מלידה ועד גיל 4 חודשים

תינוקות מגיל לידה ועד גיל 4 חודשים לא נדרשים להאכלה נוספת מעבר להנקה או פורמולה.

יתרונות (וחסרונות) ההנקה מפורטים בפרק הספציפי, ולכן המטרה שלי בגיל זה הינה לשרטט קוים כללים לתזונת תינוקות מוצלחת המספקת כל צרכיו של התינוק מתחת לגיל 4 חודשים.

כמה צריך תינוק לאכול עד גיל 4 חודשים? 

ישנו כלל אצבע של 150 (טווח 140 ועד 200) סיסי (מיליליטר) לכל קילוגרם משקל גוף. זאת אומרת שאם תינוק שוקל 4 ק"ג לדוגמה, אזי צריך לאכול 600 סיסי ביום. לחלוקה ל-7 ארוחות ביום (בממוצע), דהיינו צריך לאכול בערך 85 סיסי לארוחה.

זה כלל אצבע טוב, בעיקר לעד גיל 3 או 4 חודשים, אבל יש מספר השגות:

תינוקות יונקים – קשה לכמת כמות ההזנה.

תינוקות שניזונים מחלב אם שאוב או פורמולה – לא תמיד "קראו את הספר" ולא מצייתים תמיד למספרים המקובלים. חלקם אוכלים בכל ארוחה יותר (או פחות) וחלקם אוכלים בחלק מהארוחות כמויות משתנות (פעם יותר ופעם פחות).

לכן מבחינתי התשובה לשאלה כמה צריך תינוק לאכול היא – כמה שרוצה תוך כדי מעקב על התנהגות ועקומות משקל.

תינוק יונק – למעט במקרים חריגים, הנקה צריכה להתבצע כל כ-3 שעות. בהינתן תינוק רגוע שעולה יפה במשקל (יש לבצע מעקב משקל מסודר אצל הרופא המטפל או בטיפת חלב), ניתן לפתוח רווחים גדולים יותר בין הנקה להנקה (בשאיפה בלילה) החל מגיל צעיר מאוד.

תזונת תינוקות מלידה ועד גיל 4 חודשים

מרווחי הזמנים הללו בין ארוחה לארוחה צריכים להישמר גם בתינוק המקבל חלב שאוב או פורמולה.

במקרים של האכלה מבקבוק חשוב להדגיש שהתינוק צריך להשאיר במרבית הארוחות כמות מסוימת של חלב בבקבוק.

רוצה לומר, שאם תינוק שולק כמות מסוימת של חלב בבקבוק ברוב הארוחות במהלך היום, אז בארוחות הבאות יש מקום להעלות הכמות.

עד כמה? עד שהתינוק משאיר חלב בבקבוק אחרי רוב הארוחות. לא תמיד גישה שכזאת תעלה את כמות האוכל האבסולוטית שהתינוק אוכל ביום נתון, מכיוון שלפעמים אחרי ארוחה דשנה התינוק יפתח רווח גדול יותר עד הארוחה הבאה.

לגבי תוספת מים – אין צורך בתוספת מים לתינוק עד גיל 4 חודשים וזאת מכיוון שבכל הזדמנות שבה רוצים לתת לתינוק לאכול/לשתות ניתן לתת לו חלב אם או פורמולה.