סבוריאה בתינוקות ובילדים

דלקת עור סבוראית (או סבוריאה בקיצור), היא דלקת של העור המתבטאת בנגעים אדומים עם קשקש שומני המופיעים באזורים על פני העור שעשירים בבלוטות חלב.
תפקיד בלוטות החלב הוא להפריש לאזור זקיק השערה חומר שומני הנקרא סבום ומכאן שמה של הדלקת – סבוריאה.
בלוטות חלב נפוצות בעיקר באזורים "סבוראיים" של קרקפת, פנים, מאחורי האפרכסות, קדמת בית החזה וקפלי המפשעות אלו האזורים בהם מופיעה הפריחה האופיינית של סבוריאה.

סבוריאה בתינוקות ובילדים

מה גורם לסבוריאה בתינוקות וילדים? 

לא ממש ידוע. 

יתכן ויש קשר לתגובה של הגוף לפטריה כלשהי (Pityrosporum ovale), הנמצאת על פני עור הקרקפת, אם כי גם קשר זה אינו ודאי. מאידך, כפי שתקראו בהמשך, חלק מהטיפולים האפשריים כוללים תכשירי שמפו עם חומרים כנגד פטריות למשל. 

מתי סבוריאה מופיעה? 

בתקופת הילדות סבוריאה מופיעה בעיקר בתינוקות בשבועות הראשונים ובמתבגרים (ואח"כ יכולה להופיע כמובן גם במבוגרים). 

איך מאבחנים סבוריאה בילדים? 

האבחנה היא על ידי הסתכלות של הרופא על האזור הנגוע והמראה האופייני של הפריחה. אין צורך בבדיקות נוספות.

בתינוקות סבוריאה מופיעה כאמור בעיקר בשבועות הראשונים לחיים ומתבטאת בפריחה אופיינית באזור הקרקפת – רבדים של קשקשים צהובים, שומניים הדבוקים לעור הקרקפת (מצב זה קרוי Cradle cap) ולעיתים גם באזור הפנים. בפנים מופיעים רבדים אדמדמים עם אותו קשקש צהוב שמנוני מעל הגבות, אזור גשר האף ואזור קפלי הנחיריים והלחיים. בנוסף, קיימת צורה הגורמת לדלקת באזור החיתול ודומה לפריחת חיתולים רק שהיא לרוב יותר נרחבת ומערבת את הקפלים (בניגוד לפריחת חיתולים שלרוב לא מערבת את הקפלים כי שם אין מגע עם הצואה והשתן). 

במתבגרים הדלקת מערבת בד"כ את הקרקפת וגורמת למה שכולם מכירים כקשקשים על פני הקרקפת, העפעפיים, האזורים הסבוראיים בפנים (מעל הגבות וגשר האף, קפלי הנחיריים ואזור הלחיים) ולעיתים את האזור שמאחורי אפרכסות האוזניים והחלק החיצוני של תעלת השמע. 

האם סבוריאה כואבת או מציקה? 

לא. 

בניגוד לדלקת עור אטופית (ניתן לקרוא בקישור) סבוריאה אינה מגרדת. לכן היא גם לא גורמת לאי-שקט ולא מפריעה לתינוק אלא בעיקר להורים ולבני המשפחה. הסיבה שבגללה פונים לרופא היא מסיבות קוסמטיות ותחושת אי נוחות ממראה ותחושת המגע של הקשקשים השומניים על הקרקפת והפנים. 

האם סבוריאה מסוכנת לטווח הקצר או הארוך? 

לא. והיא גם בדרך-כלל עובר לבד תוך מספר חודשים, כפי שתקראו בהמשך. 

טוב, זה לא נעים לי שיש לתינוק שלי קשקשים צהובים על הראש. מה עושים? 

אפשרות ראשונה שלא מעט הורים בוחרים בה אחרי הסבר נכון מהרופא –  פשוט לחכות ולא לעשות כלום. סבוריאה תעבור תוך מספר שבועות ובוודאי עד גיל שנה. 

אם רוצים, אפשר להסיר את רובד הקשקשים השומני בעזרת שימון של הקרקפת עם שמן תינוקות או שמן אמבט, סירוק בעזרת מסרק צפוף וחפיפה לאחר מכן עם שמפו תינוקות. 

אפשר גם להיעזר באותו אופן במשחת סליקרן 3% (קיראו על אופן השימוש בקישור) שעוזרת בקילוף הקשקשים מפני העור. זה לא תמיד יפתור את הבעיה מכיוון שבהרבה מקרים הקשקשים יחזרו, אבל זה בהחלט עוזר. 

במקרים קשים יותר אפשר להשתמש בחפיפה עם תכשירי שמפו המכילים תכשירים אנטי פטרייתיים ומשחות המכילות שילובים של תכשירים אנטי פטרייתיים וסטרואידים. כיוון שתכשירי השמפו יכולים לייבש את העור ולגרות את העיניים של התינוקות הקטנים לאחר החפיפה אנחנו שומרים את הטיפולים האלה רק למקרים ממש קשים שלא מסתדרים עם האפשרויות האחרות. 

לסיכום, סבוריאה היא דלקת עור שכיחה בתינוקות, ולרוב היא בעיה קוסמטית בלבד שמפריעה בעיקר להורים, לא גורמת לגרד או לאי נוחות לתינוק ואינה מסוכנת. היא תחלוף מעצמה תוך כמה חודשים ולרוב לא דורשת שום טיפול חוץ מסירוק רובד הקשקשים בעזרת שמן/תכשירים יעודיים במידה ורוצים.