מה דעתי על התחלת טעימות בסביבות גיל חצי שנה במקום 4 חודשים?

לרשות משרד הבריאות מיטב היועצים בתחום רפואת ילדים ובכלל, ואין לי ספק שהמטרה של כולם היא רק לשפר ולהבטיח את בריאות ילדי מדינת ישראל.

אבל אין המלצה רפואית שאי אפשר לדיין ולהפוך בה, ושאי אפשר למנות את היתרונות כמו גם החסרונות שבצידה.

אני מדבר על המלצת משרד הבריאות להתחלת טעימות בסביבות גיל חצי שנה במקום 4 חודשים. שינוי זה פורסם בקווים המנחים החדשים לתזונת תינוקות במאי 2021 בניגוד להמלצות הקודמות שפורסמו ב-2012.

אז אני יודע שגם בהמלצות הישנות "הצבע" היה של התחלת טעימות סביב גיל 6 חודשים אבל שם בפירוש הייתה אפשרות להתחיל מוקדם יותר (4 חודשים) בתינוקות בשלים. כעת ניתן להתחיל רק סביב גיל חצי שנה (למעט תינוקות ממשפחות אטופיות) ובפרק הזה אסכם את מה שיש לי להגיד בנושא.

מה דעתי על התחלת טעימות בסביבות גיל חצי שנה במקום 4 חודשים?

מדוע שינה משרד הבריאות את המלצותיו לגבי התחלת טעימות?

משרד הבריאות שינה את המלצותיו בגלל המלצות בינלאומיות להנקה בלעדית עד גיל חצי שנה. על פי ארגון הבריאות העולמי חלב אם הוא התזונה המומלצת היחידה עד גיל חצי שנה, במדינות מתפתחות ובמדינות מפותחות.

בנוסף לכך, כותב משרד הבריאות שהתחלת אוכל מוצק סביב גיל שישה חודשים שומרת על בריאות מערכת העיכול ועוזרת בהמשך בגדילה במשקל תקין. בנוסף, יש הגורסים כי במצב הישן כאשר היה ניתן היה להתחיל טעימות החל מגיל 4 חודשים, אימהות מניקות רבות היו לכאורה תחת לחץ להתחיל טעימות וההנקה לכאורה נפגעה.

אז מה המחשבות שלי בנושא? 

1. "שמירה על בריאות מערכת העיכול" – מושג כללי שאני לא בטוח שאני יודע לפרוט לפרטים. 

2. המשך גדילה במשקל תקין – אמת, אם אחרי התחלת טעימות, הורים "דוחפים" לילדיהם מאכלים שאינם בריאים ועם הרבה סוכר, עלולה להיווצר בעיה. אבל ניתן היה להבהיר את הנקודה הזו ולהילחם בתופעה הספציפית הזו. וגם להמשך התזונה של הילדים. 

3. אני חושב שאפשר היה לעודד הנקה ממושכת יותר במקביל להתחיל טעימות. אני לא רואה סתירה בין הדברים. ומה לגבי תינוקות שאינם יונקים? 

4. רגישות למזונות – אנחנו יודעים שהצגת אנטיגנים (חלבונים הקיימים במגוון מזונות) בגילאים שסביב 4 חודשים מפחיתה משמעותית שיעור רגישויות למזונות שונים. המלצות משרד הבריאות מתייחסות לכך מכיוון שהמליצו למשפחות אטופיות לפנות לתזונאית ולרופא לפני גיל 6 חודשים לתכנון חשיפה להזנה משלימה. אבל מי אלה אותם משפחות אטופיות? מהי ההגדרה המדוייקת? לי כשהייתי ילד הייתה קדחת אביבית, אז מה זה אומר לגבי האחאים שלי? והאם מישהו באמת חושב שאמא לתינוק בן 4 חודשים תיגש גם לרופא ילדים וגם לתזונאית בשביל לתכנן חשיפה למזון? לא, היא פשוט תדחה את החשיפה לסביב גיל 6 חודשים מה שעלול להביא לשכיחות גבוהה יותר של רגישות למזונות.

קראו המחקר הצרפתי הבא, שבודק בדיוק השאלה הזו, בקישור הבא.

5. למעשה יש שינוי במושג הטעימות. יש התחלה של כלכלת מוצקים סביב גיל חצי שנה וביום הראשון לכאורה לתינוק מותר לאכול מרק עוף טחון. ברור לי שההורים לא יתחילו כך (וגם לילדים זה לא כזה פשוט לקום בוקר אחד לקערת מרק) אבל לדעתי לתהליך של טעימות שלקח מספר שבועות הייתה חשיבות רבה בלימוד הרגלי האכילה, בהקניית הביטחון שחש התינוק וחשו ההורים בתהליך.

 

אז מה נשאר? נשאר לראות כיצד תחלחלנה ההנחיות החדשות לשטח דרך אחיות טיפות חלב. 

בינתיים, רוצים לדעת איך בדיוק להתחיל? קיראו בפרק הבא.

נעקוב ונעדכן.