22/01/2024

המנגיומה בתינוקות וילדים

המנגיומה בילדים היא סיבה שכיחה להפתעה להורים שמוצאים בוקר אחד את הנגע הזה ובהמשך סיבה שכיחה לפנות לרופא ילדים. בשנים האחרונות נוספו גם מספר אופציות טיפוליות להמנגיומות בילדים ולכן על אחת כמה וכמה, שווה לקרוא ולהבין מתי מטפלים ומתי לא.

ומי שילמד אותנו על המנגיומה בילדים הוא פרופסור דני בן אמתי, בכיר רופאי העור לילדים, שאת פרטיו ניתן למצוא בקישור הבא.

מה זה המנגיומה?

המנגיומה היא גדילה ביתר של כלי דם. מצב רפואי שפיר שהוא שכיח מאוד בתינוקות ובילדים. הפתולוגיה היא במעטפת (אנדותל) של כלי הדם שגורמות לגדילה ביתר ולמראה אופייני.

קיימים סוגים שונים של המנגיומות, אך השכיחה ביותר היא המנגיומה של הילוד, המופיעה בכ-4% מהתינוקות. התופעה שכיחה יותר בבנות (פי 3 מבנים), בפגים (עד 30% כתלות במשקל הלידה), בתאומים ובילודים במועד עם משקל לידה נמוך.

המנגיומות לרוב מופיעות מספר ימים או מספר שבועות לאחר הלידה, משגשגות, כלומר גדלות בשטחן או בעוביין (או בשניהם) בשנת החיים הראשונה ועוברות נסיגה הנמשכת מספר שנים. לאחר הנסיגה במחצית מהמקרים לא נותר כל זכר לנגע, ובמחצית מהמקרים עשוי להיוותר שינוי בגוון העור או במרקם העור.

איזה סוגים שונים של המנגיומות יש בילדים?

שטחית– המנגיומה בגוון אדום בוהק, לעיתים שטוחה ולעיתים נמושה, בעלת גבולות ברורים, ועשויה להופיע בכל מקום על פני העור (ראו תמונה ראשונה ושניה). כאמור, המנגיומות לרוב לא קיימות בלידה, אך בחלק מהמקרים (כ-50%) ניתן לראות שינויי עור אופייניים (סימן מבשר), באזור בו תופיע ההמנגיומה בהמשך, לעתים אזור חיוור יותר או כתם אדמדם או כלי דם עדינים שאינם בוהקים (טלינגיאקטזיה). ראו בתמונות מספר שלוש וארבע בפרק זה מבשר סביב הלידה, שבגיל חודש כבר הופך לממצא ברור יותר.

עמוקה – המנגיומה המערבת שכבה עמוקה יותר בעור ומתבטאת לרוב כבליטה תת עורית בגוון כחלחל. בדרך כלל ניתן להבחין בקיומו של נגע זה רק כחודש אחרי הלידה, כשמתחיל שלב הגדילה.

מעורבת –  מורכבת הן ממרכיב עמוק והן ממרכיב שטחי.

ויסרלית –  מעורבות ויסרלית לדוגמה המנגיומות בכבד, מוח, מעי ודרכי הנשימה – הרבה פחות שכיח. לפיכך, פרק זה יתייחס בהמשך רק להמנגיומות השכיחות יותר, דהיינו העוריות.

היכן שכיח לראות המנגיומות בתינוקות?

כ-50% בראש או בצוואר, לרוב כנגע בודד.

כיצד מאבחנים המנגיומה בילדים?

המנגיומות עוריות לרוב קל מאוד לאבחן על פי המראה האופייני. לעיתים יש צורך בביצוע אולטרסאונד על מנת לאשר את האבחנה ולהבדיל ממצבים דומים אחרים (מלפורמציה ורידית לדוגמה).

המנגיומה בתינוקות וילדים

מהו המהלך הטיפוסי של רוב ההמנגיומות בתינוקות ובילדים? מתי נעלמות?

כאמור, רוב ההמנגיומות אינן נראות בלידה אבל סביב גיל חודש ועד שנה עוברות תהליך של גדילה. לרוב עד גיל 4 חודשים הגדילה היא מהירה, אבל המשך גדילה איטית יותר נצפה גם עד גיל שנה.

לרוב עד גיל שנה תהיה עצירה של הגדילה והתחלת נסיגה ספונטנית, לעתים עד נסיגה מלאה (פרקטית העלמות). בפועל הנגע הופך להיות בהיר יותר, רך יותר והנפח קטן. את ההעלמות הרבה פעמים מקדים חיוורון של האזור המרכזי.

נסיגה מלאה (העלמות) המנגיומה שטחית צפויה ב-50% מהנגעים עד גיל 5 שנים וב-90% עד גיל 9 שנים.

נסיגה מלאה של המנגיומה עמוקה עשויה לארוך אף יותר.

בתום תהליך הנסיגה בכ-50% מהמקרים יוותר פגם אסתטי קל כדוגמת כתם צהבהב או הצטלקות.

אין קשר בין הגודל הראשוני והמיקום לסיכוי של הנגע להיעלם מוקדם.

המנגיומה בתינוקות וילדים - דוקטור אפי

אילו סיבוכים יכולים להיות להמנגיומות?

ברוב המקרים המהלך הטבעי של ההמנגיומה אינו מלווה בסיבוכים, הנגע עצמו אינו כואב או מגרד, ואין סכנה לדימום עצמוני או לנטייה מוגברת לפציעה.

לעיתים עלולים להופיע:

  1. הפרעה קוסמטית – קשורה בעיקר למיקום הנגע. לדוגמה המנגיומה על קצה האף אשר עלולה לגרום לנזק למבנה האף.
  2. הפרעה לתפקוד של איבר – לדוגמה, המנגיומה בעפעף יכולה להפריע לראיה או כזו באזור קנה הנשימה הגורמת לסטרידור מולד.
  3. התכייבות– כלומר הופעת כיב (פצע פתוח) על פני ההמנגיומה בשל חיכוך או באופן ספונטני. הופעת כיב מלווה לרוב בכאב מקומי, ולרוב תהיה כרוכה בריפוי עם צלקת.
  4. הימצאות המנגיומות נוספות – בכ-1% מהמקרים של המנגיומה עורית, יש גם נגע דומה בכבד. עם זאת, המנגיומה של הכבד בדרך כלל אינה מביאה לפגיעה בתפקודו ונוטה לסגת במהירות יחסית (עוד בטרם הנסיגה של הנגע העורי) ולכן אין צורך בבדיקת אולטרסאונד של הכבד בכל ילוד עם המנגיומה.
המנגיומה בתינוקות וילדים - דוקטור אפי

באילו מצבים נמליץ על טיפול בהמנגיומה:

ברוב המקרים אין צורך בטיפול ספציפי בהמנגיומה וניתן להסתפק במעקב בלבד. הורים זקוקים להרבה אשרור מחדש לגבי העובדה שאין צורך לטפל במרבית המקרים.

עם זאת, במקרים של הפרעה תפקודית, צפי לנזק קוסמטי משמעותי או הופעת כיב, יש מקום לשקול טיפול.

מהו הטיפול בהמנגיומה בתינוק?

אם כבר הוחלט על טיפול אז טיפול הבחירה בהמנגיומות הוא בתרופות ממשפחת חוסמי בטא – Propranolol או Atenolol. הטיפול ניתן בסירופ דרך הפה (למוצר בישראל קוראים המנגיול, קראו פה) עד גיל 15 חודשים ומחייב מספר בדיקות פשוטות טרם התחלת הטיפול ובמהלכו.

במצבים בהם קיימת המנגיומה קטנה ושטוחה ניתן לטפל ב- Propranolol בצורה של ג'ל מקומי.

ההחלטה על הצורך בטיפול, סוג הטיפול והמעקב מבוצעים אצל רופא עור ילדים המומחה לתחום.

המנגיומה בתינוקות וילדים - דוקטור אפי

האם יש חשיבות מתי יתחיל הטיפול בהמנגיומה בתינוקות?

כן.

מכיוון שגודלה של ההמנגיומה במועד בו היא מתחילה לסגת משפיע על התוצאה הסופית, יש חשיבות להתחלת טיפול שיעצור הגדילה, בשלב מוקדם ככל האפשר. לכן יש חשיבות בהפניה מוקדמת של הילד לבדיקת רופא עור מומחה בילדים לשקילת מתן טיפול באינדיקציות שכבר הוזכרו.

מה לגבי טיפול בלייזר להמנגיומה?

טיפול בלייזר לא מקובל כטיפול שגרתי כלל בילדים.

מה לגבי תיקון ניתוחי?

ניתן לבצע רק אחרי נסיגתה של ההמנגיומה ולמטרת תיקון הפגם האסתטי שנוצר.

לסיכום, נושא סופר שכיח ברפואת ילדים שכמובן מעלה הרבה שאלות אצל ההורים. מאידך, כמו בכל רפואת הילדים גם כאן לרוב אין צורך בטיפול ספציפי ועדיף לפנות למומחה בתחום על מנת לקבל את הייעוץ המדויק ביותר.