פלגיוצפליה (השטחת גולגולת) בתינוקות

פלגיוצפליה (השטחת גולגולת או ראש פיתה בלשון העם), הוא מצב שכיח אצל תינוקות רבים אשר בגלל תנוחה של הראש ולחץ על הגולגולת באזור מסוים, העצם מתיישרת ולכאורה מתעוותת.

מאז ההוכחה ששינה על הגב מורידה שכיחות מוות בעריסה, שכיחות פלגיוצפליה תנוחתית עלתה מאוד. מאידך, שכיחות מוות בעריסה ירדה (קיראו עוד על מוות בעריסה).

מהי השכיחות של פלגיוצפליה בתינוקות?

ספרי לימוד טוענים לכמעט 50% שכיחות של השטחת גולגולת ברמה מסוימת כאשר הגיל הממוצע הוא בין חודשיים לשלושה. הגיל הצעיר הוא בגלל העובדה שלתינוק קשה יותר להרים/להזיז את הראש עד גיל 4 חודשים בשילוב גדילה תקינה של היקף הראש (2 סנטימטר לכל חודש בשלושת החודשים הראשונים לחיים!).

ישנם גם מקרים מולדים שקורים בגלל תנוחה של הראש עוד ברחם.

עוד גורמי סיכון – ילדים עם טורטיקוליס מולד או סתם העדפת צד ברורה כשישנים. עוד גורמי סיכון על פי הספרים הם מין זכר, ילד בכור, פגות, האכלה בבקבוק בלבד, אחאים עם פלגיוצפליה, תינוקות ששמים אותם מעט זמן על הבטן במהלך היום, איחור התפתחותי ועוד.

עם זאת, ברוב המקרים היומיומיים מדובר במצב משני לתנוחה (בעיקר שינה), שלא מסתיר מאחוריו שום איחור התפתחותי או בעיה חמורה אחרת.

פלגיוצפליה (השטחת גולגולת) בתינוקות

כיצד מזהים פלגיוצפליה ומה אסור לפספס?

הזיהוי הוא קל, השטחה של אחד מאזורי הגולגולת. על הרופא לשאול את ההורים לגבי צורת הראש בלידה, לגבי תנוחת הראש בעת שכיבה בערות ובשינה ולערוך בדיקה גופנית לרבות מישוש הגולגולת על כל חלקיה על מנת לוודא שמדובר במצב זה. לעתים ניתן לראות קרחת באותו אזור שבו הגולגולת נלחצת.

אסור לפספס מצב שנקרא קרניוסינוסטוזיס שהוא מצב של איחוי התפרים שבין עצמות הגולגולת שבו באופן משני יכולה להתפתח פלגיוצפליה. עם זאת, באנמנזה טובה ובדיקה גופנית טובה על הרופא לשלול מצב פתולוגי זה.

כמובן שבכל מקרה של ספק, ניתן להפנות למומחה בתחום (נוירוכירורג ילדים).

איך מטפלים בהשטחת גולגולת בתינוקות?

מספר אפשרויות:

  • ניסיון לשנות תנוחת שינה / שכיבה במידת האפשר, זאת על מנת שיהיה פחות לחץ על הגולגולת. יש מקרים שבם ניתן לשים את המיטה של התינוק בחדר כך שכשהוא שוכב הדברים המעניינים בחדר יהיו בצד ההפוך לאזור ההשטחה. אפשר להיעזר במומחה לפיזיותרפיה על מנת למצוא תנוחה אחרת לראש. 
  • זמן בטן – זמן הערות שבו הילד נמצא על הבטן. המינימום הוא 10-15 דקות לפחות 3 פעמים ביום. לתנוחה זאת, בזמן ערות, יש יתרונות רבים לרבות חיזוק חגורת הכתפיים.
  • שימוש בקסדות – שיטה מצוינת במקרים הקשים. למעשה הקסדה מונעת לחץ על האזור השטוח ונותנת לגולגולת חלל לגדול לתוכו.

זיכרו שאת שתי השיטות הראשונות שווה לנסות בכל מקרה (אפילו כמניעה). כמו כן ברור כי כמה שיותר מוקדם יתחיל הטיפול (לצורך העניין לפני גיל 4 חודשים) הסיכוי לשיפור גדול יותר.

הטיפול בקסדות, למרות שאופנתי מאוד כרגע במדינת ישראל, צריך להישמר למקרים הקשים יותר ואחרי יעוץ נוירוכירורג ילדים מומחה בתחום.

מה לטווח הארוך?

ברוב רובם הגדול של המקרים, בטח ובטח בפשוטים לא תישאר שום אסימטריה בגולגולת בגיל המבוגר, ואם תהיה אסימטריה היא תהיה קלה ולא משמעותית.

בעיות התפתחותיות וקוגנטיביות – שוב, ברובם של המקרים הרבים שאנו רואים בקהילה לא תהיה שום בעיה בתחומים אלו. מאידך, זה עלול לקרות במקרה קשה עם איחור בטיפול.

אז מה למדנו? שכיח, בר מניעה וטיפול ולרוב לא מדאיג. עם זאת, אבחנה רק אחרי בדיקה של רופא הילדים שלכם והחלטה משותפת על תוכנית טיפול.