הגדרת חום בילדים

מה זה חום בילדים? מה זה חום "גבוה"? מה זה חום נמוך?

ובכן, חום מוגדר כטמפרטורה רקטלית של 38 מעלות צלזיוס ומעלה (100.4 פרנהייט).

היפרפירקסיה (חום גבוה/חום ביתר) מוגדר כטמפרטורה של מעל 40 מעלות צלזיוס (104 פרנהייט). האם חום כל כך גבוה בהכרח מלחיץ ומדאיג יותר? קיראו פה.

חום בילדים משתנה במשך היום ברמות תקינות (לרוב 36.6-37.9 מעלות צלזיוס), כאשר חום הגוף בערב גבוה יותר מבבוקר (לרוב הבדל של עד חצי מעלה).

הערה פרקטית, תכופות אני נשאל שאלה בנוסח – "באם לילד נמדד חום של 37.6, אז זה אומר שהוא בריא ושכלום לא מתרחש? ו-37.9 (אבל לא 38), אז מה זה אומר? שהוא לא חולה?"

יש לזכור שהגדרת חום בצורה חדה מעל 38 מעלות היא הגדרה רפואית לצרכים רבים, בעיקר למטרת הגדרה כללית ומחקר. אבל מדובר בספקטרום ואין ספק שמדידות חוזרות מהימנות של חום שהינו בערכים הללו אבל לא עבר את ה-38 יכולות להיות גם הן לא תקינות ולהעיד על מחלה ברקע.

הגדרת חום בילדים

ככלל, אפשר להגיד שחום שאינו בטווח של מעל 38 (הטווח הפיברילי) בילד מעל גיל חודשיים, לרוב אינן מעידות על מחלה משמעותית אקוטית (עכשווית).

עם זאת מדידות של חום שמתקרב אבל לא עובר את ה-38, מצדיקות גם הן הערכה של מומחה ברפואת ילדים, בעיקר בתינוקות קטנים עד גיל חודשיים שם הגישה יכולה להיות טיפה שונה ויותר אגרסיבית (קיראו בקישור).