התחלת טעימות

איזה רגע מרגש! נסו לדמיין את הפעם הראשונה שבה אתם טעמתם משהו שהוא לא חלב אם או פורמולה ותבינו את עוצמת הרגע.

תחילת טעימות היא סוג של תחילת ההיכרות של התינוק עם העולם הקולינרי ולדעתנו יש בה הרבה מעבר ללעיסה ובליעה.

את המסמך הבא כתבה דיאטנית קלינית לילדים (RD M.S.c) בשם מיכל קאירי ואני רק סיגננתי ובמאי 2021 התאמתי להמלצות החדשות של משרד הבריאות.

מיכל, שהיא אשת מקצוע מעולה, עבדה איתי בבית החולים שניידר ואפילו אפילו  למדנו יחד בבית הספר…

מטרת החלק הזה הוא לתת כלים ולפרוט להמלצות פרקטיות את הנושא התחלת טעימות מוצלחת בילדים.

התחלת טעימות

האם יש עדיין כזה מושג התחלת טעימות?

ראו בהמשך, ההנחיות החדשות של משרד הבריאות למעשה מייתרות (באופן מטאפורי) את הנושא של התחלת טעימות. אבל בפועל אני לא מכיר תינוק שיתחיל בגיל חצי שנה לאכול מרק טחון ולכן לטעמי בוודאי שישנו מושג כזה ובוודאי שצריך לדעת כיצד מתחילים טעימות.

מתי להתחיל טעימות?

אם פעם כתבנו שברוב הילדים ראוי להתחיל טעימות כבר בגיל 4 חודשים, אזי החל ממאי 2021 קבע משרד הבריאות שההתחלה תהיה רק מגיל חצי שנה. קיראו בעיון את הפרק הדן בתזונת תינוקות בשנת החיים הראשונה בקישור הבא.

איך ובמה להתחיל טעימות?

בירק ובהמשך בפרי.

מדוע דווקא בסדר זה? העדיפות המסוימת להתחלה בירק הינה מכיוון שטעם הירקות פחות מתוק. היות והתינוק רגיל לטעם מתוק מחלב האם או הפורמולה יש מקום להרגיל אותו לטעמים נוספים, פחות מתוקים. בהמשך כמובן ניתן לשלב פירות.

עם איזה ירק או פרי מתחילים טעימות בילדים?

ירקות – קישוא, גזר, בטטה, דלעת, דלורית ותפוח אדמה.

פירות – תפוח, אגס, בננה ואבוקדו.

פירות הדר – פומלה, תפוז או קלמנטינה.

איך מכינים את הירקות לתינוק?

במידה ומדובר בירק אז יש מקום לאידוי על מנת להכין מרקם שיהיה נוח לתינוק להאכלה:

קולפים הירק ומאדים אותו על סלסלת אידוי או במכשיר אידוי ייעודי עד לריכוך. יש להשתדל לא לאדות הירק עד מוות על מנת לנסות ולשמר חלק מהמינרלים והוויטמינים. כיצד יודעים מהי דרגת אידוי נכונה? כאשר הירק מתרכך וניתן לטחון אותו עם מעט מים. לחילופין, סימן לאידוי ביתר הוא ירק שהפך להיות כה רך עד שבמזלג קל להפוך אותו למחית.

בהמשך, מומלץ לרסק הירק למחית חלקה בבלנדר עמוד המתאים לכמויות קטנות עם מעט ממי הבישול (מכשירי האידוי למזון תינוקות גם מרסקים את המזון).

במידה ומדובר בפרי אזי יש לשמור על הכללים הבאים:

פירות עם קליפה קשה צריך לקלף (לדוגמא, תפוח או אגס).

במידה ומדובר בפרי רך (בננה ואבוקדו) אז ניתן להפוך למחית בעזרת מזלג בלבד.

במידה ומדובר בפרי קשה יש מקום לרכך אותו או לגרד אותו במגרדת.

במידה ומדובר בפרי הדר אזי יש לקלפם מהקליפה ומהציפה (החלק הלבן הסיבי) ואז ניתן לחתוך או לתת במסננת האכלה.

כיצד מתקדמים אחרי ההאכלה הראשונה?

חשוב לתת כל מזון חדש לפחות יומיים שלושה, על מנת לראות שלא מתפתחת תגובה אלרגית. בהמשך ניתן לעבור לירק/פרי הבא או לעבור למזון משולב. לדוגמא, אם התינוק קיבל כבר קישוא ניתן לשלב בטטה ואז גזר וכך הלאה או לחלופין כל פעם משהו חדש אחר.

זיכרו שכאשר היה לנו חודשיים לבנות טעימות בילדים (בין גיל 4 ל-6 חודשים) היום תינוקות יתחילו בגיל חצי שנה ובניית הכמויות והמגוון תהיה מהירה הרבה יותר מאשר בעבר.

מה לגבי תיבול?

בשלב הטעימות מומלץ לא להוסיף מלח לירקות. זאת מכיוון שצריכת המלח בישראל גבוהה מדי ויש רצון להפחתה הדרגתית של מלח ממזונות. לכן מומלץ להרגיל ילדים לטעם פחות מלוח.

למחפשים "תיבול" או טעמים מורכבים יותר ניתן להוסיף עשבי תיבול כגון פטרוזיליה, בזיליקום וכו' אותם ניתן לבשל יחד עם הירקות.

מתי במהלך היום מומלץ לתת טעימות לתינוקות?

מומלץ לתת את הטעימות בשעות קבועות ביום בכדי לשמור על שגרה.

ישנה עדיפות לשעות הבוקר/צהריים בכדי להקל על מערכת העיכול. לרוב אלו שעות ערנות שקלות יותר לעיכול ועם פחות גזים וכאבי בטן. בנוסף, אלו שעות שבהם קל יותר להשגיח באם מתפתחת תגובה אלרגית לאחד המזונות.

מומלץ לא לתת טעימות כאשר התינוק מאוד עייף. כמו כן לא כדאי לתת טעימות חדשות לפני השינה בלילה.

התחלת טעימות - דוקטור אפי

כמה פעמים ביום לתת טעימות?

בימים הראשונים נכון להתחיל בפעם ביום אבל בהמשך (וביננו, למשקיעים כבר בהתחלה) ניתן לנסות פעמיים ביום. היות ויש בשלב הזה עקומת למידה, של התינוק ושל משפחתו, נכון להחיש התהליך של החשיפות שאמור להיות כל כך חיובי ולהרגיל התינוק ל-2 ארוחות ביום.

שהרי זוהי חוויה שהיא גם חשובה ביותר.

איך מאכילים תינוק?

הכי חשוב עם הרבה סבלנות, אהבה והנאה…

תכלס – האכילו את התינוק במזון המוצק בכפית המותאמת לתינוקות, ניתן להאכיל גם עם האצבעות של ההורים – לאחר שטיפת ידיים יסודית וגזירת ציפורניים.

לא מומלץ להאכיל תינוקות במזון מוצק בבקבוק.

חשוב לתת לתינוק זמן להסתגל לשינוי ולראות האם נהנה מהאכילה ומעונין בה. הכמויות לפחות בהתחלה הן קטנות כ- 2-3 כפיות ביום אבל בהמשך ניתן כמובן להעלות בכמויות.

הסבירו לתינוק מה הוא אוכל הדגישו את שם המאכל ואת הצבע שלו, מומלץ גם לאכול מולו באותו זמן מזון דומה. הסבירו לו על טעם המזון ושאלו אותו האם הוא רעב ומעונין בעוד מזון ולפי תגובתו קבעו האם להמשיך להאכיל או לא. תינוק המעוניין במזון יפתח את הפה ויהיה נכון למנה הבאה.

בשלב הטעימות ניתן להכין מחית ולהקפיא חלק כדי למנוע בזבוז. טריק נחמד הוא הקפאה בתבניות קרח והפשרה כל יום של קובייה אחת (ובהמשך שתיים וכך הלאה). יש לזכור להוציא מהמקפיא מבעוד מועד ולא לחמם במיקרוגל.

כאשר הכמויות עולות ניתן לתת מזון טרי אותו ניתן לשמור עד 48 שעות במקרר. דהיינו, ניתן לטחון כמות ירקות או פירות המספיקה ליומיים ולשמור במקרר.

יש לזכור שמזון טרי הוא המזין ביותר אבל לא לכולם יש הזמינות להכנה יומיומית.

איך צריך לשבת תינוק בגיל זה?

תינוק בן חצי שנה לרוב הינו כבר בשל לישיבה בכיסא אוכל.

במידה והוא נשפך מהכיסא ניתן להאכיל בפוף, בטרמפולינה או בעגלה עם ראש מעט מורם.

איך מתקדמים בטעימות החל מגיל חצי שנה? 

ההתקדמות בטעימות בשלב זה היא בעיקר במגוון. דהיינו, הצגה של ירקות ופירות נוספים אותם נוהגים לאכול בבית. בהמשך ההתקדמות גם תבוא לידי ביטוי בכמויות שילכו ויעלו בהדרגה. בהמשך, במסגרת גיל זה, ניתן לשלב מזונות משלימים נוספים.

התחלת טעימות - דוקטור אפי

מתי ניתן לשלב מזונות משלימים נוספים, לרבות אלה בעלי פוטנציאל אלרגני גבוה?

אחת השאלות החשובות בפרק זה!

עם התבססות ההאכלה, ניתן ורצוי לשלב גם מזונות עם פוטנציאל אלרגני גבוה לרבות ביצים מבושלות (לדוגמא, ביצה מקושקשת או ביצה קשה מעורבבת עם אבוקדו), בוטנים (אין כמו במבה), שומשום (פרקטית, תוספת טחינה לירקות) ואף דגים. על פי הקצב שבו מתקדמות הטעימות, ניתן להוסיף לחלב השאוב/פורמולה או כתוספת לפירות, דייסת סולת או שיבולת שועל ולתת לתינוק מספר כפיות מהתערובת.

חשיבות הצגת מזון עם פוטנציאל אלרגני גבוה בגיל צעיר הוא הורדת שכיחות אלרגיה למזונות אלה, דבר שהוכח מחקרית ביחס לביצים ובוטנים. 

איך מתקדמים עוד בטעימות אחרי לגיל 6 חודשים?

אחרי גיל 6 חודשים, מומלץ להתקדם במספר מישורים:

הכרת מרקמים פחות חלקים. לדוגמא, ירקות ופירות מעוכים במזלג ולא מרוסקים למחית חלקה.

הרחבת המגוון וכמויות המזון בארוחה ככתוב כאן.

עידוד הרגלי אכילה עצמית – בגיל זה יש מקום לעודד את התינוק לקחת מזונות בעצמו מצלחת (מזונות אצבעות). המזון צריך להיות במרקם שאותו התינוק יכול לאחוז ביד אך שלא יהווה סכנת חנק. יש לזכור שהאכלה צריכה תמיד להתבצע בהשגחת מבוגר.

אנחנו מאחלים בהצלחה בטעימות לכולכם…