אטופיק דרמטיטיס בילדים

כפי שתראו בהמשך, אטופיק דרמטיטיס או בשמותיה הנוספים דלקת עור אטופית או "אסתמה של העור" היא מחלה דלקתית כרונית וממחלות העור השכיחות בילדים (ובמבוגרים).

לרוב, המחלה מתפתחת במהלך שנות החיים הראשונות ונוטה להשתפר ואף לחלוף עם הגיל, אך קיימים גם מקרים של חולים מבוגרים הנאלצים להתמודד איתה.

היות ומדובר באחת ממחלות העור הנפוצות בילדים, זוהי גם סיבה שכיחה לפניה לרופא הילדים, בעיקר בשנות החיים הראשונות.

אז מטרת הפרק החשוב הזה, כמו שאר התכנים באתר, היא לתת לכם ההורים את הידע והכלים להביא לילדכם טיפול מדויק יותר.

ומי שעזרה לכתוב את הפרק הבסיסי והחשוב הזה היא ד"ר שירן רייס הוס, רופאת עור ילדים מעולה מפורטל הרופאים המומלצים של ד"ר אפי, ובעזרת חברת פאדאגיס. 

אני מודה להם מאוד על שיתוף הפעולה.

מה זה אטופיק דרמטיטיס ומה שכיחותה בילדים?

דלקת עור אטופית (אטופיק דרמטיטיס) היא מחלת עור דלקתית שכיחה, בעלת מהלך כרוני והתקפי. המחלה באה לידי ביטוי ביובש משמעותי על פני העור, והתפרצויות חוזרות של פריחה המלווה בגרד עז ובלתי נשלט.

כ-20% מהילדים בעולם סובלים ממחלה זו, בדרגות חומרה שונות. במרבית המקרים המחלה קלה, ב-25% מהמקרים דרגת החומרה בינונית וב-5% עד 10% מהמקרים מדובר במחלה קשה.

 

אטופיק דרמטיטיס בילדים

מהו מנגנון התפתחות המחלה?

נמצא כי הסיבות למחלה תלויות בגורמים גנטיים בשילוב תגובה לגורמים סביבתיים.

שינויים גנטיים מסוימים גורמים לאיבוד של מים מהעור, לפגיעה במבנה העור התקין ולהפעלה של מערכת החיסון בעור. בנוסף קיימת השפעה של גורמים סביבתיים כמו חיידקים ואלרגנים שמצלחים לחדור לעור ולהפעיל את מערכת החיסון בעור, אשר בתורה גורמת לפריחה, גרד ולשינויים מבניים נוספים בעור.

גורמים סביבתיים נוספים שעלולים לעורר פריחה הינם מזג אויר קר ויבש (הגורם ליובש בעור), חום קיצוני, אמבטיות ממושכות, שימוש בסבון, חומרים מגרים כמו צמר ובדים צמודים וסינתטיים, בשמים וחומרי טיפוח, אבק, חול, דשא ופרחים שונים.

האם אטופיק דרמטיטיס היא מחלה אלרגית? 

רבים מהחולים וגם בני משפחתם סובלים ממחלות אטופיות נוספות כמו אסטמה, נזלת אלרגית, דלקת עיניים עונתית ורגישויות למזון. אם יש בן משפחה הסובל מאחת האבחנות הללו, לשאר בני המשפחה קיים סיכוי מוגבר לסבול גם מאחת מהן (לא בהכרח אותה אבחנה). על אף שקיימת שכיחות יתר למטופלים עם דלקת עור אטופית לפתח אלרגיה למזון, חשיפה למאכלים אינה גורמת להחמרה של התסמינים בעור ולכן לא מומלץ למנוע מהילדים חשיפה למזון מסוים למעט המקרים בהם התקבלה המלצה ברורה ממרפאת אלרגיה. קיראו עוד על רגישות למזון בקישור הבא.

מהו הגיל השכיח לדלקת עור אטופית בילדים?

המחלה עשויה להופיע לראשונה בכל גיל אבל במרבית המקרים (כ-60%) מופיעה במהלך השנה הראשונה לחיים. כמובן שהמחלה יכולה להופיע גם בגילאים מאוחרים יותר ואף במבוגרים.

איך נראית הפריחה באטופיק דרמטיטיס?

הפריחה מורכבת מנגעים בגוון ורוד-אדום מכוסים קשקשת לבנה. ראו בתמונה המצורפת. לעיתים ניתן למצוא גם הפרשות, גלדים, עור מעובה וסימני גרד, כאשר מיקום הנגעים משתנה בהתאם לגיל. אצל תינוקות ניתן לראות סימנים באזור הפנים, הבטן והגב, אזור הברכיים והמרפקים. אצל ילדים היא נוטה להופיע בשקעי מרפקים, הברכיים ואזור הצוואר. אצל המבוגרים, הפריחה יכולה להופיע בכל שטחי הגוף, לעיתים זהה למופע בילדים או מופיעה כפריחה בודדת בכפות הידיים או בפנים 

מאפיינים נוספים הינם יובש כללי בעור, קפלי עור מודגשים בעפעפיים תחתונות, התכהות העור סביב העיניים, התבהרות העור סביב הפה, כתמים בהירים בלחיים, חספוס עור בזרועות, הדגשת קווי העור בכפות ידיים ועוד.

כיצד יאבחן הרופא אטופיק דרמטיטיס בילדים?

האבחנה של דלקת עור אטופית היא אבחנה קלינית. כלומר, רופא הילדים או רופא העור מתשאלים את ההורים או את הילד לגבי הפריחה והסימנים הנלווים לה, גיל הופעת הפריחה והמהלך, הסיפור משפחתי ומחלות רקע. כמובן שבהמשך יבדוק הרופא את העור והנגעים ויוכל להגיע לקביעת אבחנה בסבירות גבוהה.

בדיקות דם או ביופסית עור אינם הכרחיים לאבחנה. אלו יכולים להיות כלי מסייע רק במקרים בהם האבחנה אינה חד משמעית.

מהם הסיבוכים של עור אטופי בילדים?

למרות שלעתים נראה שמדובר במקרים קלים, ולמעט קצת גרד הילד לא ממש סובל, עור אטופי בילדים מלווה בתחלואה ובסיבוכים פוטנציאלים רבים בתינוקות וילדים.

פגיעה באיכות החיים והפרעה בשינה – דלקת עור אטופית היא מחלה מגרדת מאוד. אצל מרבית הילדים הגרד מחמיר בערב, לאחר רחצה או לפני השינה. במקרים מסוימים יש קושי בהירדמות או הפרעה למחזור השינה התקין. ההפרעה לשינה גורמת בהמשך לירידה בתפקוד במהלך היום, תוקפנות וירידה במצב הרוח. ישנם מטופלים שכתוצאה מהמחלה חווים דיכאון, חרדות, הפרעות התנהגותיות והפרעות למידה שכן הגרד גורם לאי שקט ומשפיע מאוד על יכולת הריכוז ובאופן כללי על התפקוד היומיומי. פגיעה בשינה של הילד פוגעת גם בשינה של בני משפחה נוספים ולכן המחלה משפיעה על כל בני הבית.

מאחר ותופעות המחלה הן על גבי העור כך שכולם יכולים לראות אותן, לעיתים חשים החולים מבוכה חברתית, בעיקר ילדים, עד כדי כך שהם בוחרים שלא להגיע לבית הספר, להשתתף בחוגים ועוד.

סיבוכים עיניים – דלקות עיניים, שינויים במבנה הקרנית, דלקת בעפעפיים. לכן, במקרה של אדמומיות בעיניים או גרד באזור העיניים חשוב לפנות לבדיקה אצל רופא עיניים.

זיהומי עור חיידקיים – עד 90% מהילדים עם דלקת עור אטופית הם נשאית של חיידק בשם סטאפילוקוקוס אאורוס. החיידק עשוי לגרום:

  1. זיהום משני בנגעים של דלקת עור אטופית.
  2. החמרה של המחלה ללא זיהום פעיל. חשוב להבין נקודה זו, עצם הנשאות של החיידק על העור גורמת להחמרה של העור האטופי.
  3. זיהום עורי בעור שאינו מעורב במחלה.

הביטוי לזיהום יהיה הפרשה בגוון צהוב או לבן, גלדים זהובים, נגעים קטנים עם ראש מוגלתי. ניתן להרחיב קריאה בפרק על זיהומי עור בילדים או בפרק המוקדש לאימפטיגו.

זיהומי עור וירליים – יבלות וירליות או נגעים יבלתיים שונים  מסוג מולוסקום (קיראו עוד בקישור הבא) או וירוס הפפילומה נפוץ בילדים עם דלקת עור אטופית.בנוסף, זיהום עורי בוירוס הרפס עלול לגרום למחלה קשה ומפושטת בילדים עם דלקת עור אטופית (אקזמה הרפטיקום). המחלה מתבטאת בהופעת של שלפוחיות קטנות מרובות המתפשטות במהירות.

לכן, במקרה של הופעת אחד מהסימנים המתאימים לזיהום משני, יש לפנות בהקדם לבדיקת רופא.

איך מטפלים באטופיק דרמטיטיס בילדים? 

למרות שאין נכון להיום טיפול המביא לריפוי מלא של המחלה ולהיעלמותה, בהרבה מהמקרים המחלה נוטה לדעוך במהלך שנות הילדות. לכן הטיפול מכוון להקלה ולהפחתת הסימפטומים, עד שבשאיפה היא דועכת מעצמה. 

הטיפול בדלקת עור אטופית מכוון לשלושת המרכיבים העיקריים של המחלה – יובש העור, גרד ודלקת. טיפול רק באחד מהמרכיבים, או הזנחה בטיפול של אחד מהמרכיבים לא תביא להטבה משמעותית.

טיפול ביובש העור / תכשירי לחות – עור יבש הוא אחד מהמאפיינים העיקריים ועל כן שימוש קבוע בתכשירי לחות מומלץ כטיפול בסיסי ושגרתי בכל דרגות החומרה של המחלה ומומלץ לשימוש במקביל לטיפול תרופתי, אם ניתן. לשימוש קבוע בתכשירי לחות חשיבות רבה במניעה והפחתה בתדירות ההתלקחויות של המחלה, מניעת תחושת יובש העור, שיפור התגובה לטיפול התרופתי ואף הפחתה בשימוש בתכשירים סטרואידלים מקומיים (קיראו בהמשך). 

מומלץ  להשתמש באופן קבוע ויומיומי בתכשירי לחות לעור, לפחות פעמיים ביום, כמו מריחה של קרמים ותחליבים שונים שמחדירים לעור לחות ובכך מרככים אותו ומפחיתים גרד ודלקת לדוגמא קרם לחות א-דרמה אקסאומגה קונטרול

ניקוי ורחצה – מומלץ לעשות מקלחת פעם אחת ביום ויש להימנע ממקלחות חמות וארוכות מידי. חשוב להקפיד על סיבון עדין ולהימנע משפשוף של העור. כמו-כן, יש להשתמש בסבון טיפולי/שמני אמבט המיועדים לעור אטופי לדוגמה ג'ל או שמן רחצה של המותג א-דרמה.

הימנעות מגירויים חיצונים – ככל הניתן חשוב להימנע מגירויים שמחמירים את המחלה כמו אקלים קיצוני, חום קיצוני/חימום יתר של הבית, שימוש בסבונים ותכשירים מבושמים, לבישת בדים מסוימים, מגע עם צמחיה ועוד. היות וגרד עלול לגרום לאי שקט, עצבנות, וסיבוכים כפי שתוארו לעיל, אז במקרה של גרד בלתי נשלט מומלץ להשתמש בתרופה אנטיהיסטמינית במרשם רופא דוגמת פניסטיל בטיפות (בעיקר בגלל האפקט הסדטיבי של תרופה זו) ולגזור הציפורניים של הילד שפוצע את עצמו. 

טיפולים מקומיים – באזורי עור מודלקים ומגרדים במיוחד רצוי להוסיף לתקופות קצובות קרמים או משחות המכילות סטרואידים. לסטרואידים תכונות אנטי דלקתיות בזכותן נראה שיפור משמעותי. ההחלטה על סוג הסטרואיד ומשך הטיפול נתונה בידי הרופא. חשוב לזכור, שימוש בתכשירי לחות ישירות על העור המגורה עלול להיות מלווה בתחושת צריבה, ולכן, במקרים של פריחה פעילה מומלץ למרוח תכשיר תרופתי אנטי דלקתי ורק לאחר רגיעה של הפריחה ממשיכים במריחה של תכשירי לחות!  לעיתים, נזקקים לטיפול קבוע בתכשירים אנטי דלקתיים שאינם סטרואידים.

כפי שכבר הסברנו, זיהומים בעור עלולים להחמיר את מהלך המחלה ולכן במקרים אלו אנחנו מטפלים בתכשירים אנטיביוטיים שמסייעים במניעת הזיהום וגם מפחיתים את עוצמת הדלקת בעור.

מה עושים כשהטיפולים המקומיים בעור אטופי אינם מספקים?

במקרים בהם לא רואים הטבה כתוצאה משימוש מקומי של תכשירים על גבי העור אנחנו יכולים להציע כמה צורות טיפול נוספות.

הראשונה היא טיפול בפוטותרפיה. זהו טיפול באמצעות קרני שמש מלאכותיות המתבצע במכוני פוטותרפיה במרכזים רפואיים. טיפול זה מדכא את הדלקת בעור ומפחית את הגרד. במקרים מסוימים נותנים תרופות אנטי דלקתיות, לדוגמא "מטוטרקסט" שניתנות דרך הפה או בזריקה ומובילות לנסיגה משמעותית במחלה. בשנים האחרונות  נעשה שימוש באמצעי טיפול חדשני, טיפול ביולוגי, הפועל כנגד מנגנון ספציפי במחלה. זהו טיפול יעיל מאוד עם פרופיל בטיחות מצוין. טיפולים אלו ניתנים תוך כדי מעקב צמוד של רופא.ת עור ויכולים לשפר באופן משמעותי את הפריחה, הגרד ואת איכות החיים של המטופל. 

מהי דרגת החומרה של המחלה? איך נדע מה הטיפול הנכון עבורי?

מדד חומרת המחלה יקבע על ידי רופא העור לאחר תשאול ההורים והמטופל לגבי מהלך המחלה, חומרת הגרד, תגובה לטיפול מקומי והשפעת המחלה על איכות ותפקוד יומיומי של המטופל, כל זאת במקביל לבדיקת העור. מחלה בדרגת חומרה קלה עד בינונית לרוב מגיבה לטיפול בתכשירים מקומיים המכילים סטרואידים (קרמים/משחות, קיראו על ההבדלים בקישור הבא). במצבים קשים יותר, בהם לא קיים שיפור מספק עם מריחה של תכשירים אלו, מתקדמים לטיפולים סיסטמיים כפי שכבר הזכרנו כדוגמת פוטותרפיה או טיפולים אחרים שניתנים בבליעה או באמצעות זריקות. 

האם ניתן להחלים מדלקת עור אטופית?

במרבית המקרים המחלה הולכת ודועכת עם הגיל, אך לרוב קשה לתת מסגרת זמן לריפוי. כך או כך, ניהול נכון יכול להקטין הסבל שגורמת דלקת עור אטופית בילד.

האם יש קשר בין אטופיק דרמטיטיס לרגישויות אחרות למזון ואם כן, מהי ההמלצה למניעה?

תינוקות עם דלקת עור אטופית נמצאים בקבוצת סיכון לפתח רגישות / אלרגיה למזונות שונים. לפיכך, בתינוקות אלה יש מקום לשקול הצגה מוקדמת של מזונות החל מגיל ארבעה חודשים. קיראו את הפרק החשוב על התחלת טעימות בקישור הבא, ובליווי רופא הילדים שלכם התחילו להציג לתינוקות הללו אנטיגנים שונים החל מגיל צעיר. הצגה מוקדמת יכולה להוריד שכיחות רגישות למזונות בילדים אלה.

לסיכום, נושא שכיח מאוד ברפואת ילדים אשר בעזרת ניהול נכון ומדויק יכול למנוע סבל מיותר מהתינוק או מהילד. פנו לרופא הילדים שלכם לקבלת הנחיות וטיפול ראשוני ובכל מקרה עקשן לרופא עור המומחה לילדים למחלה זו.

בהצלחה!