23/04/2020

זיהום קשה בקורונה בתינוק בן 3 שבועות – היוצא מהכלל שמעיד על הכלל

למעשה פרשת המקרה הראשונה שאני נתקל בה, המתוקפת מדעית, שמתארת ילד שבאמת היה חולה בגלל קורונה.
עם כמעט 3 מיליון מקרי הדבקה רשמיים ברחבי העולם, בטח ובטח גם מאות אלפי הדבקות בילדים, אין אף מקרה שתואר בעיתונות מדעית של ילד שהיה חולה אמיתי בקורונה.
בתקשורת הפופולרית מוזכרים מקרים. לא בטוח שאני מאמין להם.
במאמרים אחרים פה ושם "התחבאו" מקרים של ילדים, אבל לא היה ניתן להבין אם הילד היה חולה בגלל הקורונה או פשוט "עם הקורונה" וללא קשר.

פרשת מקרה זו מה-NEJM מתאריך 22/04/20 מתארת תינוק בן 3 שבועות, עם פגות מאוחרת (נולד בשבוע 36), ללא רקע של מחלה כרונית, שאושפז ביחידה לטיפול נמרץ ילדים בתמונה של זיהום קשה המלווה במצוקה נשימתית.
לתינוק הייתה חשיפה לאדם מבוגר עם סימנים נשימתיים, אבל לא נערכה בדיקת קורונה לאותו מגע.
התינוק התייצג במצוקה נשימתית, עם סטורציות נמוכות וללא חום. בהמשך פיתח תמונה של שוק (הלם) ובסופו של דבר הונשם וקיבל תרופות לייצוב לחץ דם. לאור התפתחות של חזה אויר (יתכן בגלל טראומה מההנשמה) גם עבר הכנסת נקז חזה. בדיקה לקורונה הייתה חיובית.
חולה אמיתי.
אבל בילדים מדובר על רפואה אופטימית והתינוק החמוד השתפר יחסית מהר, נגמל מהנשמה, שוחרר מהיחידה לטיפול נמרץ, ואחרי 9 ימים גם שוחרר לביתו מבית החולים במצב טוב.

זיהום קשה בקורונה בתינוק בן 3 שבועות - היוצא מהכלל שמעיד על הכלל

מה אני רוצה להגיד?
שהמקרה הזה, בנדירותו לכאורה, הוא היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל.
רוב רובם של הילדים אינם נפגעים ישירות מווירוס הקורונה. בהחלט יתכן שהם חלק משרשרת ההדבקה, אבל הם לרוב אינם חולים.
אבל פה ושם נראה גם ילדים חולים מאוד כמו המקרה הנדון. גורם הסיכון לדעתי במקרה זה היה העובדה שמדובר בתינוק צעיר בן 3 שבועות ובגיל צעיר זה כל זיהום יכול להיות קשה יותר.
אז נמשיך לשמור על הפגיעים יותר, כפי ששמרנו עד כה.
ונשמח שמקרה זה הוא כל כך חריג.