09/05/2020

סקר נוגדנים כנגד וירוס הקורונה באיידהו, ארצות הברית

מאמר מעניין מעיתון מצוין, Journal of Clinical Microbiology, שפורסם בתאריך 07/05/20 ומתאר תוצאות סקר נוגדני IgG כנגד וירוס הקורונה באזור נתון בארצות הברית. מטרת העבודה הייתה לבדוק אמינות מכשיר של חברת Abbott הבודק נוגדנים כנגד הווירוס החדש.

המחברים מזכירים, את מה שכולנו יודעים, שההנחה היא שרק מיעוטם של האנשים שבאמת נדבקו לקורונה, גם נסקרו באמצעות PCR והיו חיוביים. יש ככל הנראה אוכלוסיה גדולה יותר של אנשים שנדבקו, אבל או שהיו אתסמיניים, או שהיו עם סימני מחלה ולא נבדקו, או שנבדקו ונמצאו שליליים בטעות.

וזהו המקום של הבדיקה הסרולוגית, או יותר נכון נוגדי IgG כנגד וירוס הקורונה החדש. תאורטית היות ומדובר בווירוס חדש, שלאוכלוסיה לא אמורים להיות נוגדנים כנגדו, בדיקה סרולוגית המוצאת הנוגדן המדובר תעיד על שהאדם כבר נדבק בווירוס.

את מי ומה בדקו?

1020 דגימות דם שמורות של אנשים מלפני ההתפרצות. נמצא רק אחד חיובי (נקרא חיובי כוזב), מה שמעיד על ספציפיות של המכשיר שהינה 99.9%.

689 דגימות דם שנלקחו מ-125 אנשים שהיו חיוביים בבדיקת PCR לאחרונה. בבדיקות אלה נמצאה רגישות של 100% ביממה ה-13 אחרי בדיקת ה-PCR החיובית או 17 יום אחרי תחילת הסימפטומטים. 

והקבוצה המענינית ביותר, 4856 אנשים מאיידהו ארצות הברית שנלקחה להם בדיקת נוגדנים במשך שבוע אחד באפריל 2020. בסקר זה נמצאו 87 חיוביים, מה שמעיד על 1.79% הימצאות של הווירוס באוכלוסיה. בעוד שברוב קבוצות הגיל שכיחות הנוגדנים הייתה דומה, באנשים מעל גיל 80 שנה נמצאו נוגדנים בשכיחות של 4% ובאנשים מתחת לגיל 20 שנה רק 0.4%.

ניתן ללמוד ממאמר זה מספר תובנות חשובות:

א. לבדיקה סרולוגית יש תפקיד חשוב באיתור אנשים שכבר נדבקו בווירוס הקורונה. 

ב. במכשירים/קיטים טובים הרגישות והספציפיות צריכות להיות קרובות ל-100%. דרך אגב, לפחות בנושא הרגישות, זה יותר מבדיקת ה-PCR שהרגישות המקובלת שלה הינה סביב 70%.

ג. שכיחות הדבקה באותה אוכלוסיה שנבדקה בארצות הברית היא 1.79%. ברור שמדובר באנשים שנענו למודעה, ולכן יתכן ונמצאים באוכלוסיה זו אנשים שרצו יותר להיבדק כי לדוגמה חשבו שחלו. ולכן, יתכן ומספר זה הינו הערכה ביתר של האוכלוסייה שנדבקה. אבל כך או כך זהו מספר עצום. מבדיקה שעשיתי אחוז החיוביים בבדיקת PCR באיידהו נכון להערב עמד על 0.12% מהאוכלוסיה. דהיינו, בהנחה ומדובר באותה אוכלוסיה, מספר האנשים שנדבקו באמת גדול פי 15 ממספר החיוביים שנתגלו. 

סקר נוגדנים כנגד וירוס הקורונה באיידהו, ארצות הברית

אז נסכם:

למה טובה בדיקת ה-PCR? לאיתור אנשים חולים עכשיו.

איזה אחוז מתוך האנשים שנדבקו בווירוס הקורונה גם נבדקו בבדיקת PCR ונתגלו כחיובים? נמוך ביותר.

מה העתיד? בדיקת נוגדנים שתגלה מי נדבק ומי לא.

האם בדיקת הנוגדנים בהכרח יכולה להעיד על כך שהאדם מחוסן כנגד וירוס הקורונה? לא. היא רק אומרת שהוא כבר נדבק. הזמן יגיד האם אותו אדם, שנה הבאה לדוגמה, ידבק/יחלה פעם נוספת או לא.

יש לזכור שלא כל הבדיקות הסרולוגיות באותה איכות, ויש לקוות שהבדיקות שתגענה לישראל יהיו באיכות לפחות כמו של העבודה המדוברת.