03/04/2020

הידרוקסיכלורוקווין (פלקווניל) לטיפול בקורונה – מחקר מבוקר

פרהפרינג (preprint) של מאמר שיתפרסם בקרוב בעיתון מכובד בשם BMJ ובודק, לראשונה בצורה מבוקרת, יעילות של הידרוקסיכלורוקווין לטיפול במקרים לא קשים של קורונה.

אני מסכם המאמר כי זהו המחקר הראשון המבוקר (מבוקר אומר שיש קבוצת ביקורת) ולא התיאורי שמתפרסם, למרות שיש לי השגות רבות גם על המחקר הזה. 

מזכיר שהרבה מהמחקרים המתפרסמים לאחרונה בנושא וירוס הקורונה החדש מתפרסמים במהירות בלי שעברו תהליך שנקרא בקרת עמיתים, שהוא תהליך שבעתות שיגרה שומר על ערכים של מתודולוגיה טובה, כתיבה והסקת מסקנות מדויקת וכו'.

כלורוקווין היא תרופה שניתנת בשיגרה כטיפול למלריה. הידרוקסיכלורוקווין (פלקווניל) היא תרופה עם תכונות דומות שבשיגרה משמשת כטיפול בחולים ראומטולוגיים שונים. ידוע שלתרופות אלה יש תכונות אנטי וירליות, גם כנגד וירוסים ממשפחת הקורונה. המנגנונים שהוצעו הם רגולציה של מערכת החיסון, תכונות אנטי קרישיות ומניעת דלקת. 

במחקר, שנערך בעיר ווהאן בסין, חולקו חולים מעל גיל 18 שנים, קלים או בינוניים בלבד לשתי קבוצות, כל אחת של 31 איש. לכל החולים, מלבד בידוד של קורונה, הייתה הוכחה של דלקת ריאות בסיטי, אבל קלינית לא היה מדובר בחולים קשים.

כל החולים קיבלו בנוסף לתרופת המחקר גם טיפול סטנדרטי וערב רב של תרופות אחרות, לרבות תרופות אנטי וירליות שלא מפורטות במאמר וכן או לא סטרואידים.

קבוצת המחקר – קיבלו גם פלקווניל במינון של 200 מיליגרם פעמיים ליום ל-5 ימים. 

הידרוקסיכלורוקווין (פלקווניל) לטיפול בקורונה - מחקר מבוקר

תוצאות – גם קלינית וגם בהדמיה (בדיקת סיטי חוזרת) בקבוצת הפלקווניל נצפה שיפור רב יותר. בנוסף, ארבעת החולים היחידים במחקר שהתקדמו למחלה קשה היו בקבוצה שלא קיבלה פלקווניל. לשני מטופלים מקבוצת הפלקווניל נצפו תופעו לוואי קלות, באחד פריחה ובשני כאב ראש.

דיון – שוב, כבדהו וחשדהו. עוד מתחילת ההתפרצות ידענו שלפלקווניל יש תכונות in vitro כנגד וירוסים ממשפחת הקורונה. ולכן, תרופה זו נמצאם בכל הפרוטוקולים לטיפול בעולם, עד כה עם הוכחה תיאורית בלבד לשיפור.

המחקר הזה הוא המחקר המבוקר הראשון, והוא גם המחקר הראשון שמתרכז בחולים קלים.

בשבוע האחרון שמעתי על מספר אנשים שרוצים להתחיל לקחת פלקווניל למניעה של זיהום בווירוס הקורונה. אני ממליץ מאוד להימנע מכך, גם בגלל שזה לא עושה שכל (כמה זמן יקחו מניעה? שבוע? שבועיים? שנה?) וגם בגלל שיש לפלקווניל גם תופעות לוואי אחרות שאינן קלות.

אבל האם פלקווניל יכולה לשמש כתרופה לטיפול בחולים קלים או בחולים עם גורמי סיכון שידוע שנדבקו? אולי.

חשוב להמתין לעבודות מבוקרות, כפולות סמיות הכוללות גם תרופת פלצבו. יש בעולם מספר מחקרים כאלה שמתנהלים, כולל במקומות בהם עומקם של המחקרים ואמינותם לא נטולים בספק.

בימים הקרובים תשמעו על המחקר הזה גם מכלי תקשורת קונבנציונלים והם ידווחו שנמצאה תרופה לקורונה. אני מקווה שאחרי שקראתם את מה שכתבתי תבינו שזו אולי התחלה טובה אבל בטח לא הגביע הקדוש שכולם מחפשים.

אבל עד שבאמת ימצא פתרון, זוהי נקודה למחשבה.