19/12/2023

מחלות חום חוזרות / מחזוריות

חום בילדים זה נושא גדול. גדול מאוד. חלק גדול מאוד מהאתר מוקדש רק לנושא הזה ואני ממליץ לעיין בפרקים השונים שלו כדי להבין טוב יותר. 

אחד מהפרקים שמעסיקים הורים רבים הוא הפרק המדבר על הילד שיש לו המון מחלות חום. אז ממש כדאי לקרוא את הפרק ההוא (בקישור הבא) לפני הפרק הנוכחי, כיוון שהשניים משלימים אחד את השני.
את הפרק הזה כתב פרופ' גיל אמריליו, מנהל היחידה לראומטולוגיה ילדים בביה"ח שניידר השייך לפורטל הרופאים המומלצים שלנו.

למה? כיוון שבסוג מסויים של מחלות חום חוזרות מתעסקים ראומטולוגים של ילדים (ראו על מהי ראומטולוגיית ילדים בקישור הבא).

מחלות חום חוזרות מחזוריות

מהי ההגדרה של מחלות חום חוזרות? 

כבוגרי הפרק על הילד עם הרבה מחלות חום (וגם ככאלה הנמצאים בחזית :-)), אתם יודעים שילדים קטנים חולים הרבה, בעיקר אחרי הכניסה לגן ובעיקר בחורף. 

אז כשאנחנו מדברים על מחלות חום חוזרות צריך להגדיר מה זה "חוזרות". 

בהקשר הראומטולוגי, המילה חוזרות מתייחסת למחלות חום מחזוריות. כלומר לא מחלות חום וירליות שבהן וירוס רודף וירוס, הילד חולה מנוזל משתעל, מבריא, חוזר לגן ליומיים וחוזר חלילה. אלא מחלות שבהן ניתן לזהות איזו שהיא תבנית למחלות החום – כלומר הן מופיעות אחת לפרק זמן (משתנה או קבוע), עם מאפיינים ספציפיים להתקף מבחינת התלונות והמשך שלהן, ללא סימפטומים וירליים קלאסיים כמו נזלת, שיעול וכו'.

אילו מחלות נכללות תחת מחלות חום מחזוריות?  

הרבה. רובן נדירות מאוד אבל בשביל להיות פרקטיים, קיימות שתי מחלות שכיחות מאוד בילדים שנמצאות באבחנה המבדלת של מחלות חום חוזרות – קדחת ים תיכונית משפחתית (FMF- Familial Mediterranean Fever) ו- PFAPA (Periodic Fever Aphthous Pharyngitis and Adenitis). בנוסף לאלו, יש מחלות נדירות אחרות שמתבטאות בחום מחזורי אבל הן כאמור נדירות הרבה הרבה יותר.

מה זה PFAPA?

תסמונת המתבטאת באירועי חום מחזוריים כל 3-6 שבועות המלווים בדלקת גרון עם תפליטים (מוגלה) על גבי השקדים, לעיתים אפטות והגדלת בלוטות לימפה בצוואר. מחקה פעמים רבות דלקת גרון "רגילה" של סטרפטוק או מחלה וירלית של אפטות אבל זה חוזר שוב ושוב ומשטחי הגרון שליליים. מומלץ להרחיב קריאה בקישור הבא.

מה זה FMF או קדחת ים תיכונית?

מחלה המתבטאת בהתקפים חוזרים של כאבי בטן (לא תמיד), לעיתים עם חום, ולעיתים מופיעה עם תסמינים מגוונים נוספים כמו כאבי מפרקים, כאבים בחזה, פריחה באזור הקרסול, דלקת באשך בבנים וכדומה. בקרוב, נקדיש באתר פרק גדול יותר למחלה חשובה זו.

איך מאבחנים מחלות חום מחזוריות? ואיך מבדילים בינן לבין רצף של מחלות וירליות או דלקת גרון וכאבי בטן מסיבה אחרת? 

מוצאים רופא ילדים שמכיר היטב את המחלות הללו או מומחה בתחום. ולמה אני אומר את זה? כי עובדתית הרבה מאוד ילדים שסובלים משתי המחלות השכיחות האלה מסתובבים ללא אבחנה נכונה ומקבלים סתם אנטיביוטיקה (במקרה של PFAPA) או עוברים בירורים לכאבי בטן שלא מעלים דבר ונמנע מהם טיפול טוב וחשוב בגלל שלכאורה לא מוצאים להם כלום (במקרה של FMF).

רופא טוב יזהה שלושה מאפיינים חשובים שעושים את ההבדל:
1. מחזוריות – ילד שמגיע עם חום "ודלקת גרון" כל תקופה מסויימת למרפאה (טווח של אחת לשבוע עד אפילו אחת ל-6 שבועות). וירוסים וסטרפטוקוק לא יודעים לעשות התקפים מתוזמנים כאלה. אז בפעם הראשונה והשנייה יהיה קשה להגיד, אבל בפעם השלישית והרביעית זה כבר מאוד מחשיד.

2. מאפייני ההתקף – גם מבחינה קלינית וגם מבחינת משך או תגובה לטיפול
• PFAPA – דלקת גרון / אפטות / בלוטות. בטח אם חזר משטח גרון שלילי…
• חום "ללא מקור" ברור – הילד לא מנוזל, לא משתעל, לא תופס את האוזן וכדומה.
• חום עם כאבי בטן שלא מתאים למחלת שלשולים רגילה / קלקול קיבה.
• חום עם כאבי מפרקים או שרירים (כאבי רגליים) – נו טוב, תגידו לי איזה ילד לא יתלונן על זה. אבל רופא טוב יידע לשמוע את הסיפור ולהבדיל.
• משך ואופי ההתקף – ב- FMF למשל יש התחלה אמצע וסוף מאוד ברורים הנמשכים בין 12 – 72 שעות (לעיתים קצת יותר או קצת פחות).
• תגובה לטיפול – ל- PFAPA יש תגובה אופיינית לטיפול בסטרואידים שאין באף מחלה אחרת.

3. בין אירועי החום הילד בריא לחלוטין, מתפתח היטב ועולה היטב במשקל. ילדים עם מחלות וירליות חוזרות חולים שלושה ימים, חוזרים לגן ליומיים, חולים שוב, גוררים איזה שיעול מעצבן ונמצאים במעין לופ מתסכל שמרגיש שהם חולים למעשה כל הזמן.

 

במקרים אלו כדאי לקבוע פגישת ייעוץ עם ראומטולוג ילדים.

לסיכום, מחלות חום חוזרות הוא נושא שמעסיק הורים רבים, בטח בתקופת החורף. 

רובם של הילדים סובלים מזיהומים חוזרים במחלות וירליות שגרתיות, וזה לא מוריד מהתסכול ומהקושי שמתלווים לזה. אולם חלק מהילדים האלה סובלים ממחלות חום מחזוריות שאבחון נכון וטיפול טוב ומדויק יסייעו להוריד משמעותית את תדירות התקפי החום, לשפר את איכות חייהם ושל ההורים ואף למנוע נזק לטווח הרחוק (למשל במחלת FMF).

בהצלחה.