליטה.

• עומס נפשי – הטיפול בתינוק דורש מאמץ רב, והציפיות החברתיות והאישיות מהאם יכולות להוביל לתחושות של לחץ, חוסר מסוגלות ועייפות כרונית.

• גורמים רגשיים – קשיים בזוגיות, מצוקה כלכלית, חוויות אובדן, היסטוריה משפחתית של דכאון וחוסר תמיכה חברתית יכולים להגביר את הסיכון לדכאון לאחר לידה.

מי נמצאת בסיכון?

כאמור, דכאון לאחר לידה יכול לפגוע בכל אישה, ללא קשר לגילה, מוצאה או רקעה. הוא עלול להופיע לאחר כל לידה ולא רק לאחר לידה ראשונה, גם אם ההריון היה תקין והתינוק בריא.

אבחון וטיפול מוקדמים בדכאון לאחר לידה הם קריטיים להחלמה מהירה. אם את חושדת שאת סובלת מדכאון, אל תחכי. פני לסיוע מקצועי כבר היום.

האם יתכן דכאון אחרי לידה גם אצל גברים?

דכאון לאחר לידה אינו תופעה ייחודית לנשים. גם גברים חווים דכאון לאחר לידה. השינויים הגדולים בחיים, העומס, הדאגה לתינוק ולבת הזוג, ותחושת בדידות עלולים להוביל לדכאון אצל אבות טריים. בנוסף, דכאון של בת הזוג יכול להוות גורם סיכון משמעותי. סימני הדכאון דומים לאלו של נשים, אך אצל גברים דכאון עשוי להתפתח בהדרגה יותר וכך עלול להיות נסתר ולא מזוהה.

דכאון עלול לגרום לאדם להסתגר בעצמו ולהסתיר את מצבו, מה שמקשה על קבלת עזרה. הבדידות והסבל שנגרמים כתוצאה מכך משפיעים גם על הסביבה הקרובה, שמרגישה לעתים חסרת אונים. למרות הקושי, התמיכה והמעורבות של הסביבה יכולות לשחק תפקיד משמעותי בהחלמה.

מהם דרכי ההתמודדות והטיפול בדכאון אחרי לידה?

זיהית סימנים של דכאון לאחר לידה? אל תתעלמי מהם! פנייה מוקדמת לטיפול מקצועי יכולה לקצר משמעותית את משך ההחלמה ולמנוע החמרה במצב. טיפול מותאם אישית, בשילוב עם תמיכה סביבתית, יכול לסייע לך להתמודד עם הקשיים ולהחזיר לך את האנרגיה והשמחה.

דכאון לאחר לידה ניתן לטיפול, וישנן מספר גישות טיפוליות יעילות להתמודדות. הטיפול מותאם באופן אישי לכל אישה ויכול לכלול פסיכותרפיה, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ו/או טיפול תרופתי.

פסיכותרפיה יכולה לסייע בהבנת מקור הקשיים ובלמידת כלים להתמודדות, בעוד שתרופות נוגדות דכאון מסייעות לווסת את מצב הרוח. בנוסף, שינויים באורח החיים, כגון פעילות גופנית סדירה ותזונה בריאה, יכולים לתרום לשיפור ההרגשה הכללית.

הטיפול בדכאון לאחר לידה אינו בבחינת "one size fits all". כל אישה חווה את הדכאון בצורה שונה, ולכן הטיפול חייב להיות מותאם אישית על ידי איש מקצוע מיומן. בניית התוכנית הטיפולית לוקחת בחשבון את המאפיינים הייחודיים שלה, ההיסטוריה הרפואית שלה ואת זמינותם של גורמי תמיכה. הטיפול הנו תהליך שיתופי, בו האישה והמטפל עובדים יחד כדי להשיג את המטרות הטיפוליות. ההתאמה האישית של הטיפול מאפשרת לאישה להרגיש שותפה מלאה לתהליך. 

טיפול בדכאון לאחר לידה כולל לא רק טיפול מקצועי, אלא גם תמיכה סביבתית. בני משפחה וחברים יכולים לסייע באופן משמעותי בתהליך ההחלמה, על ידי הקשבה, מתן עזרה מעשית, והפגת תחושת הבדידות.

חשוב לזכור כי דכאון אחרי לידה הוא לא סימן לחולשה, להיעדר מסירות או לאימהות פחות טובה אלא מהווה סימן לכך שאת זקוקה לתמיכה. 

מהו שירות ער"ן לאימהות ולאבות לאחר לידה?

שירות סיוע נפשי ותמיכה רגשית ייעודית לאימהות ולאבות אחרי לידה הושק במאי 2023 בתמיכת מטרנה. מטרת השירות הנה לאפשר לער"ן ומתנדביה בהנחיית הצוות המקצועי הפועל בעמותה, להעניק לכל אם ואב בישראל, החווים מצוקה נפשית וזקוקים לאוזן קשבת, מכילה ומסייעת להתמודד עם הרגשות, הכאב והמצוקה. המענה הממוקד במתן עזרה ראשונה נפשית ותמיכה רגשית, ומהווה עבור הורים רבים מקום בטוח ואנונימי לשיתוף וסיוע בהתמודדות עם המצוקות והקשיים הנלווים. 

מאות פניות של הורים לאחר לידה מתקבלות מדי חודש בער"ן באמצעות הטלפון והרשת. כשליש מהפניות מתקבלות מאבות וממוקדות בדאגה של הגברים לבנות זוגם וילדיהם או במצוקה אישית. שני שליש מהפניות מתקבלות מאימהות כאשר הסיבה השכיחה ביותר לפנייה היא דכאון ומצוקה נפשית אחרי לידה כמו גם קונפליקטים במערכות היחסים הזוגיות ותחושת בדידות. 

העומס הרב יחד עם חששות לגבי ההורות ניכרות היטב בפניות:

"כל היום אני מטפלת בתינוק, אין לי זמן לעצמי ואני מרגישה שאני עומדת להתפרק. אני לא יודעת איך להתמודד עם כל זה. אני טובעת."

"אני מרגישה שאני אמא נוראית. התינוק בוכה כל הזמן ואני לא מצליחה להרגיע אותו. אולי אני פשוט לא מספיק טובה בשבילו ואני מתה מבושה לבקש עזרה."

פניות רבות כוללות גם קשיים במערכות יחסים משמעותיות:

"מאז הלידה הקשר עם בן הזוג שלי לגמרי השתנה. אנחנו רבים כל הזמן והוא לא מבין את מה שאני עוברת. אני מרגישה בודדה גם כשהוא בבית ולא בעבודה."

"אני אבא טרי לתינוק הכי מדהים בעולם אבל מרגיש אבוד מאז הלידה. אני רוצה לעזור כמה שאני יכול, אבל כל מה שאני עושה לא מספיק טוב עבור אשתי. לא בא לי בטבעיות להיות אבא ואני מרגיש שאני מאבד את עצמי בתוך כל זה."

אב אחר פונה בדאגה עמוקה לאשתו המתמודדת לדעתו עם דכאון לאחר לידה ומסרבת לפנות לטיפול. האב מבקש עזרה בהתמודדות עם ההשלכות הקשות של הלידה. בעקבות השיחה האב מחליט להתעקש על קבלת טיפול מקצועי כמו גם על הדרכה עבור שניהם. 

מפרוץ מלחמת השבעה באוקטובר, מתרבות פניות אימהות העוסקות בחרדה ובהתמודדות עם כאב נפשי ואובדן זאת לצד הדאגה לבן הזוג המשרת לעיתים במילואים ונמצא בלחימה:

"אני חווה התקפי חרדה קשים מאז הלידה. אני חוששת לצאת מהבית כי אולי יהיו אזעקות, ולחשוב על העתיד בכלל גדול עלי. אני לא מכירה את עצמי ככה ואין לי מושג מה לעשות."

"אני אמא טרייה לתינוקת בת חודש. מאז שהמלחמה החלה, אני חווה חרדה קשה לגבי העתיד. אני לא מצליחה להפסיק לחשוב על ההשפעה של המצב על התינוקת שלי, מהסיכונים הביטחוניים, ומאייך אפשר בכלל לגדל ילדים בתקופה כל כך לא יציבה. אני לא ישנה בלילה, לא מצליחה ליהנות מהזמן עם התינוקת ובימים האחרונים מסתובבות לי בראש מחשבות מטרידות. אני מרגישה שאני שוקעת בדכאון, ואני לא יודעת איך לצאת מזה."

אם לתינוקת בת שנתיים מתקשה להתמודד עם ההיריון לילד שני. משתפת שהבעל במילואים והיא לבדה ומרגישה על סף התמוטטות. היא מאד חוששת שלא תסתדר עם שני ילדים רכים ומרגישה שבני המשפחה לא מספיק רואים את מצוקתה. במהלך השיחה היא מצליחה להירגע ומספרת כי זו לא הפעם הראשונה שהיא פונה לקו התמיכה. במקביל היא גם התחילה טיפול ומודה על היכולת לפנות כשהרגשות מציפים.

האם בפנייה לער"ן חייבים בהזדהות?

לא. ניתן בהחלט לפנות גם בצורה אנונימית.

איך פונים לעמותת ער"ן?

לתמיכה רגשית זמינה, מידית ואנונימית, באמצעות הטלפון והאינטרנט, ניתן לפנות לער"ן 24 שעות ביממה, כל ימות השנה. לקו הסיוע המיוחד לאימהות ולאבות לאחר לידה חייגו 9061* או היכנסו לאתר ער"ן לשירות סיוע מקוון בצ'אט, בווטסאפ ומייל באמצעות הקישור הבא.

לסיכום, שירות הסיוע הייעודי של ער"ן מאפשר להורים ולבני משפחה נוספים ערוץ משמעותי של עזרה נפשית ראשונה ותמיכה – אל תשמרו בבטן, אתן.ם לא לבד. 

בהצלחה מדר' אפי.