19/12/2023

איך לשמור על הגיינת הפה והשיניים בילדים

היגיינת הפה והשיניים היא נושא משמעותי מאוד בחיי הילד.

כמו בנושאים אחרים ברפואת ילדים, שמירה על בריאות (במקרה זה בריאות הפה), בגיל הצעיר תהדהד לאורך כל חיי הילד והמבוגר.

ובסופו של יום זוהי מטרת האתר ומטרת כולנו.

אז מטרת הפרק הזה להזכיר כיצד שומרים על בריאות הפה בתינוקות וילדים קטנים. שוב, כמו בפרק על בקיעת שיניים בילדים (ניתן להרחיב בקישור) נעזרתי במומחית אלופה לרפואת שיניים בילדים, פרופ' אסתי דוידוביץ' שנמצאת בפורטל הרופאים המומלצים של ד"ר אפי וניתן לקרוא עליה הכל בקישור הבא

מהי עששת?

עששת הגיל הרך היא עששת המתחילה מיד לאחר בקיעת השיניים ופוגעת בכל משטחי השיניים החלביות. עששת הגיל הרך מתפשטת במהירות ומשפיעה על כל המשנן. בנוסף לכך, פגיעה בשיניים הנשירות (שיני החלב) עלולה בסופו של דבר להביע לפגיעה עמוקה יותר גם בנבטי השיניים הקבועות. יש לזכור שמדובר בתהליך המשכי המתרחש לאורך זמן רב.

גורמי הסיכון לעששת הגיל הרך הם:

  1. חיידקים ופלאק דנטלי.
  2. תזונה (בעיקר סוכרים).
  3. גורמים גנטיים הקשורים במבנה השן וברמת התנגודת של המאכסן (לדוגמה רמת נוגדנים ברוק או מצב הסתיידות השן).

כיצד ניתן להילחם בעששת? הדרך היא לסלק את החיידקים שנמצאים על פני משטחי השיניים ואין דרך יעילה כמו צחצוח שיניים והסרה מכנית של מצבורי החיידקים. בנוסף חשוב גם להימנע מצריכה לא מבוקרת של סוכרים, בעיקר בלילה, לרבות בקבוק או הנקה ממושכים. במידת האפשר נכון כדאי לצחצח שיניים או לנגבן מיד לאחר האכלה בלילה. אני יודע שזו המלצה קשוחה ולעתים לא פרקטית, אבל זוהי ההמלצה.

איך לשמור על הגיינת שיניים ובריאות הפה בילדים

מאיזה גיל צריך לצחצח שיניים לילדים?

מומלץ להתחיל לצחצח עם בקיעת השן הראשונה. בהתחלה ניתן לצחצח עם אצבעון סיליקון או אפילו לנגב את השיניים עם גזה רטובה. עם בקיעה של יותר שיניים מומלץ לצחצח עם מברשת מותאמת גיל בעלת ראש קטן וידית אחיזה גדולה.

כמה פעמים ביום צריך לצחצח שיניים?

ההמלצה הגורפת היא לפעמיים ביום. למרות ששתי הפעמים חשובות, הצחצוח המשמעותי יותר הוא בערב לפני שהילד הולך לישון עם שאריות המזון מכל היום. בנוסף, בלילה זרימת הרוק מופחתת, הפה סגור והטמפרטורה בו נהיית אידיאלית לחגיגה של חיידקים ולהתפתחות עששת.
בבוקר מומלץ לצחצח כי עיקר פעילות החיידקים נעשית בלילה, ואז קמים עם ריח וטעם רע. 

מי צריך לצחצח לילד?

כפי שילד עד כיתה ב' לא מסוגל מבחינה מוטורית לכתוב בצורה מסודרת מכיוון שאין לו עדיין את הכישורים המוטורים לצחצח שיניים בצורה יעילה (גם אם הוא רוצה מאוד הוא פשוט עוד לא יכול לעשות זאת כמו שצריך). לכן עד גיל זה (סביב גיל 8 שנים) מומלץ שהילד יתחיל את הצחצוח לבד ואחריו מבוגר "אחראי", לרוב אבא או אמא, יפנשו.

מכיוון שצחצוח הבוקר הוא פחות משמעותי אפשר לתת לילד לצחצח לבד צחצוח זה.

באיזו משחת שיניים יש להשתמש בילדים?

יש הבדלים בריכוז הפלואוריד בין משחות שיניים המומלצות לכל גיל. זה בגלל עיקרון מנחה אחד חשוב.

העיקרון הוא שילדים מתחת לגיל 6 שנים, בטח ובטח אלו שמתחת לגיל שנתיים, נוטים לבלוע את משחת השיניים ולכן ההמלצה, כפי שתראו בהמשך, היא לכמויות משתנות של משחה.

לכן ההמלצה מתחת לגיל 6 שנים היא לשימוש במשחה בריכוז של 1000 PPM בכמות משתנה לפי הגיל:

מתחת לגיל שנתיים – כמות של גרגר אורז.

גיל 2-6 שנים – כמות של גרגר אפונה.

מעל גיל 6 שנים ההנחיה היא לשימוש במשחות בריכוז 1450 PPM, בכמות של פס, כמו במבוגרים.

יש לזכור שאין צורך בשטיפת הפה אחרי הצחצוח.

נסו לתת לילד את המשחה שהוא הכי אוהב (נסיכות דיסני או גיבורי על), בריכוז הפלואור הנכון, על מנת שזה יגרום לו לצחצח יותר.

באיזו מברשת שיניים יש להשתמש בילדים?

מברשת שיניים צריכה להיות מותאמת גיל על מנת שיהיה צחצוח יעיל התואם את גיל הילד. ככל שהילד קטן יותר כך ראש המברשת הוא קטן יותר במטרה להגיע לאזורים שקשה להגיע אליהם בחלל הפה הקטן. בנוסף, בכל מברשות השיניים הסיבים הם רכים כדי למנוע פגיעה ופציעה של החניכיים ופציעה.

בשנים האחרונות מתרבות העדויות שיש עדיפות למברשת שיניים חשמלית בילדים. המברשת החשמלית מקלה על ההורים בתנועות הצחצוח ויש לוודא שהיא מונחת בצורה נכונה על השיניים. מברשת שיניים חשמלית היא גם גימיק שיכול לעזור לילד להיזכר ולצחצח שיניים. למעט מחירה, שימוש בה בוודאי אינו מזיק.

האם יש מקום לשימוש במי פה בילדים?

מלבד משחות שיניים, ילדים מעל גיל 6 יכולים להשתמש במי פה מכיוון שזהו הגיל בו הם כבר יכולים לירוק ולא לבלוע בטעות את מי הפה. ההמלצה למי פה כאמצעי מניעתי נוסף נגד עששת, וכטיפול מונע להעלאת ריכוז הפלואוריד בחלל הפה. שימו לב, לא מדובר במי הפה המחטאים שחלק מהמבוגרים משתמשים בהם, אלא במי פה שמכילים פלואוריד בריכוז סביב 230 PPM.

האם יש מקום לשימוש בחוט דנטלי בילדים?

עד גיל 3.5-4 אין צורך להשתמש בחוט דנטלי כי לילדים יש רווחים בין השיניים. סביב גיל זה, השיניים מתחילות להצטופף ואז יש מקום להשתמש בחוט דנטלי כי מברשת השיניים אינה מגיעה אל בין השיניים. גם עם הילד מצחצח היטב פעמיים ביום בליווי מבוגר אין סיכוי שיגיע לנקודות המגע בין השיניים ולכן קיימים בשוק עזרים שונים לחוט שעושים את החוויה לנעימה יותר לילדים.

מילה לסיכום

גם אם לא הקפדתם (כמוני) על כל ההמלצות הכתובות כאן, הזמן הכי טוב לעשות שינוי (מעבר לעבר שכבר עבר) הוא היום. קחו מפה המלצה אחת או שתיים ותנו לילדים שלכם את הטוב ביותר.