21/03/2020

תגובת נוגדנים להדבקה בווירוס הקורונה החדש

מאמר שפורסם בתאריך 21/03/20 בעיתון מצוין (CID) ומטרתו לבדוק תגובת הנוגדנים בדם של אנשים שנדבקו בווירוס הקורונה החדש.

הרציונל הוא שלמרות שבדיקת הבחירה להדבקה בווירוס הקורונה החדשה היא בדיקת PCR הבודקת הימצאות גנום וירלי אצל האדם הנדבק, עדיין לבדיקה זו יש מספר מגבלות. הבעיות שמוזכרות במאמר הן הצורך לדגום הווירוס בכמות טובה מדרכי הנשימה והעובדה שגם ל-PCR יכולה להיות תגובה שלילית כוזבת. אני אוסיף, שבמקומות שיש בהם חסר בציוד מעבדתי לביצוע בדיקת ה-PCR (לדוגמה מטושים) אז יש מקום להכיר כל בדיקה נוספת שיכולה לאבחן הדבקה בווירוס.

בדיקת נוגדנים בדם (מסוג IGM ו-IGG) הינה בדיקה מקובלת לאיתור הדבקה במחלות זיהומיות רבות. לכן, במחקר זה נבדקה תגובת הנוגדנים לזיהום בווירוס הקורונה החדש.

בדיקת הדם לנוגדנים נלקחה מקבוצות שונות של אנשים בסין, אנשים עם אבחנה של הדבקה באמצעות PCR כמו גם אנשים שנחשדו כחולים אבל לא נלקח להם PCR.

לחלק מהאנשים נלקחו שתי בדיקות דם במרווח של מספר ימים מבדיקה לבדיקה על מנת לאפיין עוד יותר תגובת הנוגדנים.

כקבוצת בקרה שלילית נבדק גם סרום שנשמר משנת 2018 לאנשים שאובחנו עם זיהום בווירוסים ממשפחת הקורונה שאינם וירוס הקורונה החדש. 

תגובת נוגדנים להדבקה בווירוס הקורונה החדש

כל התוצאות של בדיקות הנוגדנים ניתנו בהתייחס לזמן בו התחילו הסימפטומים (שימו לב, בניגוד לבדיקת ה-PCR שככל הנראה יכולה להיות חיובית מוקדם יותר אחרי ההדבקה).

IGM (ונוגדן נוסף IGA) – היו חיובים ב-85% מהמקרים בשבעה הימים הראשונים, המשיכו לעלות עד יממה 14. 

IGG – הזמן החציוני להופעה היה שבועיים אחרי תחילת הסימפטומים והמשיכו לעלות עד 21 יום אחרי תחילת הסימפטומים.

למטרת השוואה לבדיקת ה-PCR:

PCR היה מדויק יותר עד יממה 5.5 אחרי תחילת הסימפטומים, אבל היה חיובי רק ב-50% מהבדיקות שנערכו אחרי יממה 14.

שילוב של שתי השיטות העלה רגישות הגילוי בקונסטלציות קליניות שונות (גם בתחילת המחלה, אחרי שבועיים, או באנשים שנדבקו ולא היו חולים קלינית).

לשמחתנו, לא נמצאה הצלבה של תגובת הנוגדנים לווירוס החדש עם שאר סוגי וירוסי הקורונה הישנים, למעט SARS. פרקטית, זה לא מעניין מכיוון שלא נתבלבל בין SARS שהיה בשנת 2002 ונבלם כליל לבין תגובת נוגדנים (IGM) עכשווית.

לטעמי המשמעות של איתור התגובה הנוגדנים היא אדירה. השימוש בבדיקת דם פשוטה לאיתור נוגדנים יכול לעזור ב:

א. איתור של הדבקה אקוטית (עכשווית) שמסיבה זו או אחרת לא היו יכולים להיסקר באמצעות PCR או שבדיקת ה-PCR שלהם הייתה שלילית (נלקחה בשלב מוקדם או מאוחר מדי).

ב. איתור של הדבקה ישנה באנשים. ככל הנראה יש מספר רב של אנשים מביננו שנדבקו/ידבקו בווירוס אבל לא ידעו זאת. או מכיוון שהיו אתסמיניים או מכיוון שהתסמינים היו קלים ביותר. תארו לכם בדיקה שיכולה להוכיח שנדבקתם כבר בווירוס הקורונה החדש. תארו לכם שאפשר יהיה להחזיר לעבודה את כל אותם אנשים שיש להם IGG חיובי.

לכן, אחרי שהמוסד הביא על פי הפרסום 100 אלף ערכות בדיקה (אני מניח שטובות לבדיקת PCR) עלינו לשלוח שוב את בחורינו המצוינים להביא ראשונים לארץ גם את הערכות המסחריות הראשונות לאיתור נוגדנים שיש כבר בשוק.

אין ספק שיש עוד עבודה, בנושא בדיקת הנוגדנים. כמו בכל בדיקת מעבדה בפיתוח, יש לדייק אותה יותר. אבל בשילוב עם PCR ובניהול נכון ומדויק, ניתן יהיה להשתמש בבדיקת הנוגדנים הזו גם לאיתור הדבקה עכשווית וגם לאיתור אנשים שכבר הבריאו, ואולי יוכלו להשתחרר מההסגר ולהחזיר אט אט החיים למסלולם.