האם חבלת ראש קלה (זעזוע מוח) בילדים מובילה לירידה ב -IQ?

לפני שנתחיל, אתם חייבים לקרוא את הפרק על חבלות ראש בילדים, בקישור הבא. בלי זה יהיה קשה להתחבר למשמעות של המחקר הזה, בלי להבין מה זה בדיוק זעזוע מוח בילדים.
המחקר הנוכחי הוא מחקר שפורסם ממש כעת (יולי 2023) בעיתון הילדים הנחשב  Pediatrics (PMID 37455662) ועוסק בשאלה האם יש פגיעה אינטלקטואלית לאחר חבלת ראש קלה.
אנחנו יודעים שלאחר חבלות ראש בינוניות/קשות קיימת גם פגיעה מוקדמת וגם פגיעה מתמשכת אך אין מידע טוב לגבי מה קורה לאחר חבלת ראש קלה, או מה שאנחנו נוהגים לכנות זעזוע מוח. 

היו בהחלט מאמרים בעבר שניסו לקשור ירידה ב-IQ לזעזוע מוח בילדים. וזה בדיוק זה מה שהופך את שאלת המחקר לחשובה מאוד כי חבלות ראש קלות הן משהו כל כך שכיח וכל כך יומיומי שיש צורך אמיתי לענות על השאלה הזאת כדי להבין מי הילדים בסיכון ומה צריך או אפשר לעשות.

שיטות – זה אולי אחת החוזקות הגדולות של המאמר הזה בניגוד למאמרים קודמים בנושא כי הוא מבוסס על מאגרי מידע פרוספקטיביים (מחקרים פרוספקטיביים נחשבים לאמינים יותר מרטרוספקטיביים), של עוקבות גדולות של ילדים בארצות הברית ובקנדה שגויסו לאחר שנבדקו בחדר מיון ואובחנו כמקובל עם חבלות ראש קלות. ילדים אלו הושוו לילדים עם חבלות אורתופדיות קלות כדוגמת שברים בגפיים.
לאחר הפגיעה הילדים היו במעקב במשך 6 חודשים והשלימו בדיקת IQ במהלך תקופת המעקב או מיד לאחר החבלה או לאחר 3 חודשים. את כל המידע ניתחו החוקרים בכמה מודלים סטטיסטיים.

 

אז האם יש ירידה ב- IQ לאחר זעזוע מוח בילדים?

 

תוצאות – בסופו של דבר נכללו במחקר 866 ילדים מתוכם 566 סבלו מזעזוע מוח ו- 300 מחבלות אורתופדיות.
במודל סטטיסטי אחד נמצא הבדל קל בין הקבוצות בתוצאות ה- IQ הכוללות, בפתרון בעיות של מטריצות אבל לא במשימות הקשורות באוצר מילים. תוצאות אלו לא נמצאו קשורות לכלום – לאירוע קודם של זעזוע מוח, מאפיינים קליניים באירוע, מנגנון הפציעה וסימפטומים גם חודש לאחר החבלה. בשני מודלים סטטיסטיים אחרים לא נראו כלל הבדלים בין הקבוצות.

דיון ומסקנות – בואו נעשה את זה פשוט ואופטימי, ת'כלס אין עדות שזעזוע מוח גורם לירידה ב- IQ במעקב של חודשים לאחר החבלה. תוצאות אלו קצת שונות ממחקרים קודמים שהראו ירידה ב- IQ ובכישורים השפתיים מספר חודשים לאחר זעזוע מוח אבל החוקרים מסבירים את ההבדלים בחוזקה המתודולוגית של המאמר שלהם בניגוד למידע ממחקרים קודמים.

 

מה אני לומד מזה? ראשית, חבלות ראש זה עסק רציני ומסוכן מאוד. שלא ישתמע מכל זה שלא נורא שילד מקבל מכה קטנה בראש וסובל מזעזוע מוח. כדאי שתשימו לב היטב בפרק על חבלות ראש למה צריך לשים לב לאחר חבלת ראש וכיצד לפעול. מאידך, את סבתא אפשר להרגיע זה שכנראה אותה חבלת ראש קלה כלשעצמה לא תפגע בקריירה המוצלחת שלו/ה בתחום הננו סייבר AI ההתקפי ובאקזיט הצפוי.

תשמרו על עצמכם.