18/03/2020

אין להשתמש באיבופרופן לטיפול בסימפטומים שמתאימים לזיהום בקורונה, אומרים רופאים ומדענים

לא באמת מאמר, אלא אזור בעיתון רפואי נחשב (BMJ) שנקרא חדשות ומדיין בקצרה נושא, תקשורתי זה או אחר.

מי שכותב את האזור הזה בעיתון הוא עיתונאי חופשי, לא רופא ולא חוקר. איך הוא כותב בעיתון מדעי כל כך נחשב, השד יודע.

הפעם, הוא כותב על השימוש בתרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים (איבופרופן). בארץ נורופן, אדוויל או אייבו.

שימו לב לכותרת שהנחתי במדויק, מי שקורא את החלק הראשון של הכותרת יכול לחשוב שמדובר בהמלצה ממחקר מדעי, אבל בחלק השני ניתן לראות שגם הכותרת היא ציטוט של אנשים. מוזר מבחינתי.

הכול התחיל מציוץ בטוויטר של שר הבריאות הצרפתי בתאריך 14/03/20 שהמליץ שעל אנשים שיש חשד לגביהם שנדבקו בווירוס הקורונה החדש להימנע משימוש בתרופות על בסיס איבופרופן ועליהם להשתמש בפראצטמול.

שר הבריאות צייץ זאת אחרי שרופאה צרפתית דיווחה על ארבעה אנשים שחלו בצורה קשה בקורונה ולקחו בתחילת מחלתם תרופות על בסיס איבופרופן.

איבופרופן

מספר רופאים/חוקרים נוספים הצטרפו להמלצה זו, וכל אחד מהם מצא וציטט נתונים שלכאורה תומכים בקשר בין צריכת איבופרופן להחלמה איטית יותר מזיהומים.

זהו, אין פה כלום יותר. יוק, נאדה, GMG.

לא נתונים רפואיים מבוססים, לא ציטוטים ממאמרים, סתם שחור על גבי עיתון, בכתיבה עיתונאית ולא מדעית, ציטוטים של רופאים/חוקרים שמבטאים את דעתם פלוס כותרת מבלבלת.

אז מה המחשבה שלי? נראה שמדובר בכדור שלג שהחל להתגלגל, ואני לא בטוח שיש מאחוריו אמת מדעית. אין שום עדות קלינית מתוקפת לבעיה עם איבופרופן בחולים (מבוגרים או ילדים) עם חשד לקורונה.

אבל ברגע שהרכבת יצאה, חלק הקהילה המדעית רוצה ללכת על בטוח.

במספר אתרים ובאין ספור תכתובות בוואטס-אפ נמסר בשבוע האחרון כי משרד ארגון הבריאות העולמי ממליץ על פראצטמול כקו ראשון בתסמינים שיכולים להתאים לזיהום בקורונה.

אני צללתי הבוקר באתר ארגון הבריאות העולמי, אין שום המלצה כזו.

אז תכלס מה לעשות בינתיים?

מי שחושש, יכול להפוך פראצטמול להיות קו ראשון בטיפול בו ובילדיו עד שעננת הדיסאינפורמציה תתבהר.

במקביל נמתין כולנו לאמת המדעית שאולי עומדת מאחורי כדור השלג המדובר.

תוספת מתאריך 29/03/20 – אין שום רשות בריאות בעולם שמסתייגת ממתן איבופרופן בחשד לקורונה. כצפוי, הדיווחים הללו הינם סוג של fake news. ממליץ לכולכם להתנהל כרגיל.