מקרה נוסף של פוליו במדינת ישראל – כיצד? ומהי המשמעות?

בתחילת מרץ 2022 הודיע משרד הבריאות על מקרה של פוליו בילדה בת 4 שנים מאזור ירושלים. למרות שהמון נתונים עדיין חסרים, הכותרות הצליחו להכניס גם את ההגיוני שבהורים ללחץ. 

בתחילת אפריל יצא משרד הבריאות בקמפיין להשלמת חיסון חי מוחלש לכל הילדים עד גיל 18 שנים ולהקדמת שני מפגשי טיפת חלב לילדי ישראל.

באוגוסט 2022 יצא משרד הבריאות בהודעה של גילוי פוליו מסוג 2 בביוב בירושלים ובני-ברק. 

בתאריך 27 לפברואר 2023 הודיע משרד הבריאות על מקרה קליני שני של פוליו בילדה לא מחוסנת בגיל 8 שנים מצפת ובהודעה לעיתונות כתב "ישנה עדות להמשך קיום פוליו בביוב בישובים רבים".

ואכן, מאז נמסר על עוד מספר בידודים קליניים מילדים ששהו בקרבתה של הילדה שחלתה. בידוד מהצואה של הווירוס אבל לשמחתנו ללא שיתוק. 

מה בעצם קרה וקורה? האם הילד שלכם מוגן בפני פוליו.

מטרת הפרק הקצר הזה לעשות סדר בנושא החיסון לפוליו ולהזכיר להורים שילד שמחוסן כראוי, גם אם זה רק בחיסון המומת בזריקה, לא יחלה לעולם בפוליו.

ניסיתי לקצר ככל האפשר בלי לחפור יותר מדי. מי שרוצה להתעמק יותר בנושא מחלת הפוליו מוזמן להרחיב בפרק מנדטורי באתר שכתבתי לפני כשנתיים ונושאו הוא החיסון החי מוחלש, ניתן לקרוא בקישור.

שימו לב שהפרק ההוא נכתב עוד לפני שני המקרים שאובחנו בארץ, בתקופה טיפה שונה ומכוון לילדים עד גיל שנתיים, כפי שתקראו שם.

מקרה נוסף של פוליו במדינת ישראל - כיצד? ומהי המשמעות?

מהי מחלת הפוליו?

מחלת הפוליו נגרמת על ידי וירוס הפוליו. 

הדבקה בווירוס בילדים הינה אתסמינית (ללא סימפוטמים) ברוב המקרים (כ-70%), ובשאר המקרים ההדבקה יכולה להיות מלווה בחום, כאבי גרון ודלקת קרום המוח וירלית קלה. עם זאת, בעד 1% מהנדבקים יתפתח בהמשך שיתוק רפה אסימטרי באחת הגפיים, שיתוק אשר ישאיר נזקים קבועים בכשני שליש מהם. 

נעצור, ונחשוב. אם הילדה מצפת היא ה-1% החולה, אז ברור לנו איך ולמה מצאו מסביבה נשאים נוספים. כנראה שעל כל חולה אחד קליני, ישנם מאות נשאים. מה שאומר שיש העברה משמעותית של פוליו במדינת ישראל.

נמשיך. אחרי הדבקה של אנשים בריאים, הווירוס נשאר בגרון עד שבועיים ומופרש בצואה עד 3-6 שבועות ולכן האדם נחשב מדבק למשך זמן זה.

אני מזכיר כי ניתן להידבק ולחלות בפוליו יכולה בשני אופנים:

  • הדבקה של אדם שאינו מחוסן כראוי בווירוס "הפראי" או "הטבעי" (הכוונה להדבקה בווירוס הרגיל שבטבע). אוי ואוי אם יהיה מקרה שכזה במדינת ישראל. זה אומר שנהיה אחת ממספר מאוד מצומצם ומפוקפק של מדינות בהן יש הדבקה בווירוס "הפראי" (אפגניסטן, פקיסטן ומוזמביק).
  • הדבקה בווירוס החי מוחלש שמקורו בחיסון החי מוחלש. הדבקה יכולה לקרות באדם שחוסן בחיסון זה, אבל גם בקרובי משפחתו או באנשים ללא קירבה למקבל החיסון בעקבות מעבר של הווירוס מהחיסון מאדם לאדם. על פי דיווח משרד הבריאות אלו שני המקרים שאותרו עד כה, אחד בירושלים ואחד בצפת. דהיינו, הילדים הלא מחוסנים נדבקו בפוליו חי מוחלש שבו חוסן ככל הנראה מישהו אחר, קרוב או רחוק.

מהם הזנים של וירוס הפוליו ולמה זה סופר חשוב?

ישנם 3 זנים של וירוס הפוליו והם מספר 1, מספר 2 ומספר 3. 

וירוס מספר 1 אחראי על כל מקרי הפוליו "הפראי" בעולם כיום.

המקרה האחרון של זיהום "פראי" בווירוס מספר 2 קרה בשנת 1999 ולכן בשנת 2016, ארגון הבריאות העולמי הכריז על זן זה כנכחד מן העולם. זה ממש חשוב – זן פוליו מספר 2 נכחד מהעולם. אז כיצד הגיע לביוב בירושלים, בני-ברק ובעוד מספר מקומות בארצות הברית? כיצד גרם לשיתוק אצל הילדה מצפת? תמשיכו לקרוא. 

המקרה האחרון של זיהום "פראי" בווירוס מספר 3 דווח בשנת 2012, ולכן באוקטובר 2019, הכריז ארגון הבריאות העולמי גם על הכחדתו של זן זה. גם זה ממש חשוב – זן פוליו מספר 3 נכחד מהעולם. אז כיצד גרם לשיתוק בירושלים? גם בהמשך. 

יש לזכור שהאדם הוא המאכסן היחיד של הווירוס בטבע. בהמשך נבין מה החשיבות העצומה של הפסקה האחרונה.

מהם החיסונים כנגד מחלת הפוליו ומתי מתחסנים ילדי מדינת ישראל?

ישנם שני חיסונים כנגד מחלת הפוליו והם החיסון המומת והחיסון החי מוחלש.

החיסון המומת – מכיל את שלושת סוגי וירוס הפוליו המומתים. החיסון ניתן בזריקה לשריר לרוב בקומבינציה עם חיסוני ילדות נוספים על פי לוח הזמנים הבא:

בתוך המחומשת – גיל חודשיים, 4 חודשים, חצי שנה ושנה.

בתוך תרכיב מרובע – כיתה ב'.

בתוך תרכיב משולש – כיתה ח'.

החיסון החי מוחלש – ניתן לילדי מדינת ישראל מחדש החל משנת 2014 בגיל חצי שנה ובגיל שנה וחצי. 

עד ההתפרצות הנוכחית היה אפשר לחסן בחיסון החי מוחלש רק עד גיל שנתיים. כפי שתראו בהמשך, זה השתנה. 

כנגד איזה זנים מחסן החיסון המומת והחיסון החי מוחלש?

החיסון המומת מחסן כנגד שלושת זני הפוליו.

החיסון החי מוחלש הניתן בישראל מכיל וירוס חי מוחלש מזנים 1 ו-3 בלבד מכיוון שזן 2 הוצא מהחיסון בישראל (ובעוד מספר מצומצם של מדינות מערביות), אחרי שהוכחד. במדינות אחרות בעולם ניתן למצוא את החיסון הטריוולנטי המחסן כנגד שלושת זני הווירוס.

מה נמצא בביוב במדינת ישראל ואיך לעזאזל הגיע לשם?

המקרה של השיתוק בירושלים נגרם על ידי זן 3. הזן אשר ילדי ישראל מתחסנים כנגדנו בווירוס החי מוחלש. הווירוס מהחיסון עבר ככל הנראה בין אנשים שונים, הגיע לילדה לא מחוסנת וגרם למקרה קליני.
הבידוד בביובים בתקופה האחרונה ברחבי מדינת ישראל הינו של זן 2 שהגיע מהחיסון וכנ"ל המקרה הקליני מצפת. אבל בישראל החיסון החי מוחלש אינו מכיל את זן 2 אז מאין הוא הגיע? התשובה היא כנראה מאפריקה. 
באפריקה עדיין נותנים חיסון חי מוחלש כנגד זן 2 ונמצא כי הזן הזה עבר מוטציה והינו אלים יותר. ולכן, זן פוליו מסוג 2 שנמצא היום בביוב במדינת ישראל (וברור שהגיע לשם מצואה של אנשים שהיו נשאים) אינו מכוסה כראוי על ידי החיסון החי מוחלש אותו קידם משרד הבריאות בקמפיין הנוכחי.

 

מי נחשב מחוסן לפוליו? במי לא יקרה פוליו לעולם?

ילד שחוסן כראוי בשנת חייו הראשונה בחיסון המומת (מחומשת) לעולם לא יחלה בפוליו. יש מומחים שמאמינים אפילו שכבר אחרי 2 מנות חיסון (לכאורה בגיל 4 חודשים) הילד מוגן בצורה מצוינת.

איך בודקים פרקטית בפנקס החיסונים שהילד מחוסן לפוליו ובכלל? היעזרו בקישור הבא.

זיכרו מטרת החיסון החי מוחלש שנותנים לילדי מדינת ישראל כאמור החל מגיל חצי שנה היא למנוע מהילד להיות נשא של הווירוס. 

שימו לב לניסוח המדויק כפי שמופיע בתדריך החיסונים של מדינת ישראל:

החיסון המומת ״נותן את ההגנה האופטימלית לפרט״. רוצים לומר, מי שמתחסן בחיסון המומת לא יחלה בפוליו.

החיסון החי מוחלש ״ניתן לשם חסינות מעיים אופטימלית וצמצום העברת הנגיף בקהילה״.

שימו לב גם להודעת משרד הבריאות מתאריך 27 לפברואר 2023 – "משרד הבריאות מזכיר כי הדרך העיקרית להגן על הילדים מפני שיתוק היא באמצעות חיסון פוליו מומת." 

איזה הורים לא צריכים לדאוג כלל עכשיו?

כל ההורים אשר הילדים שלהם חוסנו כראוי בחיסוני השיגרה והספיקו לקבל לפחות שתי מנות חיסון מומת לפוליו אינם צריכים לדאוג.

אם חיסנתם את הילד בנוסף בחיסון החי מוחלש או לא, זה לא משנה לעניינינו כרגע. הילד שלכם מוגן.

כמובן שאם הילד שלכם כבר בן שנתיים ועוד לא עשיתם לו את המנה השלישית של החיסון המומת (המחומשת) אז קחו אותו והשלימו החיסון.

מה לגבי הורים לילדים לתינוקות מתחת לגיל 4 חודשים?

אלו כמובן ילדים שפר הגדרה עוד לא הספיקו להתחסן בשתי מנות פוליו מומת. 
לאור העובדה שווירוס הפוליו ממשיך להתגלות בביוב במקומות שונים בארץ, ומתוך החשש הברור שהמקרים שאובחנו הינם קצה קרחון של העברת פוליו בקהילה, החליט לפני מספר חודשים משרד הבריאות להקדים את חיסוני הפוליו לפי המועדים הבאים:
פגישת טיפת חלב שהייתה באופן מסורתי בגיל חודשיים תוקדם לגיל 6 שבועות – בפגישה זו יחוסנו הילדים כרגיל במחומשת (כולל פוליו מומת), בפרבנר וברוטה.
פגישת טיפת חלב שהייתה באופן מסורתי בגיל 4 חודשים תוקדם לגיל 10 שבועות – בפגישה זו יחוסנו הילדים כרגיל במנות השניות של המחומשת (כולל פוליו מומת), בפרבנר וברוטה.
מאידך, נכון לעדכון שורות אלו (פברואר 2023) לא ידועה לי הנחיה עכשווית ברורה של משרד הבריאות. לדעתי ברוב טיפות החלב בארץ חזרו לשיגרה הרגילה.

מה השינויים בעמדת משרד הבריאות בנושא החיסון החי מוחלש?

כפי שכתבתי לפני מספר פסקאות את החיסון החי מוחלש היה אפשר לתת במדינת ישראל רק עד גיל שנתיים.
בסוף מרץ 2022 יצא משרד הבריאות בקריאה שניתן להשלים חיסון bOPV (החיסון החי מוחלש) לשתי מנות עד גיל יום הולדת 18.
בתחילת יולי 2022 נגמר אותו מבצע ואז משרד הבריאות קורא להשלמת החיסון החי מוחלש רק עד גיל 6 שנים.
אז אני חוזר ואומר להורים, החיסון המומת מגן על הילדים באופן מלא.
מטרת החיסון החי מוחלש היא להגן על הסביבה, מטרה ראויה לחלוטין מכיוון שאנחנו קהילה שרוצה לשמור אחד על השני. אבל לא הכרחית לגבי הילד הספציפי שלכם שהוא מחוסן כהלכה. בנוסף, החיסון החי מוחלש כנגד זן 1 ו-3 לא יגן על הילד שלכם מזן מספר 2 שחוגג במדינת ישראל היום.
ניתן להרחיב קריאה בקישור.

אז מה השינויים במסגרת חיסוני השיגרה במדינת ישראל?

לפני מספר חודשים המליץ משרד הבריאות על השינויים שאותם כבר ציינתי. אבל בואו נסכם אותם שוב:
א. טיפת חלב שגרתית – הקדמת פגישת גיל חודשיים לגיל 6 שבועות והקדמת פגישת גיל 4 חודשים לגיל 10 שבועות. זאת על מנת שילדי מדינת ישראל יהיו מחוסנים בשני חיסוני פוליו מומתים כבר בגיל 10 שבועות ולא בגיל 4 חודשים. 
ב. הקדמת המנה הראשונה של החיסון החי מוחלש לגיל 10 שבועות.
ג. השלמת שתי מנות חיסון חי מוחלש לכל הילדים עד גיל 6 שנים במדינת ישראל שלא חוסנו בשתי מנות.
ושוב, אני מתנצל, אבל לא יודע מה עמדת משרד הבריאות היום והאם ההנחיות הללו נשמרות בטיפות חלב בכל הארץ.

מה הדגשים שלי בעקבות המלצות משרד הבריאות?

מספר דברים.
א. הנושא רציני. שני מקרים של פוליו במדינת ישראל והימצאות הווירוס בביוב אינם נושא שניתן להקל בו ראש ברמה הארצית. אני מברך את משרד הבריאות על חשיבה ופעילות בנושא.
ב. הקדמת החיסון המחומש לגילאים צעירים יותר – בוודאי שיקנה חסינות מוקדמת יותר לתינוקות במדינת ישראל. היות והמערכת עובדת בלחץ פר הגדרה אני תקווה ששינוי מועדי טיפות החלב לא יצור בלבול ואי סדר אצל ההורים. אני יכול רק לקוות שלא תהיה פגיעה באיכות הטיפול והמעקב שמתבצע היום בטיפות חלב, לרבות בשאר חיסוני השיגרה.
ג. השלמת חיסון לכל ילדי מדינת ישראל בפוליו חי מוחלש עד גיל 6 שנים (היה 18 שנה בתחילת המבצע) – שוב, ההורים צריכים להבין המשמעות. בילדים שחוסנו כמו שצריך בחיסון המומת אין יתרון לפרט בחיסון החי מוחלש. אבל ברמה הארצית, המחשבה היא שאולי תיפסק חלק ההעברה שיש היום של הווירוס (בטח ובטח אם זה זן 3, בטח ובטח לא כנגד זן 2), באם מסה קריטית של ילדים יתחסנו.
ד. שימו לב שלאור העובדה שמדובר בחיסון חי מוחלש יש לתת את הדעת שילדים שהם מדוכאי חיסון או בני בית של מדוכא חיסון לא יוכלו להתחסן בחיסון החי מוחלש. לדעתי, על המשפחות הללו להקפיד הקפדה יתרה על החיסון המומת. ניתן לקרוא עוד על ההנחיות הספציפיות באזור המוקדש כולו לחיסון החי מוחלש באתר (קישור).

מה לדעתי יקרה בקרוב במדינת ישראל?

תוספת מתאריך 27/02/23 – ראו מה היה כתוב באתר בחודשים הקרובים. לא נגעתי.

לצערי אני חושש שבקרוב המעגל יסגר.

מצד אחד יש בישראל הרבה ילדים שאינם מחוסנים כלל כנגד פוליו, גם לא בחיסון המומת.

מצד שני, יש אנשים עם פוליו אלים מסוג 2 שמקורו מהחיסון בארצות אפריקה שמשלשלים את הווירוס לביוב. הם כמובן לא חולים בשיתוק, הם רק נשאים.

עניין של זמן עד שילד לא מחוסן יפגוש הווירוס הזה ויהיה לנו מקרה של שיתוק נוסף.

אבל יש מה לעשות.

תוספת מתאריך 27/02/23 – לצערי התחזית העגומה התממשה, ולצערי גם המקרה השני לא יהיה המקרה האחרון.

איזה הורים צריכים היו לדאוג אתמול ובטח ובטח היום?

הורים שלא נתנו לילד שלהם את החיסון המומת לפוליו. הורים לילדים שאינם מחוסנים כלל!

המקרה הזה הוא תזכורת כואבת לכך שככל שהחיסונים הינם יותר מוצלחים ומצליחים למגר מחלות, אז יקומו יותר ויותר אנשים שכבר לא זוכרים שפעם היו המחלות האיומות הללו ויהיו "כיסים" של אוכלוסיות שלא יתחסנו. ופעם בכמה זמן, הווירוס יכה.

אז אני קורא לכל הצדיקים שלא התחסנו כלל לפוליו. גשו להתחסן לפחות בחיסון המומת והגנו על היקרים שלכם.

איזה עוד שאלות נשארות פתוחות?

א. מה ההבדל בין "ההתפרצות" הנוכחית לזו שקרתה בשנת 2013? הבדל תהומי אחד לדעתי.
ב-2013 אותר פוליו בר מסוג 1. נורא ואיום. במרץ 2022 אותר פוליו מסוג 3 שמקורו בחיסון החי מוחלש שניתן בארץ. כיום אותר פוליו מסוג 2 שמקורו מהחיסון החי מוחלש הניתן בארצות אחרות בעולם. זאת אומרת שהמטרה אז הייתה להגן ממקרים של וירוס בר והיום המטרה היא להגן ממקרים של וירוס שמקורו למעשה בחיסון (זה שניתן בישראל וזה שניתן במקומות אחרים בעולם).
ב. אם "ההתפרצות" הנוכחית מקורה בווירוס מהחיסון החי מוחלש שלמעשה כבר נכחד מהעולם, האם ניתן לבקש מהחברה המייצרת (חברת פייזר) לעבור לחיסון מונוולנטי רק כנגד זן 1? ואם כן, האם כל המדינות יקבלו הנחיה זו?
זה למעשה מה שהיה צריך לקרוא משנת 2019, מאז שזן 3 הוכחד מהעולם. בדיוק כפי שנעשה בעבר אחרי הכחדתו של זן 2. 
מאידך אנחנו רואים שכל זמן שהעולם כולו לא מיישר קו, אז מדינות שמורידות זן מהחיסון החי מוחלש בסוף "חוטפות" ממדינות שלא עשו כך.
ג. מהי בדיוק מטרת משרד הבריאות? אני חושב שהתשובה היא קלה – המטרה היא שלא יהיה מקרה קליני נוסף (שלישי במספר) של פוליו במדינת ישראל. 
אבל אם זה כך יש מקום להשקיע את כל המרץ שלנו בהשלמת חיסוני פוליו מומת לכלל האוכלוסיה. 

מה ההשלכה הבינלאומית של הבידודים האחרונים במדינת ישראל?

היות ואתם קוראים נאמנים של האתר אתם יודעים שיש העברה פעילה של פוליו במדינת ישראל.
שאר מדינות העולם גם יודעות את זה ולכן באמצע מרץ 2023 יצאה מחלקת הבריאות בארצות הברית בבקשה מאזרחיה שמגיעים לארץ להיות מחוסנים כהלכה לפוליו.
בקיצור, הצטרפנו לרשימה מפוקפקת מאוד של מדינות שיש בהם פוליו, וזה לא מאוד משנה אם זה פוליו מהחיסון או פוליו "הפראי" (זה כמובן מאוד משנה, אבל לאו דווקא לעניין זה).
לטעמי המשמעות של החלטה זו של ארצות הברית הינה אדירה.

תכלס, מה צריכים לעשות הורים בשבועות הקרובים?

המינימום הוא שעל ההורים לוודא שהילדים שלהם מחוסנים בחיסון המומת. מי שלא מחוסן פשוט מסתכן, בטח ובטח בתקופה הקרובה. 

ושוב אני מדגיש, 99.9% מההורים שקוראים את הפוסט חיסנו את הילד שלהם כמו שצריך. תמיד אפשר לגשת לפנקס החיסונים ולוודא זאת שנו בשקט בלילה, אתם עשר. איך קוראים את פנקס החיסונים ומוודאים שהילד חוסן כמו שצריך בחיסון המומת? היעזרו בקישור הבא.

מי שלא חיסן בחיסון המומת, שיחשוב למה לא חיסן ואם זה שווה את זה.

המקרה הבא, השלישי במספר, בילד שאינו מחוסן כראוי כבר בדרך. תדאגו שזה לא יהיה בבית שלכם.