01/04/2020

מחלות כרוניות ומשמעותן בחולי קורונה בארצות הברית – נתונים מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מפרסם דוחות תחלואה ותמותה בנושאים שונים. בתאריך 31/03/20 פורסם מחקר המרכז נתונים מ-7162 חולים עם זיהום בקורונה מרחבי ארצות הברית. מטרת המחקר היתה לנסות ולאפיין גורמי סיכון למחלה משמעותית (אשפוז במחלקה רגילה או בטיפול נמרץ).

מתוך כל האנשים, ל-2692 (37.6%) הייתה מחלה רקע אחת משמעותית לפחות ול-4470 (62.4%) לא.

מהן המחלות שנבדקו? מחלות ריאה כרוניות (לרבות אסתמה), סכרת, מחלות לב וכלי דם (כולל יתר לחץ דם), מחלות כליה כרוניות, מחלות כבד כרוניות, מחלות חסר חיסוני, מחלות נוירולוגיות, הריון, עישון בהווה ושלל מצבים רפואיים אחרים (דיווח חופשי).

תוצאות:

הסיכוי לאשפוז שלא בטיפול נמרץ היה סביב 28% באנשים עם מחלת רקע אחת לפחות לעומת 7.5% ללא.

הסיכוי לאשפוז בטיפול נמרץ היה כ-14% באנשים עם מחלת רקע לעומת 2.3% ללא. 

מתוך המקרים שאושפזו בטיפול נמרץ ל-78% הייתה לפחות מחלת רקע אחת משמעותית.

ארבעת המצבים הרפואיים שהעלו הכי הרבה את הסיכון לאשפוז בכלל ואשפוז בטיפול נמרץ בפרט הם:

סכרת – 32% אחוזים מהמאושפזים בטיפול נמרץ לעומת 11% שכיחות באוכלוסיית המחקר.

מחלות לב וכלי דם – 29% לעומת 5%.

מחלת ריאה כרונית – 21% לעומת 7% באוכלוסיית המחקר.

מחלת כליה כרונית – 12% לעומת 1%.

גורמי הסיכון הללו היו דומים בכל גיל, מעל ומתחת לגיל 65. אבל ניתן היה לראות קפיצה מרשימה בצורך באשפוז (מחלקה רגילה או טיפול נמרץ) אפילו עם אותם גורמי סיכון מעבר לגיל 65 שנה.

לגבי אנשים שהם ברקע בריאים ללא כל מחלה – הסיכוי לאשפוז בטיפול נמרץ היה חצי אחוז. לא מבוטל, אבל היות ולא מתוקנן לגיל גם חסר משמעות בהקשר זה.

מבחינת נתונים בילדים (ילדים הוגדרו מתחת לגיל 20 על פי פרסום זה) אזי נמצאו 1667 מקרים, 48 נזקקו לאשפוז ו-8 לאשפוז בטיפול נמרץ. אין נתונים נוספים לגבי אותם מקרים.

מחלות כרוניות ומשמעותן בחולי קורונה בארצות הברית - נתונים מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן

היות ובמחקר זה יש קבוצת מחקר (אנשים עם מחלות רקע) וקבוצת ביקורת (אנשים ללא מחלות רקע) אפשר לנסות ולקבל ממנו נתונים השוואתים על גורמי הסיכון. למרות שניתן היה להפיק עוד הרבה צימעס מהנתונים הרבים שנאספו, יש בנתונים הקיימים מידע חשוב ברמה הפרטנית וברמת מקבלי ההחלטות.

מגבלות המחקר ברורות גם לי וגם לכם (בטח למי שעוקב אחרי הלך החשיבה והסגנון של האתר). לדוגמה, בתאריך 28/03/20 דווחו בארצות הברית 122653 אלף אנשים שנדבקו בקורונה אולם נתונים מלאים על מחלות רקע נמסרו במאמר זה רק לגבי 7162 מתוכם. אפשר להניח שיש דיווח מלא יותר בחולים היותר קשים, זה נקרא הסטה מסוג בחירה (Selection bias). 

בנוסף, מעבר לעובדה שתועדה מחלה רקע, אין נתונים בדיווח זה על חומרת מחלת הרקע. האם מי שיש לו סכרת כבר עשר שנים, שהיא מאוזנת וללא פגיעה באיברי מטרה בסיכון נמוך יותר מזה שהסכרת שלו אינה בשליטה? מניח שכן, אבל לא ניתן להסיק זאת מתוצאות מחקר זה.

אבל בינתיים זה מה שיש, וניתן להגיד, בהמשך לנתונים שיצאו מסין ומאיטליה, שישנם מצבים רפואיים ששמים האדם בסיכון לזיהום קשה יותר בקורונה.

באם אנחנו מחפשים יחד על מי עלינו לשמור יותר, אזי בראש ובראשונה יש לתת את הדעת לאנשים מבוגרים או לאנשים עם מחלות כרוניות.

על אנשים אלה להקפיד הקפדה יתרה בכל הקשור להנחיות משרד הבריאות.