התחלת טעימות

איזה רגע מרגש! נסו לדמיין את הפעם הראשונה שבה אתם טעמתם משהו שהוא לא חלב אם או פורמולה ותבינו את עוצמת הרגע.

תחילת טעימות היא סוג של תחילת ההיכרות של התינוק עם העולם הקולינרי ולדעתנו יש בה הרבה מעבר ללעיסה ובליעה.

את המסמך הבא כתבה דיאטנית קלינית לילדים (RD M.S.c) בשם מיכל קאירי ואני רק סיגננתי.

מיכל, שהיא אשת מקצוע מעולה, עבדה איתי בבית החולים שניידר ואפילו אפילו  למדנו יחד בבית הספר ליידי דיוויס.

מטרת החלק הזה הוא לפרוט להמלצות פרקטיות ולתת כלים להתחלת טעימות מוצלחת בילדים.

התחלת טעימות

במה להתחיל?

בירק ובהמשך בפרי.

מדוע דווקא בסדר זה? העדיפות המסוימת להתחלה בירק הינה מכיוון שטעם הירקות פחות מתוק. היות והתינוק רגיל לטעם מתוק מחלב האם או הפורמולה יש מקום להרגיל אותו לטעמים נוספים, פחות מתוקים. בהמשך כמובן ניתן לשלב פירות.

 

באיזה ירק או פרי להתחיל?

ירקות – קישוא, גזר, בטטה, דלעת, דלורית ותפוח אדמה.

פירות – תפוח, אגס, בננה ואבוקדו.

פירות הדר – פומלה, תפוז או קלמנטינה.

איך מכינים?

במידה ומדובר בירק אז יש מקום לאידוי על מנת להכין מרקם שיהיה נוח לתינוק להאכלה:

קולפים הירק ומאדים אותו על סלסלת אידוי או במכשיר אידוי ייעודי עד לריכוך. יש להשתדל לא לאדות הירק עד מוות על מנת לנסות ולשמר חלק מהמינרלים והוויטמינים. כיצד יודעים מהי דרגת אידוי נכונה? כאשר הירק מתרכך וניתן לטחון אותו עם מעט מים. לחילופין, סימן לאידוי ביתר הוא ירק שהפך להיות כה רך עד שבמזלג קל להפוך אותו למחית.

בהמשך, מומלץ לרסק הירק למחית חלקה בבלנדר עמוד המתאים לכמויות קטנות עם מעט ממי הבישול (מכשירי האידוי למזון תינוקות גם מרסקים את המזון).

במידה ומדובר בפרי אזי יש לשמור על הכללים הבאים:

פירות עם קליפה קשה צריך לקלף (לדוגמא, תפוח או אגס).

במידה ומדובר בפרי רך (בננה ואבוקדו) אז ניתן להפוך למחית בעזרת מזלג בלבד.

במידה ומדובר בפרי קשה יש מקום לרכך אותו או לגרד אותו במגרדת.

במידה ומדובר בפרי הדר אזי יש לקלפם מהקליפה ומהציפה (החלק הלבן הסיבי) ואז ניתן לחתוך או לתת במסננת האכלה.

אחרי ההאכלה הראשונה, כיצד מתקדמים?

חשוב לתת כל מזון חדש לפחות יומיים שלושה, על מנת לראות שלא מתפתחת תגובה אלרגית. בהמשך ניתן לעבור לירק/פרי הבא או לעבור למזון משולב. לדוגמא, אם התינוק קיבל כבר קישוא ניתן לשלב בטטה ואז גזר וכך הלאה או לחלופין כל פעם משהו חדש אחר.

 

מה לגבי תיבול?

בשלב הטעימות מומלץ לא להוסיף מלח לירקות. זאת מכיוון שצריכת המלח בישראל גבוהה מדי ויש רצון להפחתה הדרגתית של מלח ממזונות. לכן מומלץ להרגיל ילדים לטעם פחות מלוח.

למחפשים "תיבול" או טעמים מורכבים יותר ניתן להוסיף עשבי תיבול כגון פטרוזיליה, בזיליקום וכו' אותם ניתן לבשל יחד עם הירקות.

 

מתי?

מומלץ לתת את הטעימות בשעות קבועות ביום בכדי לשמור על שגרה.

ישנה עדיפות לשעות הבוקר/צהריים בכדי להקל על מערכת העיכול. לרוב אלו שעות ערנות שקלות יותר לעיכול ועם פחות גזים וכאבי בטן. בנוסף, אלו שעות שבהם קל יותר להשגיח באם מתפתחת תגובה אלרגית לאחד המזונות.

מומלץ לא לתת טעימות כאשר התינוק מאוד עייף. כמו כן לא כדאי לתת טעימות חדשות לפני השינה בלילה.

כמה פעמים ביום לתת טעימות?

בהתחלה נכון להתחיל בפעם ביום אבל בהמשך (וביננו, למשקיעים כבר בהתחלה) ניתן לנסות פעמיים ביום. היות ויש בשלב הזה עקומת למידה, של התינוק ושל משפחתו, נכון להחיש התהליך של החשיפות שאמור להיות כל כך חיובי ולהרגיל התינוק ל-2 ארוחות ביום.

שהרי זוהי חוויה שהיא גם חשובה ביותר.

איך מאכילים?

האכילו את התינוק במזון המוצק בכפית המותאמת לתינוקות, ניתן להאכיל גם עם האצבעות של ההורים – לאחר שטיפת ידיים יסודית וגזירת ציפורניים.

לא מומלץ להאכיל תינוקות במזון מוצק בבקבוק.

חשוב לתת לתינוק זמן להסתגל לשינוי ולראות האם נהנה מהאכילה ומעונין בה. הכמויות לפחות בהתחלה הן קטנות כ- 2-3 כפיות ביום אבל בהמשך ניתן כמובן להעלות בכמויות.

הסבירו לתינוק מה הוא אוכל הדגישו את שם המאכל ואת הצבע שלו, מומלץ גם לאכול מולו באותו זמן מזון דומה. הסבירו לו על טעם המזון ושאלו אותו האם הוא רעב ומעונין בעוד מזון ולפי תגובתו קבעו האם להמשיך להאכיל או לא. תינוק המעוניין במזון יפתח את הפה ויהיה נכון למנה הבאה.

בשלב הטעימות ניתן להכין מחית ולהקפיא חלק כדי למנוע בזבוז. טריק נחמד הוא הקפאה בתבניות קרח והפשרה כל יום של קובייה אחת (ובהמשך שתיים וכך הלאה). יש לזכור להוציא מהמקפיא מבעוד מועד ולא לחמם במיקרוגל.

כאשר הכמויות עולות ניתן לתת מזון טרי אותו ניתן לשמור עד 48 שעות במקרר. דהיינו, ניתן לטחון כמות ירקות או פירות המספיקה ליומיים ולשמור במקרר.

יש לזכור שמזון טרי הוא המזין ביותר אבל לא לכולם יש הזמינות להכנה יומיומית.

איך צריך לשבת תינוק בגיל זה?

 תינוק בן 4 חודשים אינו בשל לישיבה בכיסא אוכל ולכן עדיף להאכיל אותו בפוף, בטרמפולינה או בעגלה עם ראש מעט מורם.

 סביב גיל 6 חודשים הילדים בשלים לישיבת בכיסא וניתן לעבור לכיסא אוכל.

 

איך מתקדמים בטעימות בין גיל 4 ל-6 חודשים?

ההתקדמות בטעימות בשלב זה היא בעיקר במגוון. דהיינו, הצגה של ירקות ופירות נוספים אותם נוהגים לאכול בבית. בהמשך ההתקדמות גם תיראה בכמויות שילכו ויעלו בהדרגה.

איך מתקדמים בטעימות מעבר לגיל 6 חודשים?

אחרי גיל 6 חודשים, מומלץ להתקדם במספר מישורים:

הכרת מרקמים פחות חלקים. לדוגמא, ירקות ופירות מעוכים במזלג ולא מרוסקים למחית חלקה.

הרחבת המגוון וכמויות המזון בארוחה ככתוב כאן.

עידוד הרגלי אכילה עצמית – בגיל זה יש מקום לעודד את התינוק לקחת מזונות בעצמו מצלחת (מזונות אצבעות). המזון צריך להיות במרקם שאותו התינוק יכול לאחוז ביד אך שלא יהווה סכנת חנק. יש לזכור שהאכלה צריכה תמיד להתבצע בהשגחת מבוגר.

 

אנחנו מאחלים בהצלחה בטעימות לכולכם…