שלפוחית שתן רגיזה בילדים

האמת שנתקלתי בבעיה כאשר חיפשתי ספרות מדעית בנושא הלא כל כך נדיר הזה בילדים. בתרגום מילולי לאנגלית מצאתי בספרי הלימוד מצב רפואי הנקרא Overactive bladder שמבטא בעיות מולדות הקשורות בגודל שלפוחית השתן ועוד. זה לא מה שהתכוונתי אליו.

המונח הנכון באנגלית הוא Daytime frequency syndrome of childhood או Pollakiuria. עם זאת, השארתי את השם העממי בעברית כשלפוחית רגיזה. רק שלא תתבלבלו בין המצבים השונים.

המצב שאני מתכוון אליו קורה בילדים בגילאים הצעירים (הכי שכיח בגילאים 4 עד 6 שנים והטווח הוא 3 עד 8 שנים), והוא שכיח הרבה יותר בבנים מאשר מבנות. הקליניקה היא חדה ובאופן מפתיע וללא כל אזהרה מוקדמת הילדים מתחילים לרצות להשתין כל 10-15 דקות. כל זה מתוך בריאות גמורה וללא סימנים של מחלה.

לרוב בלילות הילדים הללו אינם מרטיבים ורק כשעולה האור מתחדש הרצון להשקות כל עץ שני שהם רואים ברחוב.

אז מה זה ומה צריך לשלול לפני שמאבחנים המצב הזה בילדים? 

מה הגורם לשלפוחית שתן רגיזה בילדים?

לא ברור. לעתים זיהום וירלי (התקררות) יכולה להקדים, אבל ברוב המקרים אין טריגר ברור. ראיתי תאוריות על בעיה רגשית שיכולה הטריגר כדוגמת גן ילדים או אח/אחות קטנה שנולדו. אני פחות מתחבר לתאוריות הרגשיות מכיוון שבאופן טיפוסי כל הילדים הללו מסתדרים אחרי שבועיים או שלושה, ללא כל שינוי של הסטטוס הפסיכולוגי שלכאורה היה הטריגר מלכתחילה.

מה חשוב לשלול לפני שמאבחנים שלפוחית רגיזה בילדים?

יש לזכור שזוהי אבחנה על דרך השלילה ולכן צריך לחשוב על מצבים אחרים הגורמים להשתנה מרובה ולשלול אותם ברמת סיפור המחלה או בדיקות עזר.

שלפוחית שתן רגיזה בילדים

על מה צריך לחשוב כשילד משתין הרבה?

זיהום בדרי השתן –  מאוד שכיח לראות הורים שמזהים השתנה מרובה אצל ילדם ומייד חושדים בזיהום בדרכי השתן. זה נכון מכיוון שזהו אחד המצבים שבהם הילד לא יכול להתאפק ומשתין הרבה (דחיפות ותכיפות) אבל יש לזכור שדלקת בדרכי השתן אינם שכיחה בילדים בריאים ברקע שאין להם בעיה ידועה במערכת השתן. כמו כן דלקת בדרכי השתן מלווה בכאבים בעת הטלת שתן ובעיקר פחות שכיחה בבנים בגילאים המדוברים. נכן שזיהום קל בדרכי השתן לא יגיע עם חום ולכן היעדר חום לא שולל זיהום. 

בכל מקרה ניתן לבצע בדיקת שתן כללית בקופת חולים. בבקשה זיכרו לקחת את השתן בצורה סטרילית ככל האפשר על מנת להימנע מאבחנה שגויה וקבלת אנטיביוטיקה מיותרת. היות ואני רואה הרבה יותר בנים מבנות עם המצב הרפואי הזה, אני חושב שראוי להמליץ על בדיקת שתן בכל מקרה של בת הסובלת מתלונות אלה. עוד על בדיקת שתן כללית בילדים, בקישור הבא.

סכרת מסוג 1 (סכרת נעורים) – ילדים עם סכרת מסוג 1 שותים הרבה ומשתינים הרבה. זה פחות מתאים לשלפוחית רגיזה בה הילדים משתינים מספר פעמים רב אבל כמה טיפות כל פעם. בנוסף, בהתיצגות של סכרת מסוג 1 הילדים נראים חולים, לרוב סובלים גם מירידה במשקל ומסימפטומים אחרים. שוב, ניתן לשלול סכרת על ידי בדיקת שתן פשוטה בקופת החולים.

אז מי שרוצה לשלול את שני המצבים אלה יכול לבצע בדיקת שתן רגילה לילד.

עצירות – יש פרק חשוב מאוד באתר על עצירות (ניתן להרחיב קריאה כאן). נכון שילדים עם עצירות נוטים לאצור את השתן ולכן סובלים לעתים מטפטופים ומבריחת שתן, אבל לדעתי הקליניקה שונה לחלוטין מהקליניקה שתיארתי.

הרטבת יום בילדים – טוב, פה כמובן מדובר על ילדים עם משך זמן ארוך יותר, ולא קצוב וחולף של הרטבה במהלך היום. כפי שאתם יכולים לקרוא בקישור הבא, הרטבת יום ממושכת היא עניין חשוב המצדיק בירור הולם. 

כמה זמן נמשכת שלפוחית רגיזה בילדים?

כשבועיים ועד שלושה שבועות.

האם יש טיפול בשלפוחית רגיזה בילדים? האם הילד יכול להתאפק בכלל?

אין צורך בטיפול במצב רפואי זה. ניתן לנסות להסיח את דעתו של הילד ולגרום לו לאצור את השתן ליותר זמן אבל בשום אופן אין לכעוס עליו או לבצע מניפולציות אחרות. זה יגמר כשזה יגמר ונסיון להכריח את הילדים בכוח להתאפק יעלה לכם במריבה ובתחתונים רטובים.

אז מה חשוב לזכור בנוגע לשלפוחית רגיזה בילדים?

שוב, אם מדובר במצב שתיארתי (ילד בריא ברגע, ללא סימני מחלה נוספים וכו') אזי מדובר במצב לא מדאיג שיעבור לבד בתקופה הקרובה. 

עליכם לגשת לרופא הילדים שלכם על מנת שישמע ממכם באופן ישיר את סיפור המחלה, ימליץ על בדיקת שתן או בירור נוסף במידת הצורך ויעקוב.

אין לכעוס על הילד שהוא גם ככה אולי מתוסכל. 

סבלנות.