תזונת תינוקות - גיל 6 ועד 9 חודשים

אז במקום להתחיל טעימות בגיל 4 חודשים ולגוון מאכלים מוצקים מגיל חצי שנה, הצגת אוכל מוצק לתינוק נדחתה לסביב גיל חצי שנה.

זאת אומרת שתהליך שהתחלנו בגיל 4 חודשים והמשיך לגיל 6 ובהמשך ל-9 חודשים מתחיל עכשיו בגיל חצי שנה ונדחס ב-3 חודשים. אז צריך לרוץ מהר. 

ולכן מטרת פרק זה ללמוד איך מתחילים טעימות בגיל חצי שנה ואיך מתקדמים.

נתחיל בזה שהנקה/תמ"ל הינה עדיין התזונה העיקרית של התינוקות בגיל זה.

להתחלת טעימות של אוכל מוצק בגיל מוקדם יש שני יתרונות עיקריים:

  • יתרון רפואי – בפרט בפאן האלרגני. יש מידע רב שמוכיח את יתרונות הכרת אנטיגנים (חלבונים) שונים בגיל מוקדם ובהמשך ירידה בשכיחות אלרגיות למזונות שונים. זה נכון גם לגבי ירקות ופירות וגם לגבי מזונות עם פוטנציאל אלרגני גבוה, ראו בהמשך. לצערי זהו גם היתרון שיפוספס הכי הרבה כאשר גיל התחלת הטעימות נדחה לחצי שנה.
  • יתרון התפתחותי – לצערי אני לא בטוח שאפשר להוכיח את זה באופן מסודר, אבל אני רואה את זה בעיניים לא מעט. תינוקות בשלים שהתחילו לטעום כבר בגיל מוקדם סופגים הרגלי אכילה נכונים והם בוגרים יותר מתינוקות בני גילם שעדיין לא התחילו. היתרון הזה נשמר גם בהמשך כי בעוד תינוק בן 7 חודשים שהתחיל מוקדם לטעום אוכל ארוחה מלאה מצלחת עם משפחתו (הרגלי אכילה נכונים), אז ההוא שלא התחיל מוקדם עוד מדשדש עם 30 מיליליטר מרק טחון. 
תזונת תינוקות בגיל 6 ועד 9 חודשים

אז מי יכול להתחיל אוכל מוצק ומה המטרה?

מי יכול להתחיל טעימות (גירסת 2012)? 

לשם העניין, ובגלל שהניסוח הקודם היה מדויק יותר לדעתי מהנוכחי, החלטתי להשאיר כאן גם את הגירסה הקודמת משנת 2012 לגבי התנאים שצריכים להתקיים על מנת שתינוק יוכל להתחיל אוכל מוצק. 

התינוק צריך לענות על מספר תנאים התפתחותיים כדלקמן (ההמלצות המודגשות הן ציטוט של ההמלצות הישנות של משרד הבריאות, בהמשך זוית הראיה שלי לכל המלצה):

  • התינוק יכול להישאר במצב ישיבה תוך החזקה יציבה של הראש. אמת, המלצה נכונה. תינוקות עם טונוס שרירים נמוך צריכים 'להתחזק' לפני התחלת טעימות. בפועל רוב רובם של התינוקות מקיימים תנאי זה כבר בגיל 4 חודשים.
  • התינוק בעל יכולת תאום בין עיניים, ידיים ופה המאפשרת לו לראות, לאחוז ולהגיש את המזון לפה. לדעתי, התינוק לא אוחז ולא מגיש לעצמו האוכל בגילאים אלה (לא בארבעה חודשים ולא בשישה חודשים), ולכן אין בתנאי זה ממש.
  • התינוק בעל יכולת לבלוע מוצקים. שוב, לדעתי, מאוד כללי. התינוק לא באמת אוכל 'מוצקים' אלא מחית (כשכתוב מוצקים זה מזכיר לי סטייק). אני הייתי כותב במקום שהתינוק הינו בעל סנכרון של תנועות לעיסה ובליעה. אבל אם היו פה ושם בגיל 4 חודשים תינוקות שלא היו בשלים לטעימות בהתאם לקריטריון הזה, אזי כמעט כל התינוקות כבר בשלים לכך בגיל חצי שנה. זיכרו שבהתחלה ובכל גיל, הרבה מהתינוקות בהתחלה לפחות פשוט שמים האוכל בפה ולא מבינים מה לעשות איתו, יורקים אותו החוצה וכדומה. התינוק הבשל הוא זה שכשמים לו את המחית בפה מסנכרן תנועות לעיסה ובליעה ואחרי שבלע הוא רומז שרוצה עוד.

מי יכול להתחיל טעימות (גירסת 2021)? 

קיום תנאים מוטוריים ותחושתיים כדלקמן:

    • העלמות רפלקס הוצאת הלשון. 
    • יכולת לשבת עם תמיכה. 
    • יציבות של הראש. 
    • הפגנת סקרנות ונכונות לאכילה עם קירוב המזון לפי התינוק.
    • יכולת להעביר מזון בפה מצד אל צד.
    • קירוב ידיים וחפצים שונים אל הפה.

אני מבין שהרפואה מתקדמת ונתונים חדשים נאספים, אבל אני ממש יותר אוהב את הגירסה הישנה. היא ממש יותר מדויקת ופחות כללית.

מה המטרה בגילאים 6 עד 9 חודשים?

המטרה היא להגיע למצב שבו מחליפים ארוחת הנקה/בקבוק אחת או שתיים בארוחה של מוצקים.

זאת אומרת שכל מה שאנחנו בימים או שבועות ראשונים הוא הצגת מזון בכמויות הולכות ועולות לתינוק על מנת להחליף בהמשך ארוחת בקבוק בארוחה מצלחת.

מכאן גם מבין שאין כל ציפייה שביום או בשבוע הראשונים התינוק יאכל כמויות גדולות, אלא רק יטעם, ילמד לאכול, יהנה מהחוויה ויעלה לאט בכמויות ובמגוון.

פרקטית איך מתחילים ואיך מתקדמים

כשהתחלנו טעימות בגיל מוקדם יותר מחצי שנה התחלנו בצורה נורא מסודרת. ירקות ואז פירות. אוכל יותר מגוון לרוב הגיע בגיל חצי שנה.

כשמתחילים בגיל חצי שנה מגוון המאכלים שמותרים לתינוק רחב יותר וההתקדמות לכיוון מזון משפחתי יכולה להיות מהירה יותר.

עם זאת, אני ממש ממליץ להתחיל כפי שהיה מאז ומתמיד בירקות ופירות. ובהמשך להעלות בכמויות ובמגוון של המזונות.

מזונות מומלצים מעבר לירקות ופירות הם בשר בקר, הודו ועוף, דגים, קטניות, דגנים וביצים.

ניתן לשלב כמות קטנה של חלב ומוצריו במאכלים מורכבים כדוגמת רטבים, פשטידות, לביבות ומרקים. מציע שאת המעדנים (הלא מתוקים), הגבינות והיוגורט נדחה לסביב גיל 9 חודשים.

בגיל זה, ועדיף לפני גיל 7 חודשים, רצוי לחשוף התינוק למזונות המכילים קמח חיטה לרבות תוספת של דיסת סולת או שיבולת שועל או התחלת פסטה מבושלת.

כמה פעמים ביום לתת אוכל מוצק (אם בטעימות ואם בארוחות יותר גדולות)? בהתחלה פעמיים ביום, סביב גיל 8 חודשים אפילו 3 פעמים ביום ומגיל 9 חודשים 3-4 פעמים ביום. 

מבחינת הזנה בחלב אם או פורמולה אזי יש המשך המלצה להנקה גם בגיל זה והשלמה עם פורמולה במידת הצורך.

מבחינת הרגלי אכילה אזי מומלץ לעודד ארוחות משותפות של בני המשפחה כולל התינוק על מנת להקנות דוגמא אישית להרגלי אכילה וחשיפה למזון כמקובל במשפחה.

כתלות בשלב ההתפתחותי ובגיל, מומלץ לתת לתינוק לאכול מוצקים בעצמו.

מי שרוצה לדקדק בצורה יותר ספציפית בנושא התחלת טעימות מוזמן להרחיב קריאה בפרק בקישור הבא.

מתי להוסיף מים לתינוק?

לגבי תוספת מים – באותם תינוקות שכבר החליפו לפחות ארוחה אחת של הנקה או בקבוק בארוחה מצלחת, לכן יש לתת תוספת מים כמתבקש. אין לתת לתינוק מיצי פרי או חליטות תה למיניהן.