ציפורן חודרנית בתינוקות וילדים קטנים

יש לנו כבר פרק בסיסי באתר על ציפורניים בתינוקות. הפרק ההוא (ראו בקישור) מדבר על שגרה ועל רוטינה בעוד הפרק הזה על בעיה רפואית שכיחה והיא ציפורן חודרנית בתינוקות. באוכלוסייה זו ישנם דגשים שונים במקצת מאשר באותה בעיה בילדים גדולים.
את הפרק הזה כתבה קרולין צמח שהיא פודיאטרית (מומחית וכירורגית לכף הרגל) מצוינת. גם קרולין מופיעה בנבחרת המטפלים של ד"ר אפי– ניתן לקרוא עליה בקישור הבא.  

מה זה בעצם ציפורן חודרנית?

כאשר החלק הצידי (לטרלי) של מסלול הציפורן לא מאפשר המשך יציאה של הציפורן כלפי חוץ. למעשה הצד החד של הציפורן חודר הצידה לעור ופוצע אותו.
האצבע השכיחה ביותר היא הבוהן (האצבע הראשונה) ויותר בבנים מבנות ביחס של 2:1.

מה הסיבות לציפורן חודרנית בתינוקות?

כולנו יודעים שבילדים גדולים הסיבות הן מגוונות כגון טראומה, נעליים לוחצות, הזעת יתר ועוד.
אבל ישנם תינוקות שכבר בגיל שבוע מתייצגים עם ציפורן חודרנית ולכן בחלק מהמקרים מדובר ככל הנראה על לחץ מקומי על הציפורן עוד בתנוחה שברחם. זיכרו שכבר בשבוע 20 להריון יש לעובר צמיחה מלאה של ציפורניים ולכן לחץ ישיר עלול ליצור ציפורן חודרנית ודלקת.

מהם השלבים השונים במקרה של ציפורן חודרנית בילדים?

שלב ראשון – כאב קל מקומי, אודם ונפיחות בצידי הציפורן. ראו בתמונה.
שלב שני – המשך כאב, אודם ונפיחות אך גם הפרשת מוגלה ופצעים קטנים. ראו בתמונה השניה.
שלב שלישי – דלקת כרונית עם גדילה של עור עודף, נפיחות ודימום.

כיצד מטפלים בציפורן חודרנית בתינוקות?

הגישה בתינוקות קטנים היא התערבות שמרנית ככל האפשר ומינימום התערבות כירורגית.
טיפול תרופתי – שימוש במשחות אנטיביוטיות או משחות דבש (קראתם נכון) שתורמות לריפוי הדלקת.
טיפול על ידי פלסטר – הסטה של העור הנפוח שעוטף את הציפורן על-ידי פלסטר למשך מספר שבועות. בצורה זו תצא הציפורן הכלואה ובכך תסיים את הדלקת והכאב. ראו בתמונה בהמשך איך הפלסטר "מושך" את העור רחוק מהציפורן.

ציפורן חודרנית בתינוקות וילדים קטנים

גזירה של הציפורן – במקרים של דלקת לרבות הפרשה ונפיחות ניתן לגזור את החלק הפוצע, כמובן על ידי מומחה ולא על ידי ההורים.

מכשיר טיטניום – יישור הציפורן על ידי מכשיר טיטניום (דומה ליישור שיניים על ידי אורתודנט) פעולה המכונה אורתוגריפ והיא יכולה גם היא להביא להקלה משמעותית, בלי כאב ובלי מגבלות לאחר מכן. הפעולה מתאפשרת משום שלציפורן יש מרכיב קרטין המספק גמישות ומאפשר יישור ללא כאב. הבעיה הינה שתהליך זה לוקח זמן, אפילו מספר חודשים. מאידך, התוצאה יפה ונשמרת לאורך זמן.
טיפול כירורגי – במידה ואין שיפור בכל אחת מהדרכים הללו ניתן לטפל נקודתית בצד הכואב ולנתח תחת הרדמה כללית, בפעולה זו ינוטרל השורש ובקצה הסורר לא תצמח שוב ציפורן חודרנית.
מה לא עושים? פעולה שאינה מומלצת כלל זה הסרת כול הציפורן, הצמיחה החדשה של הציפורן עלולה להיות לא יפה ולפגוע בבסיס הצמיחה של הציפורן, וכמובן באם צורת הציפורן בעיתית נראה כי הדלקת תחזור שוב והתערבות נוספת תגיע בלית ברירה.

ציפורן חודרנית 2

לסיכום, דווקא חוסר היכולת לתקשר עם התינוק בשפה ברורה, מדגישה את הצורך שלנו כהורים לדאוג להסתכל בכל יום על כפות הרגליים הקטנטנות ולוודא כי הכל כשורה.
שימו לב לגזירה ישרה של הציפורן וזיכרו שאין לגזור לצדדים או לעומק.
בהמשך, שימו לב כי הנעליים או הגרביים בגודל הנכון.
בכל בעיה שצצה ניתן לפנות לרופא הילדים או לפודיאטר הקרוב למקום מגוריכם…

פלסטר ציפורן חודרנית