דלקת ריאות בילדים – האם טיפול אנטיביוטי של 5 ימים מספיק?

מאמר קנדי שפורסם בעיתון מצוין JAMA Paediatrics בתחילת מרץ 2021. מחקר רב מרכזי, רנדומלי, מבוקר וכפול סמיות שמנסה לענות על השאלה החשובה, האם טיפול של 5 ימים בלבד הינו מספק בדלקת ריאות בילדים.

הקדמה – דלקת ריאות הינה מחלה קשה ובאופן יחסי שכיחה ברפואת ילדים. אין ספק שנדרש טיפול אנטיביוטי על מנת להתגבר על התהליך הזיהומי. הטיפול המקובל בילדים הינו כעשרה (יש כאלה שיגידו שבעה), ימים. אם היינו יכולים לקצר את הטיפול בצורה בטוחה לילד לחמישה ימים בלבד, אז כמובן שהיינו מונעים חשיפה של ילדים לאנטיביוטיקה לרבות פחות תופעות לוואי ומניעת עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה.

שיטות – המחקר בוצע בשתי מחלקות מיון בבתי חולים בקנדה.

מי היו הקריטריונים לכניסה למחקר?

  1. ילדים בני שישה חודשים ועד עשר שנים.
  2. ילדים שהם ברקע בריאים ודלקת הריאות שלהם נרכשה בקהילה (בניגוד לחולים כרוניים שיש להם דלקת ריאות שנרכשת בבית חולים או במוסד דומה).
  3. חייב להיות חום, בבית או בבית חולים.
  4. חייבים להיות סימנים למצוקה נשימתית לרבות נשימה מואצת, קושי בנשימה או ממצאים בהאזנה לריאות.
  5. בצילום חזה תמונה היכולה להתאים לדלקת ריאות.
  6. הילד חייב להיות במצב טוב שלא מחייב אשפוז אלא ניהול אמבולטורי.
  7. ללא רגישות ידועה לפניצילין.

כל הילדים שאובחנו עם דלקת ריאות ועמדו בקריטריונים לכניסה למחקר החלו בטיפול באמקסיצילין (מוקסיפן/מוקסיוויט) במינון הולם לחמישה ימים. אחרי חמישה ימי טיפול מלאים מחצית מהילדים המשיכו אנטיביוטיקה לחמישה ימים נוספים ומחצית המשיכו חמישה ימים של פלצבו (תרופת דמה).

צוות המחקר אסף מידע על המטופלים, גם בעזרת יומנים אותם מילאו ההורים וגם באמצעות שיחות טלפון למעקב.

דלקת ריאות בילדים - האם טיפול אנטיביוטי של 5 ימים מספיק?

תוצאות – 281 משתתפים, גיל ממוצע 2.6 שנים (טווח 2.6-4.9). סיימו את המחקר 140 ילדים שקיבלו רק 5 ימי אנטיביוטיקה ו-141 שקיבלו 10 ימים.

החלמה ללא צורך בהתערבות נוספת נצפתה בשיעורים דומים בשתי הקבוצות. כנ"ל כל שאר התוצאים למעט אובדן ימי עבודה של ההורים שהיה קצר יותר באופן משמעותי סטטיסטי בקבוצת הילדים שטופלו 5 ימים בלבד.

דיון – מחקר חשוב עם השלכות חשובות ליום יום של רופאי הילדים. בגאווה ישראלית אפשר להזכיר שתוצאות של מחקר מצוין מסורוקה עם מסקנות דומות כבר פורסם לפני מספר שנים.

ובכל זאת, מספר מילים לפני שמקבלים תוצאות המחקר באופן מוחלט:

  1. אני לא חושב שלכל הילדים, גם במחקר המצוין הזה, הייתה באמת דלקת ריאות חיידקית "אמיתית". המחברים מציינים שלהרבה מהילדים שלקחו חלק במחקר בודדו וירוסים נשימתיים שונים (בעיקר RSV) ולחלקם חיידק (מיקופלסמה) שאינם מגיבים לטיפול המקובל בפניצילין. ולכן המסקנה שלי היא שלתת 5 או 10 ימי אנטיביוטיקה לילד שיש לו זיהום וירלי (לדוגמה, ברונכיולטיס מ-RSV) זה באמת לא משנה וכמובן עדיף שלא לטפל בכלל.
  2. בהנחה שאנחנו, כרופאי ילדים, כבר זוכים לאבחן דלקת ריאות חיידקית אמיתית עלינו לבחור בקפידה את אותם ילדים שאפשר לקצר הטיפול האנטיביוטי אצלם לחמישה ימים. זה חייב להיות ילד עם רקע תקין וחייבת להיות תקשורת טובה עם ההורים על מנת לוודא שאין סיבוכים. מזכיר, שכשאומרים להורים לטפל 10 ימים הם לרוב מטפלים לא יותר מ-7. אז אתה כבר נותן אנטיביוטיקה ל-5 ימים, ההורים ואתה חייבים להבין שאין יותר הנחות.

ואם מצאת את הילד המתאים, אז אני (מאז המחקר הישראלי הקודם), בהחלט ממליץ על 5 ימי טיפול באמוקסיצילין, ולא זכיתי לראות כישלונות.

ולמי שרוצה להרחיב קריאה על מה ההבדל בין זיהום וירלי של הריאות (ברונכיוליטיס לדוגמה) לזיהום ריאתי חיידקי אמיתי, ניתן להרחיב קריאה בפרק חשוב ובסיסי לכל הורה באתר זה.

בהצלחה.