דחיית ופיצול חיסונים – למה זה טוב?

נדמה שהספורט הלאומי החדש במדינת ישראל אינו מטקות בחוף ים אלא דחייה ופיצול של חיסונים.
דחיית חיסונים –לא שלא מחסנים, אלא דוחים את החיסון או החיסונים למועד מאוחר יותר. בוקרה פיל מישמש. לעתים משתמשים באמרה שמחכים שהמערכת החיסונית של התינוק תבשיל, כאילו הייתה המערכת החיסונית אגס.
פיצול של חיסונים שונים שאמורים להינתן באותו יום – לדוגמא בגיל חודשיים (פגישה חשובה, קיראו עליה עוד פה) נותנים רק אחד מהחיסונים ובהמשך משלימים השניים האחרים.
פיצול של חיסון המכיל מספר מרכיבים – במקום לתת המרובעת של גיל שנה (חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח) נותנים שלושת הראשונים ואת האבעבועות במועד נפרד.
אז מה הסיפור?
אם שכיחות תופעת הלוואי אחרי מתן המחומשת היא 5% – דהיינו בעד 5% מהילדים יש אי שקט או חום ב-24 שעות שאחרי החיסון. ואם שכיחות תופעת הלוואי בנפרד של הפרבנר זהה (גם 5%), אז מכאן נובע:
מתוך הילדים שמתחסנים באותו יום בשני החיסונים יחד, עד 10% יפתחו אי שקט או חום לא גבוה. בעוד שבדוגמה הזו, אם תפצלו אז הסיכוי לקבל אחת מתופעות הלוואי הללו היא 5% בנפרד אחרי כל חיסון (וביחד 10%).
כך שאני לא רואה מהו הגליק הגדול.

נכון, ישנה עבודה שמדגימה שכיחות גבוהה יותר של תופעות לוואי אחרי החיסון המרובע של גיל שנה (חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח) לעומת פיצול לאותו מועד לשתי זריקות (הראשונה חצבת, חזרת ואדמת והשנייה אבעבועות רוח), אבל ההבדלים לדעתי בטלים בשישים, והחיסרון ברור – עוד פגישה בטיפת חלב ועוד זריקה לילד. 

מספר דגשים נוספים לשוקלים לדחות או לפצל חיסונים:

א. החיסונים ניתנים במועדים חשובים. רוצה לומר לדוגמה שהחיסון לשעלת ניתן בכוונה לראשונה בגיל חודשיים ושנייה בגיל 4 חודשים, מכיוון שרק אחרי המנה השניה הילד מפתח חיסוניות מסוימת (עדין לא מספקת אבל מגנה ממחלה קשה) לשעלת שהיא מחלה לא נעימה על גבול המסוכנת בגיל זה. אז לדחות להמשך ולמנוע את ההגנה מהילד בתקופה שבה הוא הכי זקוק לה? מה ההיגיון?

ב. פיצול מוביל לדחייה – גם אם תבטיחו לי שעוד שבועיים תביאו את הילד לטיפת החלב להשלמת החיסון המפוצל, מי יודע איך הילד ירגיש עוד שבועיים? אולי יהיה חולה עד אז והפגישה תידחה? אנחנו כאן ועכשיו, חסנו.

ג. סירבול – לבוא שוב לטיפת החלב בשביל לקבל עוד זריקה ולעבור הכול מחדש? לדעתי מיותר. 

ד. דחייה מובילה למיסמוס – איש לא מתערב בהחלטות של הרוצים לדחות את החיסונים, לשיקולכם. רק זיכרו שאין כזה מושג מערכת חיסונית לא בשלה, זו המצאה. דחייה שמה הילד שלכם בקבוצת סיכון, גם אם קטנה וקשה לכימות, לחלות במחלה המסוימת הזו.

דחיית ופיצול חיסונים - למה זה טוב?

אז מה המלצתי לגבי דחייה ופיצול חיסונים?

כככל אין סיבה ממשית לדחייה או לפיצול חיסונים.

אם יש לכם לבטים או פחדים מחיסון כלשהו או בכלל מחיסונים באופן כללי, התייעצו עם מומחה בתחום לרבות רופא ילדים, אחות טיפת חלב או היעזרו בחוכמת ההמונים בקבוצות נבחרות בפייסבוק (מדברים על חיסונים, מדעת). רק הקשיבו למומחים בתחום ולא לשרלטנים בלירה וחצי.

אם אתם דואגים לתינוק הקטן שלכם וחושבים שהוא חלש או פגיע ולא יכול לקבל חיסונים, אז אני מציע להפוך את החשיבה. אם הוא מבחינתכם אתרוג יקר ואתם דואגים שהוא פגיע, אדרבה ואדרבה – חסנו אותו בזמן על מנת שיהיה מוגן.

אני חיסנתי את ילדי בחיסוני השיגרה בזמן.

אז מה היה לנו בפרק הזה? מישמש, אגס ואתרוג אחד יקר. 

בהצלחה.