04/05/2020

הפלה בטרימסטר שני ביולדת שנדבקה בווירוס הקורונה החדש

פרשת מקרה סופר מעניינית שפורסמה בתאריך 30/04/20 בעיתון JAMA. יש לזכור שמקרה יחיד יכול להיות מקרי ולא חייב להעיד על מגמה כלשהי. מאידך, פרשת מקרה יחידה יכולה להיות אמצעי לפרסום ראשוני של תופעה רפואית רחבת היקף שייקח זמן עד שתתגלה במחקרים גדולים יותר.
אז כבדהו וחשדהו.
הקדמה – אין מידע מוצק לגבי תוצאים של הדבקה אמהית בווירוס הקורונה החדש בטרימסטר ראשון או שני להריון. יש מידע לגבי הדבקה בטרימסטר שלישי ויש מקרים של תינוקות שנולדו עם מחלה קלה, יתכן בשל העברה שקרתה אחרי הלידה.
פרשת המקרה הנוכחית מתארת הפלה בטרימסטר שני של אישה שהייתה חיובית לווירוס הקורונה. הפלה שכל הנתונים מראים שאפשר לייחס לזיהום בווירוס.

אישה הריונית בת 28 שנים, התייצגה בשבוע 19 להריון עם יומיים של חום, שיעול, כאבי שרירים, עייפות ושלשולים. היא נמצאה כחיובית בדרכי הנשימה לווירוס הקורונה ושוחררה לביתה. אחרי יומיים נוספים היא התקבלה בשנית עם העדר שיפור וכאבי בטן (כיווצים של הרחם בדיעבד). בבדיקת אולטרהסאונד וגינלי נצפה עובר ויאבילי עם דופק גבוה, דהיינו עובר במצוקה. בבדיקה גופנית נמצא צוואר רחם פתוח ולמעשה האישה הוגדרה כבלידה פעילה. נלקחו בדיקות רבות לזיהומי מחוללים שונים במהלך לידת עובר מת.
משטחים וירליים נלקחו מהעובר המת וממי השפיר והיו שליליים לווירוס הקורונה. אבל בדיקת PCR מהשליה (הצד העוברי) הייתה חיובית לווירוס. בבדיקה היסטולוגית של השליה נמצאו שינויים דלקתיים לא ספציפיים וכך גם בבדיקת חבל הטבור. לא נמצאו מחוללים אחרים בבדיקות רבות שנשלחו.

אין לשכוח שיש עוד סיבות להפלה בשלב הזה להריון, אבל הממצאים ההיסטולוגיים תומכים בסיבה זיהומית להפלה זו. גם בזיהומי עבר בהריון בווירוסים אחרים ממשפחת הקורונה נצפו מקרים דומים.

הפלה בטרימסטר שני ביולדת שנדבקה בווירוס הקורונה החדש

דיון – אין ספק שהבידוד של הווירוס בתוספת הממצאים הדלקתיים בשליה ובחבל הטבור מעידים על הפלה שקרתה כתוצאה מהזיהום בווירוס. זה שהווירוס לא נמצא במי השפיר עצמם הגיוני, מכיוון שלא עבר מספיק זמן מאז ההדבקה האימהית להפלה, והשליה שימשה כמעין מחסום ולכן היא הייתה מזוהמת ומודלקת. יתכן ואם היה עובר עוד זמן הווירוס היה יכול להימצא גם במי השפיר מה שהיה מוכיח העברה ורטיקלית. 

אז מה אנחנו למדים?

שאישה בהריון, בכל טרימסטר שהוא, צריכה להיות בקבוצת סיכון לזיהום בווירוס. גם אם האישה עצמה לא בקבוצת סיכון למחלה קשה, אז השלכות פוטנציאליות של זיהום בקורונה על העובר מספיק משמעותיות. זאת עד שיתפרסמו מחקרים גדולים יותר שישפכו אור נוסף על שכיחות תופעה זו.

מה זה אומר לגבי מורות בהריון? רופאות בהריון? בוודאי שחשוב מאוד להקפיד על ריחוק חברתי, עטיית מסיכה והיגיינה ידיים. שאלות אחרות, כבדות משקל יותר, לגבי חזרה לעבודה גם יכולות להישאל. קטונתי.

מסובך אבל מעורר מחשבה.