19/12/2023

מהי ראומטולוגיית ילדים?

מטרת הפוסט הזה היא לפתוח שער לעולם החשוב והגדול ברפואת ילדים של ראומטולוגיית ילדים. 

פעמים רבות הורים רבים לא בדיוק יודעים כלום בתחום זה, למרות שתחום ההתמחות הזה פוגש אותנו באופן יומיומי ברפואת ילדים. בפעמים רבות אחרות הם לא יודעים שזה היועץ/ת שהם צריכים ומחפשים. 

אז את הפוסט החשוב הזה כתב פרופסור גיל אמריליו, ראומטולוג ילדים מצויין שהוא חלק מפורטל הרופאים המומלצים של ד"ר אפי וניתן לקרוא עליו בקישור הבא.

מהי ראומטולוגיית ילדים?

מהו תחום הראומטולוגיה?

ענף ברפואה הפנימית וברפואת ילדים העוסק במחלות אוטואימוניות או אוטואינפלמטוריות. אז רגע של עברית. ולועזית. 

אוטו = עצמוני. 

אימוני = השייך למערכת החיסון. 

אינפלמטורי = דלקתי. 

מילים ארוכות. מה זה אומר תכל'ס? 

מחלות שבהן מערכת החיסון, בטעות, "מתבלבלת" ובמקום לשמור על תפקידה המקורי ולתקוף חיידקים או וירוסים כפי שהיא אמורה לעשות, היא תוקפת את הגוף עצמו.

היסטורית, מחלות אלו כללו בעבר (וכוללות גם היום) את התחום הגדול של דלקות מפרקים ומכאן שרבים מכירים את הראומטולוגים כ"מומחים לדלקת מפרקים". ייתכן ונתקלתם גם בשמות אחרים כגון "ראומטיזם" (בעברית שיגרון) שזה שם כוללני שכזה לתיאור כאבים כרוניים במפרקים ורקמות החיבור שמסביב להם, כתוצאה מהתהליך שבו מערכת החיסון תוקפת אותם בטעות. 

אבל מערכת החיסון יודעת לתקוף רקמות שונות, ולמעשה את כל איברי הגוף (ולא רק את המפרקים), ולכן תחום הראומטולוגיה הינו מורכב מאוד, מאתגר מאוד, רחב מאוד ועוסק במגוון מחלות גדול.  

 

מהו תחום ראומטולוגיית ילדים? 

ראומטולוגיית ילדים הינה ענף ברפואת ילדים העוסק באותן מחלות אוטואימוניות או אוטואינפלמטוריות, ראו ההגדרות קודם לכן, רק בילדים. 

מה ההבדל? וואו. עולם ומלואו. ילד הוא לא מבוגר קטן. 

מחלות בילדים, בכל תחום אגב, הן גם לעיתים ספציפיות לילדים, וגם אם חלק מהמחלות חופפות בשמן למחלות במבוגרים אז המאפיינים שלהן שונים ומיוחדים (הקליניקה, הסיבוכים, הטיפולים, המשמעויות ומה לא). 

וזו הסיבה שהתפתח עולם שלם של מומחיות סביב מחלות אלה בילדים, שחלקן קיימות רק בילדים. זו הסיבה שנדרשת התמחות מיוחדת בתחום זה. ראומטולוג/ית ילדים הינם רופאים שהתמחו קודם ברפואת ילדים ולאחר מכן עשו התמחות על בראומטולוגיה ילדים במשך כשלוש שנים בארה"ב או שנתיים וחצי בקנדה ובארץ. 

 

מתי צריך לפנות לייעוץ ראומטולוגי? 

אני אחלק את התשובה לשאלה הזו לשניים. 

• יש את התלונות "הקלאסיות" הקשורות לראומטולוגיה ילדים:

כאבי מפרקים, נפיחות במפרקים, גמישות יתר – יש להבדיל כאבים ממקור ראומטי לכאבים ביומכניים הנובעים מחיכוך או פעולה מכנית לא נכונה של הגידים, השרירים והמפרקים. כאן אין הכוונה למעורבות של מערכת החיסון ובפגיעות אלו עוסקים בדרך כלל האורתופדים. אולם פעמים רבות יש חפיפה בין התסמינים ולכן כל ראומטולוג מכיר היטב גם את המחלות האורטופדיות שגורמות לכאבי מפרקים. 

כאבי גדילה – כאן הראומטולוגים ישללו דלקו מפרקים כסיבה לכאבים. ראו פרק באתר המוקדש כולו לכאבי גדילה.

מחלות חום חוזרות – בהקשר הזה מומלץ לקרוא קודם כל את הפוסט לילד יש המון מחלות חום – מה עושים (קישור כאן). חלק מהאבחנה המבדלת של מחלות חום חוזרות כוללת מחלות מתחום ראומטולוגיית ילדים. 

דלקות גרון חוזרות – גם פה חייבים להיות בוגרים של שני פוסטים חשובים באתר. הפוסט הראשון הוא דלקת גרון חיידקית או סטרפטוקוקוס, והפוסט השני, שיוצא מהחלק שדן על דלקות גרון חוזרות, הוא הפוסט על תסמונת PFAPA שהיא מחלה ראומטולוגית.  

מעקב אחרי ילדים לאחר אבחנה של מחלה ראומטית –  לדוגמה דלקת מפרקים עלומה של גיל הנעורים (Juvenile Idiopathic arthritis), ארגמנת על שם שונליין- הנוך (Henoch-Schonlein purpura), קדחת ים תיכונית משפחתית (Familial Mediterranean Fever), מחלת קוואסאקי, תסמונת PIMS שהכרנו לאחר הקורונה (קישור כאן), לופוס (זאבת אדמנתית מערכתית) ועוד ועוד…

• ויש את התפקיד החשוב של הראומטולוגים כבלשים רפואיים המזכירים את דמותו של הרופא מהסדרה "האוס". כיוון שאמרנו שבבסיס התהליך של המחלות הראומטיות, כל רקמה וכל איבר בגוף יכולים להיות מעורבים, פעמים רבות הראומטולוגים נדרשים להיות מעורבים בתהליך הבירור והאבחנה של תלונות לא ספציפיות (חום, כאבים, ירידה במשקל, הגדלת בלוטות, פריחות, בעיות ראייה, נשירת שיער וכו') או בדיקות מעבדה לא תקינות, שלא תמיד הקשר בין כל הדברים ברור בתחילה. כאן השילוב של חושים קליניים חדים, ידע נרחב, ניסיון ובירור מתאים, הינו קריטי לצורך אישור או שלילה של מחלות מסויימות על מנת להתאים בירור וטיפול נכונים.  

לסיכום, תחום מרתק שפוגש אותנו בעבודה היומיומית ונמצא באבחנה המבדלת של מצבים שכיחים וחשובים ברפואת ילדים (כאבים בגפיים, דלקות גרון חוזרות, אירועי חום חוזרים ועוד). 

אני מזמין אתכם לעיין בפוסטים שבחלק הראומטולוגי באתר ולמצוא תשובות לשאלות שלכם.