29/03/2020

טיפול ניסיוני בחולים קשים בווירוס הקורונה בפלזמה (נוגדנים) מאנשים שהבריאו

מאמר מעורר מחשבה, שפורסם ב-27/03/20 בעיתון JAMA ומתאר טיפול ב-5 חולים קשים בווירוס הקורונה באמצעות פלזמה (נוגדנים) מאנשים שהחלימו.

טיפול בנוגדנים מאנשים שהבריאו הינו טיפול מקובל שנוסה בעבר לזיהום קשה במספר מחלות, לרבות וירוסים נשימיתיים כולל ממשפחת הקורונה (MERS/SARS).

המחשבה ההגיונית היא שניתן לתת נוגדנים, בריכוז גבוה, מאנשים שרק עכשיו החלימו והנוגדנים יעזרו לגוף החולה להתמודד עם הווירוס.

היות ולא נמצאה יעילות ממשית בכל שאר הטיפולים שמנסים היום כנגד זיהום קשה בווירוס הקורונה, טיפול שכזה עושה שכל.

במחקר הנסיוני הזה שנערך בסין, נלקחה פלזמה מחולים שהחלימו מזיהום בווירוס הקורונה. הפלזמה שנלקחה נבדקה ונמצא שהכילה נוגדנים בכמות גבוהה כנגד הווירוס.

מי שקיבל את העירוי היו חמישה חולים קשים, בגילאים 36-65 שנה, גברים ונשים. ארבעה מהם היו מונשמים והחמישי גם על אקמו. בקיצור החולים הקשים ביותר שיש.

החולים קיבלו הפלזמה באותו היום שנלקחה מהתורמים, אחרי התאמת קבוצות דם, בשתי מנות נפרדות באותו היום (סה"כ 400 מילילטר). 

טיפול ניסיוני בחולים קשים בווירוס הקורונה בפלזמה (נוגדנים) מאנשים שהבריאו

התוצאות יפות:

גם מבחינה קלינית (במדדים רבים שנבדקו) וגם וירולוגית ניכר היה שיפור תוך מספר ימים בכל המקרים.

במעמד כתיבת המאמר, 3 מהחולים השתחררו לביתם ושניים עוד היו מאושפזים ללא הנשמה.

מגבלות המחקר ברורות – מחקר ראשוני, קטן, ללא קבוצת ביקורת, חולים יחסית צעירים שיש שיגידו שהיו יוצאים מזה גם בלי טיפול מיוחד זה (לא נראה לי שכולם היו מחלימים לפי מצבם בעת הטיפול ולפי נתונים מעבודות אחרות). יש לזכור שהטיפול ניתן 10 עד 22 יום אחרי האשפוז כשהמצב היה קשה. יתכן וטיפול מוקדם יותר היה מונע הגעה למצב שכזה?

צריך לזכור שזהו הנסיון הראשון לטיפול שכזה ואני מקווה שבעוד כמה מדינות (ועדיף לא בסין) יצאו נתונים מניסוי דומה, אולי אפילו גדול יותר.

בקיצור, הוליווד במיטבה ואנחנו זוכים לראות בזמן אמת את מיטב הרופאים והמדענים בעולם משיבים מלחמה לווירוס הקורונה. לדעתי זה מהמם ולפחות אצלי מייצר תחושה של אופטימיות (זהירה).