האם כדאי לקחת תוסף ויטמין D כטיפול או מניעה לקורונה?

18/04/2021

עוד משחר המגפה רבו הנתונים על הקשר האפשרי בין מחסור בויטמין D לזיהום בקורונה. עבודות תצפיתיות הדגימו מחלת קורונה קשה יותר באנשים עם רמות נמוכות של ויטמין D בהשוואה לאנשים עם רמות תקינות. ויטמין D גם היה חלק מקוקטיל התרופות שקיבל הנשיא טראמפ.

מספר הגיגים על ויטמין D ומחלות זיהומיות בכלל וקורונה בפרט:

1. מספר המחלות/מצבים רפואיים שנקשרו למחסור בויטמין זה הוא עצום. עושה רושם שזהו הוויטמין החשוב בעולם. אבל… בעבודות מחקריות מסודרות, רנדומליות, לא נצפה יתרון לאנשים שלקחו ויטמין D בהרבה מהמצבים הרפואיים שנקשרו לחסר. סרטן? לא מונע. מחלות לב? לא מונע. זיהומים? לא מונע. 

2. קורונה? נכון לעכשיו אין אף עבודה טובה וגדולה מספיק שהוכיחה שהתערבות ומתן ויטמין D יעיל במניעת קורונה. לאחרונה כבר פורסמה עבודה מסודרת השוללת קשר בין הווטמין למניעת קורונה. אני מודע לכך שחסר בויטמין D יכול להיקשר לסיכון לזיהום קשה יותר אבל ככל הנראה מדובר בקשר עקיף בלבד. רוצה לומר שאנשים חסרי ויטמין D מועדים לזיהום קשה יותר כי זהו סמן מסוים לבריאות ולאורח חיים ולא הסיבה למחלה הקשה. ואם זה נכון, תיקון של המצב על ידי תוספת ויטמין D לא תשנה הסיכון לקורונה. 

3. מהכיוון השני – ויטמין D הוא זול וזמין, ולקיחה של תוספת בכמות שאינה עוברת הכמות המותרת היומית לא מזיקה. לכן אם מישהו רוצה לקחת, שיקח. אני באופן אישי מעדיף חשיפה לשמש. 

חשוב למי שבכל זאת רוצה לקחת – מהו המינון שאותו אסור לעבור? 800 עד 1000 יחידות בין לאומיות ליום לאנשים במשקל תקין, 2000 לאנשים עם עודף משקל ו- 4000 ביום לאנשים עם השמנת יתר קיצונית. לא מומלץ לעבור מינונים אלה ואין לקחת מנות העמסה של ויטמין D (שתיית בקבוקון שלם של טיפות ויטמין D אחת לשבוע). לגבי ילדים יש להקפיד על חשיפה מתונה לשמש או מתן ויטמין D בהתאם לקצובה. כלומר, 400 יחידות לתינוקות עד גיל שנה (זוהי הרוטינה במדינת ישראל, ראו בקישור הבא) ולילדים גדולים יותר 600 יחידות ליום.