14/03/2024

עונת שפעת חורף 2023-2024 בישראל – כמה שפעת יש במדינת ישראל והאם הגיוני עוד להתחסן?

הפרק החשוב הזה באתר מתעדכן כל שבוע בעת עונת השפעת ובסיומה עוד פעם אחת – כאשר משרד הבריאות מוציא סיכום של העונה שנגמרה.

אז אנחנו כבר עמוק בתוך עונת שפעת חדשה, כאשר יש פעילות משמעותית של שפעת, אם כי השיא מאחורינו. איך אני יודע? קראו בהמשך.

ובסוף, המלצה שלי לגבי החיסון השנה.

נצא לדרך.

נתחיל בלהציג פרויקט יפה וחשוב שמתקיים כל שנה בעונת השפעת במדינת ישראל. פרויקט שאולי הציבור פחות מכיר ונקרא פרויקט ניטור שפעת. הפרויקט והדיווחים מתחילים בתחילת אוקטובר ומסתיימים בתום עונת השפעת/החורף (תחילת חודש אפריל).

הפרויקט מתבצע תחת קורת הגג של משרד הבריאות (המרכז הלאומי לבקרת מחלות) ולוקחים בו חלק מיונים, מרפאות ומעבדות מרכזיות.

נתונים מחדרי המיון במדינת ישראל ומשתי קופות חולים גדולות (כללית ומכבי) נאספים בפרויקט ארצי זה ובעזרת אלגוריתם רפואי מחושבת תחלואה ופעילות נגיפים נשימתיים. נתונים וירולוגים מהמעבדה המרכזית לנגיפים בתל השומר נאספים גם הם ובעזרתם גם ניתן לקבוע סדר גודל של פעילות נגיפי השפעת.

עונת שפעת חורף 2023-2024 בישראל - מהי פעילות השפעת בישראל?

שוב, ניתן לחלק הניטור לשתי זרועות:

זרוע הקלינית – ניתוח נתונים אודות פניות של חולים אל מרפאות בקהילה ואל מיוני בבתי החולים בשל תסמינים נשימתיים.

זרוע מעבדתית – עוסקת בבידוד נגיפי שפעת ממשטחי אף ולוע הנלקחים ממדגם של חולים עם תחלואה דמוית-שפעת הפונים אל מרפאות זקיף בקהילה. מרפאות זקיף הן רשת מרפאות קופת חולים רגילות בפריסה ארצית שם נלקחים משטחי אף ולוע לזיהוי נגיפים נשימתיים ממטופלים שמתקבלים בתמונה נשימתית כלשהי. לזרוע המעבדתית גם נאספים נתונים על בידודי נגיף השפעת מחולים מאושפזים בבית החולים 'שיבא'.

מידע על קצב ההתחסנות נגד שפעת בקרב המבוטחים נאסף גם הוא מקופות החולים.

כמובן שבעזרת כלל הנתונים הללו ניתן לדעת בזמן אמת, ברמה מקומית או ארצית, מידע משמעותי לגבי פעילות נגיפים נשימתיים בכלל, ושפעת בפרט. לדו"ח השנתי שמסכם עונת שפעת יש תפקיד חשוב בקביעת מדיניות בריאות לרבות יעילות חיסוני השפעת באותה עונה.

מהי פעילות השפעת נכון לעכשיו וכמה אנשים התחסנו במדינת ישראל?  

נכון לדו"ח הניטור האחרון שנכון לשבוע שהסתיים ב-09/03/24, נרשמת ירידה בתחלואה הנשימתית במדינת ישראל. עדיין, ישנם לא מעט מקרים חיוביים לשפעת A ו-B במרפאות הזקיף ובקרב מאושפזים חדשים.

מה לגבי חיסונים? נכון ל-03/03/24 התחסנו 15.3% מאוכלוסיית מדינת ישראל. נמוך יותר מאחוז ההתחסנות בתקופה המקבילה אשתקד (17.3%). מה שמדאיג יותר הוא שבגילאי 65 שנים ומעלה התחסנו רק 52.2% מהאנשים בהשוואה ל-57.2% באותה תקופה אשתקד. גם בילדים בכל הגילאים הירידה באחוזי ההתחסנות משמעותית.

נתון זה היה כמובן בעוכרינו.

עונת שפעת חורף 2023-2024 בישראל - כמה שפעת יש במדינת ישראל והאם הגיוני עוד להתחסן? - דוקטור אפי

האם הגיוני להתחסן לשפעת השנה?  

לצערי התשובה היא לא. פעילות השפעת כבר בשיאה והיה חכם יותר להתחסן לפני מספר חודשים/שבועות. מזכיר שלוקח מספר שבועות לגוף להגיב לחיסון ולפתח נוגדנים ולכן מיותר להתחסן בפברואר.
בכל זאת, למי אני ממליץ להתחסן בפתחה של כל עונה? קראו בקישור הבא.