12/04/2020

הידרוקסיכלורוקווין (פלקווניל) לטיפול בקורונה – מחקר כמעט רנדומלי

לפני מספר ימים סיכמתי דיווח של מאמר שלכאורה בדק, לראשונה בצורה מבוקרת, יעילות של הידרוקסיכלורוקווין (פלקווניל) לטיפול במקרים לא קשים של קורונה. במחקר ההוא, שתוצאותיו מסוכמות בקישור הבא, הודגם שיפור קליני והדמייתי בקבוצת החולים הקלים שטופלו בפלקווניל. בנוסף, ארבעת החולים היחידים במחקר שהתקדמו למחלה קשה היו בקבוצה שלא קיבלה פלקווניל.

תזכורת, כלורוקווין היא תרופה שניתנת בשיגרה כטיפול למלריה. הידרוקסיכלורוקווין (פלקווניל) היא תרופה עם תכונות דומות שבשיגרה משמשת כטיפול בחולים ראומטולוגיים שונים. ידוע שלתרופות אלה יש תכונות אנטי וירליות, גם כנגד וירוסים ממשפחת הקורונה. המנגנונים שהוצעו הם רגולציה של מערכת החיסון, תכונות אנטי קרישיות ומניעת דלקת. 

היום אדווח על מאמר שנוגע לאותה תרופה מבטיחה שיפורסם בקרוב בעיתון NEJM והוא מתיימר להיות מחקר מבוקר כמעט רנדומלי. מה הביא את המחברים להגדיר אותו ככמעט רנדומלי?

שני בתי חולים בדטרויט אשר במישיגן ארצות הברית שבשניהם מאושפזים חולים עם חשד לקורונה. באחד כשנשלחת בדיקת PCR היא חוזרת תוך 24 שעות ואז הם מתחילים טיפול בפלוקווניל, בשני תשובה חוזרת אחרי שבוע ורק אז באם התשובה חיובית הם מתחילים פלקווניל. לכן, בטווח הזה של השבוע שמחצית מהחולים (בבית חולים אחד) טופלו והמחצית השניה (בבית חולים אחר) לא טופלו, ניתן היה להשוות נתונים ולראות אם יש או אין שיפור אחרי התחלה מוקדמת של הפלקווניל.

לא השיטה הכי טובה לערוך מחקר רפואי אבל זה מה שיש בינתיים.

תוצאות – סה"כ 63 חולים בווירוס הקורונה החדש, מתוכם 32 טופלו בפלקווניל. 

בחולים בקבוצה שטופלה בפלקווניל נצפתה החמרה שהתבטאה בצורך גבוה יותר בתמיכה נשימתית אחרי 5 ימי טיפול וגם בצורך בהנשמה. גם באנליזות לתת קבוצות של חולים (לדוגמה, חולים ללא גורמי סיכון למחלה קשה שלא היו מונשמים בהתחלה) נצפתה הסלמה בתמיכה הנשימתית בקבוצת הפלקווניל. גם מבחינת מדדים של יחסי תאים לבנים בדם, יחסים שלכאורה הוכחו בעבר כחשובים בהשתלטות מערכת החיסון של הגוף על וירוס הקורונה החדש, נצפתה החמרה בקבוצת הפלקווניל.

אציין כי הקבוצה שטופלה בפלקווניל הייתה מלכתחילה עם צורך גבוה יותר של תמיכה נשימתית מהחולים של טופלו.

לא נצפו תופעות לוואי משמעותית בקבוצת הפלקווניל.

הידרוקסיכלורוקווין (פלקווניל) לטיפול בקורונה - מחקר כמעט רנדומלי

 

דיון – מייאש משתי סיבות:

א. כולנו מחפשים תרופה כלשהי שיכולה לעשות שינוי ופלקווניל הייתה אחת המועמדות העיקריות. ולכן, תוצאים שליליים לגביה מוציאים הרוח מהמפרשים.

ב. מבחינה אקדמית/מדעית – גם המחקרים שמתפרסמים בעיתונות הטובה בעולם חלשים מאוד במתודולוגיה שלהם ולא ניתן להסיק מהם נתונים מוצקים לכאן או לכאן.

אז גם העבודה הנוכחית, כמו הקודמות, היא עוד אבן קטנה בחומת הידע האנושי בהקשר לווירוס הקורונה החדש. וכמו שכבר כתבנו, נכון להמתין לעבודות מבוקרות, כפולות סמיות הכוללות גם תרופת פלצבו. 

יש בעולם ברגעים אלה מחקרים טובים שכאלה שמתקיימים. נמתין לתוצאותיהם.

הדבר היפה ביותר במאמר הוא ה-Acknowledgement בסופו. זהו אזור במאמרים שמשמש למעין הכרת תודה באם מישהו עזר עבודה המחקרית. בתרגום חופשי זה מה שהמחברים כתבו:

"בסוף שלושה דברים נשארים: אמונה, תקווה ואהבה. אבל מהם הכי גדולה היא האהבה". ואז הקדישו המאמר לכל עובדי מערכת הבריאות בדטרויט שעובדים ללא לאות.

מניח שכולנו מצטרפים לדבריהם.