הכול על בדיקה מהירה לשפעת – חשוב לקרוא לפני או אחרי שבדקתם!

מעט מאוד דברים טובים הביאה מגפת הקורונה יחד איתה, אבל אחד מהם הוא ללא ספק שוק הבדיקות המהירות הביתיות.

האמת, שמעל 5 שנים טרם הקורונה, אני החזקתי במרפאה שלי בדיקת אנטיגן מהיר לשפעת ובכלל אני חסיד גדול מאוד של בדיקות מהירות שאפשר לעשות במרפאה (או בבית). אבל דווקא בגלל זה, ודווקא בגלל שאני רואה במרפאה המון אנשים שמגיעים אלי (או שלא מגיעים) אחרי שקיבלו תשובת שפעת חיובית, או שלילית, בבדיקה מהירה שקנו בפארם כלשהו, אני מרגיש שחייב לעשות סדר ביתרונות ובחסרונות של בדיקה מהירה לשפעת.

הבנה של היתרונות והחסרונות תעזור לכם לקבל רפואה מדויקת יותר ותמנע מצד אחד מצב של אבחנה ביתר (Over diagnosis) ומצד אחר ופספוסים.

מה זה בדיקה מהירה לשפעת?

רוב הבדיקות, אני ממש לא נכנס למותגים מכיוון שהשוק מוצף, עובדות על שיטות של צביעה היסטוכימית בצבע כלשהו דגימה שיש בה אנטיגן של וירוס השפעת.

רוצה לומר, אתם שמים נזלת עם שפעת בצד אחד בנוזל שרץ ואם יש בנזלת שלכם את וירוס השפעת, אז בתגובה כימית כלשהו, אנטיגן מהווירוס יקשר לנוגדן שמוטמע בבדיקה והדגימה תהיה חיובית.

הכול על בדיקה מהירה לשפעת – חשוב לקרוא לפני או אחרי שבדקתם!

אז למה תמיד בדגימות יש שני פסים?

תמיד בדגימות מהירות, פס אחד הינו ביקורת חיובית או במילים אחרות פס קונטרול. הוא חייב להיות בבדיקה.

אם פס הבקרה/קונטרול לא נמצא, משהו בדגימה שעשיתם אינו תקין.

זה בדיקת PCR? כמו בקורונה?

אל תתבלבלו. זוהי לא בדיקת PCR שבודקת נוכחות חומר גנטי של הווירוס ונעשית בישראל רק במעבדות. הבדיקה המהירה לשפעת הינה בדיקת אנטיגן מהיר.

ולכן היא גם פחות מדויקת, כפי שתקראו בהמשך.

בדיקה במרפאה או בבית?

בהתחלה בדיקות מהירות היו נעשות רק במשרדו של הרופא או במעבדה כמובן.

אבל הקורונה טרפה את הקלפים והפארמים, ובצדק, החלו למכור בדיקות מהירות על מנת שאנשים יעשו הבדיקה בעצמם בבית.

ולכן, אותה בדיקה מהירה לרוב שהרופא עושה במשרד, אם הוא מחזיק בדיקות כמובן, היא בגדול הבדיקה שאתם עושים בבית.

יתכן ואיש צוות רפואי שעושה חמש בדיקות כאלה ביום יעשה הבדיקה בצורה יותר מהימנה, מאשר אתם בבית, אבל על זה בהמשך.

בבדיקה לשפעת זה בודק גם סוג השפעת?

כן. אני בטוח שקראתם את הפרק המיתולוגי באתר על שפעת (בקישור הבא) ואתם יודעים שלשפעת יכולים להיות, בגדול, שני סוגים, A או B. רוב הבדיקות המהירות יודעות להבדיל בין השניים.

האם זה מעניין באופן פרקטי? בגדול לא.

אז מה היתרונות של לעשות בדיקה מהירה לשפעת?

לעצם התשובה, חיובי לשפעת או שלילי לשפעת יש משמעות אדירה.

דוגמה ראשונה – ראיתי נערה במרפאה עם חום גבוה וצמרמורת. לפני כשנה סבלה מדלקת בכליות, למרות שלא היה לה כאבים בעת השתנה. היות ועכשיו ולא מצאתי שום דבר בבדיקה למעט אודם קל ולא ספציפי בגרון ביצענו בדיקת שפעת והיא הייתה חיובית. מצוין. אין לה דלקת בדרכי השתן אלא שפעת. אפשר להירגע. 

דוגמה אחרת – סיפור דומה בתינוקות בת שנה וחצי, האם עשתה בדיקת שפעת לאור חום גבוה והתשובה הייתה שלילית ואז הגיעה למרפאה ולילדה נמצאה דלקת אוזן משמאל. נחמד.

מה אני מנסה להגיד? יש לקחת דברים בסיטואציה הקלינית ואז לתשובה חיובית או לתשובה שלילית יש משמעות רבה.

חיובי ומתאים בסיטואציה הקלינית? יש לאדם שפעת והוא יהיה חולה מספר ימים וסביר להניח שכרגע אין לו משהו אחר וחבל לתת לו אנטיביוטיקה. מאידך, היות ולשפעת יש סיבוכים אפשר גם לצייד את האדם בצרור הוראות לגבי איך לזהות שמשהו הסתבך (לדוגמה חום שניוני). 

שלילי ומתאים בסיטואציה הקלינית? תמשיכו, אתם והרופא, לחפש ממה בדיוק סובל הילד. אולי זה זיהום חיידקי שמחייב טיפול הולם?

אבל בכל דבר יש גם חסרונות פוטנציאלים ושווה להבין מהם לפני שעושים בדיקה.

מה החיסרון של בדיקה מהירה לשפעת?

מספר חסרונות לדעתי:

רגישות הבדיקה – רגישות הבדיקה זה מה הסיכוי שאדם שהוא חיובי לשפעת יעשה בדיקה ויצא חיובי. היינו רוצים שזה יהיה הכי מדויק שיש דהיינו 100%. לצערי באיכות הבדיקות שנמכרות ובאופן שבו אנשים עושים את הבדיקה (שמים את המטוש בכניסה לאף לשניה) הרגישות נמוכה מדי. ואז האדם חושב שאין לו שפעת ומתחיל אנטיביוטיקה לדוגמה כי הוא והרופא בטוחים שיש לו סינוסיטיס (לדוגמה) למרות שבבדיקה רגישה יותר היינו מוצאים שיש לו שפעת.

איך משפרים הרגישות? משתמשים בקיטים טובים, לצערי לא יכול להגיד לכם מה טוב ומה לא, ועושים טוב טוב את הבדיקה. אני תמיד אומר שהמטוש שנכנס לאף צריך להיות לצאת רטוב.

חוסר הבנה של הסיטואציה הקלינית בהתאם לבדיקה – למה אני מתכוון? תהיו איתי רגע. ליבי החמודה הייתה אצלי עם בדיקה חיובית לשפעת אחרי שכל משפחתה הייתה חיובית לשפעת. האם הבינה שבגלל שיש לילדה שפעת, אין מה לעשות וצריך לחכות. אבל ביממה השישית בוצע צילום חזה ונמצאה דלקת ריאות מכובדת. לכן אני אומר שזה שמישהו יצא חיובי לשפעת בבדיקה לא בהכרח אומר שהוא אינו זקוק לבדיקה ולחשיבה רפואית. גשו לרופא, ויחד איתו תחשבו האם הסיטואציה הקלינית מתאימה לשפעת או שאנחנו בסיבוך של שפעת. מזכיר שלעתים, בעיקר במבוגרים, שפעת נגמרת בדלקת ריאות חיידקית ובקטנים עם זיהום חיידקי באוזן.

לסיכום, רק שילוב של סיטואציה קלינית מסוימת ובדיקה באמינות טובה עושים לדעתי את העבודה הכי נכונה.

האם אני ממליץ לעשות בדיקה מהירה לשפעת?

ממש כן. אי אפשר לעצור את הקדמה וידע הוא כוח.

ולכן, במחלה אופיינת ביצוע בדיקה מהירה, ברמת אמינות טובה, היא בעלת משמעות אדירה.

אבל אני ממליץ לא להישאר עם התשובה בבית (חיובית או שלילית) ולגשת לרופא בדיוק באותה דרך שהייתי הולך בלי ביצוע הבדיקה המהירה.

תנו את המידע, חיובי או שלילי לשפעת, לרופא שיבדוק אתכם ויחליט אם התשובה מתאימה להסתמנות הקלינית ואם צריך לעשות משהו מיוחד.

יתרה מזאת, אם הבדיקה המהירה יכולה להתבצע במסגרת מרפאה/מוקד/מיון עם קיטים קצת טובים יותר ממה שקונים בשקל וחצי בפארם ועם איש צוות שיודע איך לעשות הבדיקה, תקבלו אפילו רגישות רבה יותר לבדיקה ואבחנה נכונה יותר.

למה עוד ניתן לבצע בדיקות מהירות?

שנים רבות כולנו מכירים בדיקה מהירה לסטרפטוקוק. הבדיקה הינה כלי עזר רב מאוד לכל רופא ילדים. קראו עוד איך עושים בדיקה מהירה לסטרפ בקישור הבא.

קורונה? ברור.

שפעת? יודעים שיש.

וירוסים נשימתיים נוספים – לפני מספר שנים החזקתי במרפאה בדיקה מהירה לווירוס בשם RSV (קראו עוד כאן) והאמת שאפשר להשיג בדיקות מהירות לעוד וירוסים נשימתיים רבים.

יש גם בדיקות מהירות מצואה, אבל אני מניח שבמרפאות לפחות יש פחות רצון להיכנס לתחום הזה בגלל הריח…

בעתיד, הילדים שלנו יכנסו למרפאה, ישימו נזלת בכניסה, וכשהרופא יבדוק אותם תהיה לו כבר תשובה במחשב איזה וירוס נשימתי, מבין עשרות אופציות, יש לילד.

לסיכום, בדיקות מהירות בכלל, ובדיקה מהירה לשפעת בפרט היא כלי עזר סופר חשוב לרופא הילדים ולהורים. אבל חייבים להשתמש בצורה נכונה והכי חשוב בשכל ובתבונה על מנת לא לפספס.

בהצלחה.