מתן ויטמין די לתינוק

ויטמין די קשור לרמות תקינות של סידן וזרחן ותורם לבריאות מערכת השלד.

במדינת ישראל ישנה המלצה גורפת לתוספת ויטמין D3 לכל התינוקות מגיל לידה ועד גיל שנה, ללא קשר לכלכלה שלהם (הנקה או פורמולה).

גם כאן, כמו בכל הוראה גורפת אחרת של משרד הבריאות, יש המבקרים המלצה זו.

 

מתן ויטמין די לתינוק

מה בעד ומה נגד בהקשר למתן ויטמין די לכל התינוקות? ומה דעתי?

היוצאים נגד המלצה זו גורסים שהיא ניתנה בעיקר בגלל אוכלוסיות שאינן נחשפות לשמש מספיק (לדוגמא, נשים חרדיות), ובמקרה של אמא חסרת ויטמין די, גם מאגריו של התינוק יהיו נמוכים.

בנוסף, היות וחלב אם אינו מקור מספק לויטמין די, אבל פורמולה כן, יש הטוענים שההמלצה לתת תוספת ויטמין די גם לתינוקות הניזונים מפורמולה הינה מיותרת.

אז נכון שכמו בכל החלטה גורפת, ישנם תינוקות שמאגרי ויטמין די אצלם תקינים ושמקבלים מספיק ויטמין די בפורמולות.

אבל לדעתי היות ואי אפשר לזהות את התינוקות עם הכמות התקינה (לא נתחיל למדוד רמת הויטמין בכל התינוקות) והיות ולתוסף מזון זה אין תופעות לוואי, אזי אני מצטרף להמלצה גורפת זו של משרד הבריאות.

כמה ויטמין די נותנים לתינוק והאם יש העדפה לחברה זו או אחרת?

הכמות הנדרשת הינה 400 יחידות בינלאומיות של ויטמין D3 בכל יום. הכמות זהה בכל התינוקות לרבות פגים.

ישנן אריזות שבהן בטיפה אחת יש את הכמות היומית המומלצת, וישנן אריזות שבהם התינוק יידרש לשתי טיפות כל יום (כי בכל טיפה יש 200 יחידות בינלאומיות).

  • אין צורך במרשם לקניית תוסף מזון זה.
  • אין כל יתרון לאף חברה בנושא זה.
  • אין תופעות לוואי למתן תוסף מזון זה.

ההורים יכולים להחליט מתי במהלך כל יום יינתן הטיפול. אבל היות ושיגרה היא חשובה שאחרת קל לשכוח, יש מקום להעדיף set up ושעה קבועים למתן בכל יום.

ניתן לתת ויטמין די בסמוך למתן הברזל (שניתן לרוב מגיל 4 חודשים), ואני מציע להורים לתת שני התוספים ביחד באותה שעה, וזאת על מנת לא לשכוח אחד מהם.

אין צורך בבדיקת דם מיוחדת או בהוראת רופא על הפסקת המתן, ניתן פשוט להפסיק מתן הוויטמין כמתנת יום הולדת לתינוק ביום ההולדת של גיל שנה.

מתן ויטמין די לתינוק - דוקטור אפי