כאבי בטן (גזים או קוליק) בתינוקות

מהי ההגדרה של גזים (קוליק) בתינוקות?

על פי ספרי הלימוד זוהי ההגדרה של כאבי בטן (גזים או קוליק) בתינוקות:

א. אירועים חוזרים וממושכים של בכי, אי נוחות ואי שקט שקורים ללא סיבה ברורה ואין אפשרות למנוע אותם או לצפות אותם מראש.

ב. הסימפטומים מתחילים ונגמרים לפני גיל 5 חודשים.

ג. התינוק ללא כל בעיה רפואית ברורה ברקע כדוגמת חוסר שגשוג, חום או מחלה אחרת.

ד. תוספת להגדרות למטרת מחקר – משכם של האירועים הוא מעל 3 שעות לפחות ל-3 ימים או יותר במהלך שבוע.

הגדרה יפה אחרת שמצאתי הינה על פי חוק השלוש – תינוק בריא ומשגשג, אירועים שמתחילים בשבוע 2-3 לחיים, נמשכים לפחות 3 שעות ביום, לפחות 3 ימים בשבוע, לפחות ל-3 שבועות וחולף ללא טיפול עד גיל 3-4 חודשים.

פרקטית, עזבו ספרי לימוד, מדובר בתינוקות, לרוב החל מגיל מספר שבועות (אבל בהחלט יכול להתחיל יותר מוקדם), שנמצאים באי שקט ולעתים בוכים למשך דקות ארוכות או שעות. רוב ההורים יודעים לכוון לבטן כמקור לאי הנוחות של הילד.

זיכרו שכאבי בטן בתינוקות (נקראים גם גזים או קוליק), הם חלק מפרק גדול יותר הנקרא אי שקט בתינוקות אשר אני סוקר בהרחבה באזור אחר באתר זה. אבל היות והיה לי הרושם שהנושא הספציפי של גזים מעניין הרבה הורים נכתב פרק זה.

מהי שכיחות גזים בתינוקות?

על פי ספרי הלימוד, שכיחות כאבי בטן ממקור זה הינה כ-20% מהתינוקות.

אבל בחיים האמיתיים יש משפחות בודדות שהתינוקות שלהם היו נטולי כאבי בטן בדרגה זו או אחרת.

מה הסיבה לגזים בתינוקות?

לא ידועה הסיבה או הטריגרים.

כולנו אומרים התרגלות של המעי לאוכל, או ביטויים כמו הבשלת המעיים וכדומה. זה הגיוני אבל לא הוכח בשום אופן כנכון. עבודות אחרות אפילו גורסות שכאבי הבטן הם כמו מיגרנה בתינוקות, דהיינו בעיה נוירולוגית.

עוד משהו שאני עדיין שומע פה ושם – זה בטח לא גזים במובן של גזים…

נראה לי שהחידה הזו לא תיפתר בקרוב. זהו מצב נתון.

מה אופייני בכאבי בטן (גזים או קוליק) בתינוקות ומה אסור לפספס?

מה אופייני? תנודתיות ביום. רוב המשפחות מדווחות על החמרה של אי השקט בשעות הערב או הלילה המוקדמות. ישנן משפחות שיודעות להגיד לי שמשעה שבע עד עשר בערב, בתקופה נתונה, הגזים מגיעים. בנוסף, מתוארת הקלה אחרי יציאה.

מה אסור לפספס? נכון שגזים הם הסיבה השכיחה ביותר והשפירה ביותר לכאבי בטן בתינוקות, אבל הם אינם הסיבה היחידה. חשוב להגיד – זוהי אבחנה על דרך השלילה. זאת אומרת שחשוב לפני שמאבחנים גזים לחשוב לעומק ולא לפספס אבחנות חשובות אחרות.

כאבי בטן (גזים או קוליק) בתינוקות

זה חייב להיות תינוק שעולה היטב במשקל, משיג את אבני הדרך ההתפתחותיות, בדיקתו הגופנית תקינה, היציאות שלו תקינות (ללא דם או ריר לדוגמא) ואין ברקע חשד למחלה או מצב רפואי אחר.

לכן, אם כאבי הבטן חמורים ואתם חוששים גשו פעם אחת לרופא הילדים ותנו לו לעשות האבחנה. לא פחות חשוב, תשמחו על האבחנה הזו שתמיד מסתדרת מכיוון שיש דברים נוראיים יותר.

מה עוזר לגזים בתינוקות?

מספר דברים יכולים לעזור:

הקלה על ידי מגע ותנועות חוזרניות – הרמה של התינוק והצמדתו לאחד ההורים, עיסוי עדין של הבטן בכיוון השעון וגם נענוע או נסיעה בעגלה/באוטו יכולים להקל על אי הנוחות.

רוגע של המערכת (משפחה בכלל והורים בפרט) – אם אתם ההורים תבינו שאלו בסך הכול גזים (בלי לזלזל, גם אני קיללתי את כל העולם ואישתו כשהלכתי עם התינוקות שלי מצד אל צד בסלון בשתיים לפנות בוקר) ושזהו מצב נתון שאינו מסוכן, ירווח לכם. בכיוון הזה תפקידו של רופא הילדים הינו אשרור האבחנה והרגעה.

סדר יום קבוע – מוכח כעוזר! שימרו על שעות ערנות מוגדרות כמו גם על שעת הארוחות והאמבטיה.

זמן עם עצמכם – תסלחו לי, אבל הורים של תינוק קטן שמסוגלים (פיזית ונפשית) לצאת ערב אחד בשבוע ולהתנתק מכאבי הבטן המתסכלים הללו, ימצאו שכשהם חוזרים הם יותר רגועים ומכילים.

מה לא עוזר לגזים בתינוקות?

כל מה שאתם ואני ניסינו…

החלפת פורמולה – למרות שרוב ההורים (במשפחות שהתינוקות לא על הנקה בלעדית) ימצאו עצמם שוקלים לעבור לפורמולה אחרת, עם שם נוצץ יותר, אזי לרוב אין שום סיבה רפואית להחלפה שכזו. החלפת פורמולה נותנת תחושה שמשהו נעשה בניסיון לענות על המצוקה של התינוק ("מטאטא חדש זה מטאטא טוב") ומרוויחה זמן, אבל לרוב זה לא באמת עוזר.

תרופות להקלה על גזים בתינוקות – שוב, שום דבר לא באמת עוזר לטווח הבינוני או הארוך. נכון, ברוב "התרופות" הללו, שנמכרות בלי מרשם יש סוכר וזה מרגיע מעט את התינוק למשך מספר דקות  אבל הן לא באמת משנות מהלך כאבי הבטן הללו. פשוט נותנות תחושה שעושים משהו. 

תרופות הומאופתיות – בטוח שיש לכם חברה טובה שממליצה על חליטה זו או אחרת, שמן כרובים עם חרוב הנחלים או משהו כזה (זה תמיד שמות מאוד יפים וטבעיים). בליבכם אתם יודעים שזה שטויות במיץ עגבניות.

לקטז – לאחרונה סיכמנו באתר מחקר חביב שגורס שתוספת לקטז יכולה לעזור. ניתן לקרוא עוד בקישור הבא. באופן אישי אני לא חש שלקטז הוא "האקדח המעשן" בנושא גזים בתינוקות.

מזכיר שלרופא ילדים הכי קשה לעמוד מול משפחה שמחפשת פתרונות לתינוק סובל ולהגיד "אין מה לעשות". אבל המסר העיקרי להורים ו"הטיפול" הכי נכון במצב זה הוא אשרור האבחנה והרגעת המשפחה. 

האם פרוביוטיקה עוזרת בהקשר של גזים וכאבי בטן בתינוקות?

פרוביוטיקה זהו שם גדול למגוון חיידקים ידידותיים הניתנים דרך הפה באינדיקציות שונות. 

לרוב רובם של זני הפרוביוטיקה שנוסו בהקשר לגזים בתינוקות אין כל הוכחה מחקרית שיכולים לעזור. 

גם העדות המחקרית לגבי מה שלכאורה עובד, בתינוקות יונקים בלבד, מדגים שיפור מזערי אם בכלל.

כך שאני ממליץ לכולכם לא להשקיע זמן, לא תקווה ובטח לא כסף, במוצרים השונים שנמכרים באינדיקציה זו בתינוקות. הם פשוט לא עובדים ורק גורמים לכם להוצאה כספית מיותרת לחלוטין.

מה לגבי מתן משככי כאבים בתינוקות הסובלים מגזים?

בלילות קשים, כשהתסכול גובר, אני בהחלט ממליץ לתת לילד משכך כאבים שמתאים לגיל. כל ההורים נותנים, אתם לא גורמים נזק לילד. לא מציע להתחיל לטפל באופן רציף בפראצטמול עד הבר מצוה, אבל פה ושם בהחלט. ניתן להיעזר על פי המינונים במחשבון הנמצא באתר.

עוד מספר מילים בהקשר גדול יותר של אי שקט וכאבי בטן בתינוקות:

אי שקט ובכי הם לצערי חלק בלתי נפרד מגידול תינוקות בריאים. בכי לדוגמה, הוא אחת הדרכים של התינוק לסמן להוריו שהוא זקוק למשהו. לכן, קשה לקבוע היכן עובר גבול הטעם הטוב בין אי שקט נורמלי לפתולוגי. הייתי ממליץ להורים לפנות להערכת רופא ילדים בכל אי שקט ממושך מעבר לסביר.

הרבה תלוי בכם ההורים – אי אפשר לצפות מהורים לחוצים לגדל תינוק רגוע. דווקא התינוק שנמצא באי שקט, זקוק (מעבר לאבחון וטיפול נכון כתלות במצב) להורים רגועים ומכילים, לסדר יום קבוע ולא למשפחה מלחיצה ולוחצת.

קל להגיד, קשה לעשות, אני יודע. בהצלחה.

כאבי בטן (גזים או קוליק) בתינוקות - דוקטור אפי