18/07/2023

האם כדאי לקחת תוסף ויטמין D כטיפול או מניעה לקורונה?

עוד משחר המגפה עלו תאוריות, מדעיות יותר ומדעיות פחות, על הקשר האפשרי בין מחסור בוויטמין D לזיהום בקורונה. עבודות תצפיתיות הדגימו מחלת קורונה קשה יותר באנשים עם רמות נמוכות של ויטמין D בהשוואה לאנשים עם רמות תקינות. ויטמין D גם היה חלק מקוקטייל התרופות שקיבל הנשיא טראמפ.

מספר הגיגים על ויטמין D ומחלות זיהומיות בכלל וקורונה בפרט:

1. מספר המחלות/מצבים רפואיים שנקשרו למחסור בוויטמין זה הוא עצום. עושה רושם שזהו הוויטמין החשוב בעולם. אבל… בעבודות מחקריות מסודרות, רנדומליות, לא נצפה יתרון לאנשים שלקחו ויטמין D בהרבה מהמצבים הרפואיים שנקשרו לחסר. סרטן? לא מונע. מחלות לב? לא מונע. זיהומים? לא מונע. 

2. קורונה? אפילו נכון לעכשיו, כשהמגפה כבר מאחורינו, אין אף עבודה טובה וגדולה מספיק שהוכיחה שהתערבות ומתן ויטמין D יעיל במניעת קורונה. לאחרונה כבר פורסמה עבודה מסודרת השוללת קשר בין הוויטמין למניעת קורונה. אני מודע לכך שחסר בוויטמין D יכול להיקשר לסיכון לזיהום קשה יותר אבל ככל הנראה מדובר בקשר עקיף בלבד. רוצה לומר שאנשים חסרי ויטמין D מועדים לזיהום קשה יותר כי זהו סמן מסוים לבריאות ולאורח חיים ולא הסיבה למחלה הקשה. ואם זה נכון, תיקון של המצב על ידי תוספת ויטמין D לא תשנה הסיכון לקורונה. 

3. מהכיוון השני – ויטמין D הוא זול וזמין, ולקיחה של תוספת בכמות שאינה עוברת הכמות המותרת היומית לא מזיקה. לכן אם מישהו רוצה לקחת, שיקח. אני באופן אישי מעדיף ללכת לים. 

מה המינון של ויטמין D?

שוב, אני ממש לא ממליץ לקחת בהקשר לקורונה או מניעת כל מחלה זיהומית אחרת, אבל למי שבכל זאת רוצה יש לזכור שאין לקחת יותר מ-800 עד 1000 יחידות בין לאומיות ליום לאנשים במשקל תקין, 2000 לאנשים עם עודף משקל ו- 4000 ביום לאנשים עם השמנת יתר קיצונית. לא מומלץ לעבור מינונים אלה ואין לקחת מנות העמסה של ויטמין D (שתיית בקבוקון שלם של טיפות ויטמין D אחת לשבוע). 

לגבי ילדים יש להקפיד על חשיפה מתונה לשמש או מתן ויטמין D בהתאם לקצובה. כלומר, 400 יחידות לתינוקות עד גיל שנה (זוהי הרוטינה במדינת ישראל, ראו בקישור הבא) ולילדים גדולים יותר 600 יחידות ליום.

בהצלחה.