רגישות לחלבון חלב פרה בתינוקות יונקים

פרק חשוב ומעניין, אבל היות והוא מדבר על תת אוכלוסייה ספציפית של ילדים (יונקים), אתם חייבים להבין תחילה את התמונה המלאה ולקרוא את הפרק הכללי על רגישות לחלבון חלב פרה (בקישור הבא).

שוב, אין פה את כל המידע הכולל על נושא הרגישות לחלב פרה ויש פה רק תת התייחסות לאותה אוכלוסייה ספציפית של תינוקות יונקים, אז הרחיבו קריאה לפי הצורך בפרק "הגדול" (כולל תמונות חשובות של יציאות ריריות), ואז חיזרו לפה.

מהי השכיחות של רגישות לחלבון חלב פרה בתינוקות שרק יונקים?

עד 0.5%. לא מבוטל בכלל.

האם אלו חייבים להיות תינוקות על הנקה בלעדית או גם כאלה שמקבלים פורמולה?

ברור שבתינוקות המקבלים גם פורמולה על בסיס חלב פרה וגם הנקה יש שכיחות גבוהה יותר של רגישות לחלבון חלב פרה מאלו היונקים בלבד.

אבל ישנם לחלוטין תינוקות שלא קיבלו מעולם פורמולה חלבית, וניזונים בלעדית מהנקה וגם באלה יש סימפטומטים הקשורים לרגישות זו.

רגישות תינוקות לחלבון חלב פרה (רגישות לחלב)

מה ההבדל בין רגישות לחלבון חלב פרה לאלרגיה לחלבון חלב פרה?

אמרתי לכם לקרוא בפרק הגדול…

במה לרוב מתבטאת רגישות לחלבון חלב פרה בתינוקות יונקים?

בדיוק כמו בתינוקות המקבלים פורמולה, רובם של הסימפטומטים קשורים למערכת העיכול לרבות אי שקט, כאבי בטן ושילוב של יציאות ריריות ולעתים דמיות. לרוב מדובר על תינוק בחודשי החיים הראשונים.

התינוק משגשג, מתפתח ורוב היום מרגיש טוב. רק כאבי בטן ויציאות ריריות. ראו בפרק של רגישות לחלבון חלב פרה איך נראות יציאות ריריות וקיראו שם מה המשמעות.

למעשה כל הסימפטומטים כמעט זהים בין תינוקות שיונקים לתינוקות שאינם יונקים אבל הרושם שלי הוא שהעוצמה במקרים של התינוקות היונקים היא נמוכה יותר והרבה מקרים הם ממש תת קליניים.

איך לעזאזל תיתכן רגישות לחלבון חלב פרה בתינוק יונק בלבד? (הרי האם אינה פרה)

שאלת מליון הדולר. יש שלושה הסברים למקור החלבונים היוצרים את הריגוש ואת הדלקת אצל התינוק היונק.

א. חלבונים בחלב האם הדומים (mimicking) לחלבון חלב הפרה ויוצרים תגובה דומה. 

ב. מוצרי החלב שהאם צורכת – אומנם הם ממש מתפרקים במעבר בדרכי העיכול של האם אבל חלקיקים שנשארים יכולים להביא לתגובה שכזו אצל התינוק.

ג. רגישות לחלבונים אחרים – לא לשכוח שישנם אנטיגנים (חלבונים) נוספים שיכולים לעבור בחלב האם ויכולים לגרום לתמונה דומה בתינוק היונק. לעתים בלתי אפשרי להפריד בין רגישות לחלבון החלב או רגישות סויה, ביצים, אגוזים, בוטנים ועוד. 

המצב הראשון לא ניתן לשינוי. המצבים השני והשלישי ניתנים לשינוי מסויים, ראו בהמשך.

כיצד מאבחנים רגישות לחלבון חלב פרה בתינוקות יונקים?

הרופא יאבחן זאת בעיקר סיפור מחלה מתאים, תמונה של היציאות (צלמו! תמונה של יציאה רירית שווה אלף מילים) וממצאים עדינים בבדיקה גופנית. 

מבחני אלרגיה לרוב אינם עוזרים.

אבל הייתי שבע פעמים אצל הרופא והוא לא חשד ברגישות לחלבון חלב פרה

נכון, כי נדרשת תשומת לב מיוחדת על מנת לזהות רגישות זו בתינוקות יונקים.

הרבה מהתינוקות שאני רואה עברו התרת לשון (שלא לצורך, קראו כאן), טיפול בלוסק בחשד לרפלוקס סמוי (שלא לצורך), טיפולים לגזים (זה לא שיש טיפול לגזים אבל מה שניתן היה לא לצורך) וכך הלאה וכך הלאה.

מה מאוד עוזר להגיע לאבחנה? אם אתם תצלמו ותראו לרופא יציאה רירית אחת.

בכל מקרה אם אתם כבר כאן, קיראו פרק בסיס נוסף באתר שדן על סיבות אפשריות לאי שקט בתינוקות.

מהו הטיפול ברגישות לחלבון חלב פרה בתינוקות יונקים?

נתחיל בתינוק שיונק חלקית ומקבל השלמה של כמות כלשהי בפורמולה חלבית – ברור שבמקרה זה הצעד הראשון יהיה לשנות הפורמולה לכזו שבה חלבון החלב מפורק. האפשרויות מגוונות ולכל אחת יש יתרונות וחסרונות, התייעצו עם רופא הילדים שלכם למה בדיוק לעבור וקיראו בקישור הבא שסוקר את כל האפשרויות שלכם. ההקלה תורגש לרוב תוך מספר ימים אבל יכולה לקחת אפילו עד שבועיים. 

במקרים שבהם אין הטבה ביציאות הריריות ובכאבי הבטן אחרי שינוי לכלכלה מפורקת, יש מקום לעבור לפיסקה הבאה (שדנה על החלק של ההנקה) וליעוץ רופא הילדים.

בתינוק על הנקה מלאה נשאלת השאלה האם להפסיק הנקה ולעבור לפורמולה מפורקת בגלל הרגישות. התשובה היא ברוב רובם של המקרים שלילית. יתרונות ההנקה (מפורטים כאן) עולים על חסרונות הרגישות שנגרמה. אבל במקרים אלה, בעיקר עם התינוק באמת סובל (לא מקרה של פה ושם יציאה רירית) יש לדון עם האם על ירידה עד הפסקה של צריכת חלב ומוצריו על ידה.  

שתי נקודות חשובות ביותר. ריכוז.

א. כיצד ניתן בכלל לקבוע שמדובר ברגישות לחלבון החלב ולא ברגישות למזון אחר שהאם אוכלת? למעט העובדה שרגישות לחלבון החלב היא השכיחה ביותר, למעשה בלתי אפשרי לקבוע. אז האם להפסיק צריכת כל המוצרים האלרגניים לרבות אגוזים, בוטנים, ביצים ועוד? לדעתי כדאי לשמור הדיאטות הקיצוניות הללו למקרים קשים ולא ל-99% מהמקרים שאני רואה במרפאה. גם ככה יכול להיות קשה לאם עם הורדת הקפה של הבוקר, אז להיכנס לדיאטה קיצונית, שלרוב אינה נחוצה זו שגיאה. 

אני מודע לעובדה שאתרי אינטרנט ורופאים מסוימים ממליצים על דיאטה קיצונית שכזו בכל תינוק יונק שכואבת לו הבטן. שוב, זו לדעתי שגיאה. אם נוקטים בשיטה זו אז הספרות העדכנית מדברת על הורדת אלרגן אחד בכל פעם (ולא כולם) כל 2-4 שבועות ומעקב אחרי הסימפטומים.

ב. הפסקה או ירידה בצריכת החלב של האם? לטעמי ירידה בשתיית החלב הניגר לרוב מספקת ולא חייבים למנוע מהאם את כל מוצרי החלב (גביה לבנה, יוגורטים, פיצה, מעדנים וכו). אבל אני מסכים שהדעות חלוקות וכל מקרה צריך לדון לגופו של עניין. זיכרו שבמקרה של הימנעות מחלב ומוצריו יש לשקול מתן ויטמין D וסידן לאם.

מה אם האם רוצה להוריד או להפסיק ההנקה?

במקרים הללו יש להציג לתינוק פורמולה מפורקת ככתוב בפיסקה מעל. 

מה ההנחיות החדשות של ESPGHAN בנושא זה ומה משמעותן?

האיגוד האירופאי לגסטרואנטרולוגיה בילדים פרסם ביולי 2023 הנחיות חדשות לבירור וטיפול בתינוקות עם חשד לרגישות לחלבון חלב פרה, אלו שמקבלים פורמולה ואלו שיונקים.

כל מה שקראתם באתר עד פה נשאר ללא שינוי אבל הארגון המכובד הטיל "פצצה" אחת בנושא זה.

בגלל אבחון ביתר של מצב רפואי זה, ככל הנראה גם בתינוקות הניזונים מהנקה בלבד,  מומלץ, כ-2-4 שבועות אחרי שהאם הפסיקה  צריכת מוצרי חלב, לעשות הערכה מחדש.

אם התינוק לא השתפר – יש לחשוב על אבחנות אחרות או לחשוב על עוד אלרגנים במזונה של האם. טוב, זה לא חדש.

אם התינוק השתפר – מומלץ שהאם תחזור לדיאטה רגילה (לרבות צריכת מוצרי חלב) על מנת לראות אם הסימפטומים (כאבי הבטן והיציאות הריריות לצורך העניין) של התינוק חוזרים. אם לא חוזרים, אולי האבחנה לא הייתה נכונה מלכתחילה. אם חוזרים אזי זו אבחנה של רגישות לחלבון חלב פרה ועל האם לחזור לדיאטה נטולת מוצרי חלב.

מה דעתי? האם יש אבחון ביתר? מניח שכן. אבל האם הגיוני אחרי שהתינוק השתפר לשנות משהו בשביל להוכיח שיש לו רגישות? לא בטוח.

האם כשאני מתחיל אנטיביוטיקה לתינוק עם דלקת אוזניים אני מבקש מהאמא אחרי שלושה ימים להפסיק הטיפול על מנת לראות אם הכאבים חוזרים? לא. עשיתי אבחנה של דלקת אוזניים והטיפול הראוי הוא לשבעה ימים. 

לכן, נשאר לראות איך ההמלצה היוצאת דופן הזו, תתקבל בציבור הרופאים ובציבור ההורים.

מה לגבי התחלת טעימות בתינוקות יונקים ורגישות למזון?

ממש חשוב שתקראו את הפרק על התחלת טעימות ותשקלו יחד עם רופא הילדים שלכם התחלת טעימות מוקדמת. בצורה זו תורידו הסיכוי לרגישות למזונות נוספים.

האם התינוק תמיד יהיה רגיש לחלב?

לשמחתי ברוב רובם של המקרים הללו הרגישות חולפת עד גיל שנה.

מזכיר את שתי הגישות:

1. בית שמאי (מחמירים) – אין לחשוף למוצרי חלב עד בדיקת אלרגולוג וטסטים סביב גיל שנה.

2. בית הלל (מקלים) – סביב גיל 9 חודשים ניתן לתת לתינוק מוצרי חלב (לא חלב ניגר). בהתחלה חלב אפוי כדוגמת ביסקוויטים, מאפינס, עוגות וכדומה תוך כדי מעקב אחרי כאבי הבטן והיציאות. בהמשך יוגורטים ומעדנים. יעוץ אלרגולוג נדרש רק במקרים של התחלה מחודשת של דלקת במעיים.

אני מציע שההחלטה על חזרה לכלכלה מבוססת חלבון חלב פרה כמו גם חשיפה בהמשך למוצרי חלב תילקח על ידי הרופא המטפל על בסיס כל  מקרה ומקרה בנפרד. לטעמי, יעוץ אלרגולוג אינו נדרש במקרים פשוטים.

אז תודה רבה על הריכוז וההקשבה ובתקווה שעזרתי לכם לקבל החלטות נכונות לגבי הילדון שלכם.