22/03/2020

וירוס הקורונה בחולים מדוכאי חיסון

מכתב לעורך שפורסם בתאריך 20/03/20 בעיתון שנקרא Liver transplantation ומטרתו לתאר הנסיון המקומי ביחידה המרכזת חולי כבד בברגמו, איטליה.

מחבר המכתב מדגיש את העובדה שמדוכאי חיסון (ילדים או מבוגרים) תמיד פגיעים יותר לזיהומים וירליים שונים. עם זאת, ישנן עדויות שעל חלק מהתחלואה אחרי הדבקה בווירוס הקורונה אחראית תגובה ביתר של הגוף. ואם זה כך, יתכן מצב פרדוקסלי במקצת שבו אנשים מדוכאי חיסון לא יהיו בקבוצת סיכון לזיהום קשה בווירוס.

המחקר נערך ביחידת כבד בבית חולים שלישוני באיטליה, במוקד ההתפרצות בברגמו. היחידה מרכזת מאות חולי כבד שמוגדרים כמדוכאי חיסון, לרבות מושתלי כבד, שחמת, מחלת כבד אוטואימונית ואף אנשים שמקבלים טיפול כימותרפי בשל גידולים בכבד.

מתוך האנשים שבמעקב יחידה זו רק 3 נדבקו בווירוס הקורונה ואף אחד מהם לא היה חולה בינוני או קשה.

יתרה מכך, המחבר מדגיש שאין לו ספק שבאזור שלהם יש חולים נוספים במעקב אותה יחידה שבוודאי ובוודאי נדבקו אבל לא חלו ולא נסקרו.

וירוס קורונה בחולים מדוכאי חיסון

ההשגות שלי על המכתב הן כמובן ברורות. עדיין מספרים קטנים, התרכזות ביחידת כבד ולא בשלל החולים מדוכאי החיסון שבאזור והעובדה שלא ברור לאשורו במכתב אם מדובר בילדים או במבוגרים.

אבל בינתיים, עד שעבודות גדולות יותר יפורסמו, נסתפק בנתונים ובניסיון הקליני של מרכזים שנמצאים בצנטרום של הפילה, באיטליה לדוגמה.

אז ברור שיש גורמי סיכון למחלה קשה בווירוס הקורונה ויתכן ואלו יהיו גורמי סיכון דומים לשני בני הדודים של הווירוס הזה (SARS/MERS), כדוגמת גיל, השמנה, סכרת ומחלות לב או ריאה מסוימת. אבל לכל אותם ילדים (ומבוגרים) שיש להם ברקע מחלת חסר חיסוני כלשהו, מולד או נרכש, נדמה שכל עבודה, כדוגמת העבודה הנוכחית משמחת מאוד.

לא הייתי מציע לאתגר את הווירוס, ויש עדיין לשמור על אותם אנשים כעל אתרוג יקר, אבל במסגרת כל הבשורות הרעות שנוחתות עלינו ללא הרף, זו בשורה טובה.

נמתין יחד לנתונים מקיפים יותר.