מה דעתי על סירופים טבעיים לשיעול בילדים

תקשיבו. אני לא רוצה להצטייר כמו איזה שהוא נביא שהולך ברחובות וצועק לאנשים את האמת (שלו) בפרצוף. מאידך, האתר צבר מוניטין ואני מרגיש שאנחנו כבר מכירים טוב. 

יותר מזה, אני מרגיש, ואני מקווה שאני לא טועה, שאתם סומכים עלי שאני רוצה לילדים שלכם את הכי טוב, כמו שאני רוצה לשלושת הילדים שלי.

הכי טוב, זה אבחון וטיפול נכונים.

והכי טוב זה גם לא לשים את כספנו או את תקוותנו בטיפולי שווא שבמקרה הטוב סתם מרוקנים לנו את הכיס ובמקרה הרע גם מזיקים לילדים.

אז זו דעתי על כל (הדגש הוא על כל) הסירופים הטבעיים כנגד שיעול שקניתם בחורף האחרון ונתתם לילדים.

סירופ לשיעול ללא מרשם או סירופ טבעי – מה ההבדל?

חשוב להבין ההבדלים. 

ישנם סירופים רפואיים לחלוטין שנמכרים ללא מרשם רופא, מגיל זה או אחר (לעתים מגיל 5 או 12 שנים), בבית מרקחת. חלקם ניתן אפילו לקנות עם מרשם רופא בגיל צעיר יותר, כבר מגיל שנתיים.  

אלו סירופים עם חומרים "אמיתיים" שעושים משהו לשיעול. עושים טוב? עושים רע? עוזרים? לא עוזרים? לא תמיד קל להגיד כי יש ברובם חומרים פעילים שאכן יכולים לגרום לילד המנוזל להשתעל פחות אבל גם להיות ישנוני יותר.

אני חושב שרופא ילדים טוב משתמש ברוב הסירופים האלה, שרובם מייבשים נזלת ומורידים שיעול, רק בילדים גדולים יותר (בטח לא בכל ילד בן שנתיים וחודש שמשתעל יומיים), ולתקופות קצובות.

אבל הפרק הזה לא דן על התרופות הללו אלא על סירופים טבעיים שתמיד נמכרים בלי מרשם. 

מה דעתי על סירופים טבעיים לשיעול

מהם החומרים הטבעיים שיש ברוב רובם של הסירופים כנגד שיעול?

מה זה טבעי? שאלה טובה. הסיבה שכל הסירופים האלה מקבלים את הכותרת "טבעי" זה כי הם לרוב מכילים תמציות צמחים כאלה ואחרות.  וצמחים זה טבעי. וזה משדר משהו בריא ונכון. 

 

האם הסירופים הללו נבדקו במחקרים קליניים בילדים?

לא ממש. אם כי תלוי על מה מסתכלים בדיוק. 

יש כל מיני מחקרים קטנים על כל מיני מרכיבים בתוך אותן תמציות, קחו למשל את האכינצאה. עם זאת, אין עדות מדעית מחקרית טובה שמשהו מהם באמת עוזר וביעילות גבוהה. וניסו לבדוק חלק מהדברים כי שיעול זה דבר מאוד נפוץ, כולל בסקירות שיטתיות. 

בנוסף, איכותם השיטתית של המחקרים כמו גם השוואה של הרכב התכשירים שניתנו, אינה מיטבית (בואו נקרא לזה ככה) ומקשים על הסקת מסקנות חד משמעיות. 

אז אני לא נגד שום צמח בעולם ואני בטוח שלחלקם אפילו יש השפעה טובה כזאת או אחרת. גם כשאני מוסיף נענע ודבש לכוס התה שלי אז זה נחמד לי ואולי גם מקל עליי. אבל אף אחד לא הוכיח בצורה טובה האם בצורת הסירופ שאתם לוקחים או נותנים יש ריכוז מספיק של אותם חומרים פעילים, האם בצורה "הטבעית" שבה הם נרקחו תכונותיהם נשמרו, מה עושים שם גם שאר החומרים שהפכו את זה לסירופ ושזה באמת עוזר למישהו באמת חוץ מלמי שמשווק ולמי שמוכר את זה. 

אז למה הסירופים הללו זוכים לכזו הצלחה?

מספר סיבות עיקריות.

1. הורים מיואשים – כשנכנס אלי ילד משתעל ומנוזל בן שנה וחצי (או חמש שנים לצורך העניין, זה לא באמת משנה) ואני אומר להורים שזה וירלי ואין המון מה לעשות, ההורים בליבם מתחרפנים. הם הרי לא ישנו בשני הלילות האחרונים, והילד סובל, ולא יכול להיות שאין משהו לעשות.

2. שוק כלכלי – חשוב להבין שכאשר נמכר בקבוק מוקסיפן עם מרשם, בית המרקחת הרוויח סכום של מספר שקלים בודדים. אבל אם נמכר במקביל גם סירופ טבעי נגד שיעול, מישהו הרוויח עוד חמישים שקלים. קל.

3. העדר פיקוח כפי שנהוג עבור תרופות – אני מחר מייצר סירופ פטל טבעי, מוסיף לו צמח מפסגת הר החרמון (אני מודע שהאלפים יותר טוב, אבל בא לי על מוצר שכולו ישראלי), קורא לו בשם חמוד ועוטף אותו בדובי חביב מחזיק ביד את חרצית הבר. וזהו. אין פיקוח או צורך באישור, זו הרי לא תרופה. 

איך נזהה סירופ טבעי נגד שיעול לילדים (או למבוגרים)?

נורא בא לי לכתוב פה את כל השמות של הסירופים הללו, אבל אני חושש שתפסיקו לקרוא בגלל האורך.

הכי טוב לשאול את הרוקח אם מדובר במוצר טבעי או עם חומרים פעילים אמיתיים. בנוסף, ניתן להסתכל על רשימת המרכיבים ואם הכול זה צמחים ודברים סיניים, התייחסו בחשדנות. 

תמיד טוב להיעזר ברופא הילדים שלכם במקרה של שאלות נוספות.

אבל אם לא יועיל לא יזיק – מה לא?

אז תגיד חיובי.

לא, לא ולא.

הייתם נותנים חמישה מיליליטר של פטל לילד לפני שינה? לא. סתם כי זה לא נחוץ. על אותו משקל. קחו את מילתי שזה לא עוזר. ועבור חלק מהמרכיבים בטוח שיש גם תופעות לוואי. כמו שיש לכל דבר. 

בנוסף, מה לא חבל לכם על 50 או 80 שקל מיותרים? זה לא כסף?

לסיכום, גם אם אתם חושבים שהסירופ עזר לקטנים בפעם הקודמת, זיכרו את אפקט פלצבו. גם אם השכנה או הגננת סיפרו שהסירופ הספציפי הזה עשה פלאים, עזבו אתכם מהשטויות, זה ממש לא מדעי. גם אם הרוקח נשבע לכם שהפעם זה יקל.

במקרה של שיעול טורדני, עם או בלי חום, גשו לבדיקה אצל רופא הילדים שלכם. תביאו לו בונבוניירה מתוקה, כמו של פעם, ב-50 או 80 שקל, ואחלו לו חורף קל. 

וזכרו שיש לי תרופה מצוינת בשבילכם ולילדים לשיעול, בקישור הבא. אבל תבטיחו שאם יצא מצוין, תשלחו לי לטעום.