26/08/2020

הדבקה מחודשת בווירוס הקורונה – פרשת מקרה חשובה!

פרשת מקרה שפורסמה בעיתון מוביל למחלות זיהומיות (Clinical Infectious Diseasesa) והיא אחת החשובות (לדעתי) בהיסטוריה של האנושות.

מזכיר שפרשת מקרה של חולה יחיד היא משהו שמצד אחד צריך לקחת בזהירות, שהרי מדובר רק במקרה אחד. אבל מצד שני, פרשת מקרה אמינה יכולה להיות האופציה הראשונה של חוקרים מכל העולם לתאר תופעה רפואית חדשה. מזכיר לכולנו שגם מחלת האיידס התגלתה לראשונה אחרי פרסום פרשת מקרה.

הקדמה – כולנו נוטים לחלות מספר פעמים בימי חיינו ברוב הווירוסים הנשימתיים. שפעת? כולנו יודעים שאפשר להידבק כל עונה מחדש. אבל יש עוד עשרות וירוסים נשימתיים שמזהמים אותנו מספר פעמים בחיים, לעתים אפילו מספר פעמים בשנה (צינון פשוט). לעתים ההדבקה הראשונה היא יותר קשה וההדבקות הבאות קלות יותר אבל אין חוקים.

וירוס הקורונה החדש הוא וירוס נשימתי והשאלה שנשאלה עד כה אם הדבקה ראשונה מגינה בפני הדבקות חוזרות.

פרשת המקרה – גבר בריא ברקע, בן 33 שנדבק בווירוס ואושפז בהונג-קונג במרץ 2020 עם זיהום בקורונה. לא היה חולה יותר מדי ושוחרר אחרי מספר ימים כולל בדיקות PCR שחזרו כבר שליליות.

ב-15 לאוגוסט 2020 הוא חוזר בריא לחלוטין מנסיעה מספרד דרך אנגליה והוא נבדק בשדה התעופה בהונג-קונג רוטינית ומתגלה אצלו שוב הווירוס. הוא מאושפז למרות שבריא לחלוטין ומשתחרר אחרי מספר ימים.

בריצוף גנומי של שני הווירוסים שבודדו (זה ממרץ וזה מאוגוסט) נתגלה כי מדובר בווירוס קורונה שונה במקצת אחד מהשני. הראשון זן שהיה בסירקולציה באסיה במרץ והשני זן "אירופאי" מאוגוסט.

מסקנה חד משמעית – האדם נדבק מחדש בווירוס הקורונה החדש.

בדיקת נוגדנים קרוב לאפיזודה הראשונה הייתה שלילית ונוגדנים מסוג IgG נמצאו אצלו רק חמישה ימים אחרי ההדבקה השניה.

הדבקה מחודשת בווירוס הקורונה - פרשת מקרה חשובה!

דיון – אם אפשר להעיד מהפרט אל הכלל אז ניתן ללמוד ובהמשך גם להתפלפל על מספר סוגיות בנוגע לפרשת מקרה זו:

האם אכן זוהי הדבקה חדשה או שהווירוס היה בגופו כל הזמן ו"צץ" מחדש? לא. חד משמעית הוכח שמדובר בהדבקה חדשה.

האם העובדה שהאיש לא היה חולה קשה באפיזודה הראשונה ולא ייצר נוגדנים שמה אותו בסיכון להדבקה מחודשת כפי שקרה? לא ידוע. עניין הנוגדנים הוא מאוד לא ברור בהתייחס לווירוס הקורונה החדש. ידוע שחלק מהאנשים מפתחים נוגדנים וחלקם לא וידוע שגם אצל מי שפיתח נוגדנים, הם יורדים אחרי מספר שבועות או חודשים. ברור שבהתייחס לווירוס הקורונה, כמו לווירוסים נשימתיים אחרים, יש הרבה מערכות אימונולוגיות בגוף שאמורות להתמודד עם המזהמים הללו ולכן לדבר רק על נוגדני IgG  בהקשר להגנה מהווירוס זה לחפש מתחת לפנס.

האם העובדה שבכל זאת באפיזודה הראשונה היה סימפטומטי ובשניה לא מעידה על כך שיש הגנה כלשהי למי שנדבק בפעם הראשונה? אולי. זה עושה שכל אבל אי אפשר להוכיח את זה מפרשת מקרה יחידה.

האם אפשר לדון על חשיבות "חסינות עדר" בהקשר להדבקה חוזרת? אם יש הדבקה חוזרת, לא יהיה ניתן להשתמש רק בחסינות עדר להגנה מפני הווירוס. הדבקות חוזרות יתרחשו כל הזמן.

האם אפשר לדון על חיסון בהתייחס לעובדה שמדובר בהדבקה חוזרת? קשה לדעת מה תהיה ההשפעה של הדבקה חוזרת זו על האינדיקציה לחיסון. יתכן ויש מקום לדון על חיסון גם באנשים שכבר נדבקו/חלו. יתכן ויהיה מקום לחיסון שנתי כדוגמת שפעת?

מה עוד? אם יצוצו בספרות עוד ועוד מקרים כדוגמת זה לא יהיה מנוס מלהכריז על וירוס הקורונה כחלק מחיינו לא רק לעוד שנה וחצי אלא לעוד שנים רבות קדימה. הוא יהפוך להיות אחד מהווירוסים הרבים שעושים צינון פה ושם בהדבקה חוזרת ואוכלוסיית האנשים שמועדים למחלה קשה ועוד לא נדבקו בו יצטרכו להישמר עוד זמן רב קדימה.

אני מזכיר שיש עוד וירוסים ממשפחת הקורונה שגורמים לצינונים פה ושם (לא MERS ולא SARS הראשון) ולכן מאוד הגיוני שהווירוס החדש מתנהג כמותם.

אז מה נשאר לנו לעשות? לקרוא, להתעדכן ולהמשיך להישמר!