עיוותי אוזניים בתינוקות

את הפרק המיוחד הזה כתב דר' אסף אולשינקה, פלסטיקאי ילדים מוכשר עם ניסיון ומומחיות מיוחדת בתיקונים של עיוותי אוזניים.

ד"ר אולשינקה הוא חלק מנבחרת המומלצים של ד"ר אפי וניתן לקרוא עליו ועל הדרכים ליצור איתו קשר בקישור הבא

הפרק עוסק באבחון וטיפול נכון של עיוותי אוזניים בתינוקות.

מה השכיחות ואיך מזהים עיוותי אוזניים בתינוקות?

שכיח לראות תינוק אשר נולד עם אפרכסת אוזן בעלת צורה לא תקינה, כגון אוזן מקופלת, מעוכה, בולטת ועוד (ראו בתמונות). ישנם מחקרים שמעריכים שכיחות התופעה בעד 30% מהתינוקות. לעיתים עיוות זה חולף מעצמו, ולכן אחת הדעות הרווחות היא שיש לחכות לתיקון עצמי ובמידה ולא מסתדר יש להמתין לתיקון ניתוחי בגיל מבוגר יותר. על תיקון אוזניים בולטות בגיל המבוגר יותר בקישור הבא.

כפי שתראו בהמשך, אלו לא האפשרויות היחידות. 

עיוותי אוזניים בילדים
עיוותי אוזניים בתינוקות - דוקטור אפי

מהן ההשלכות של עיוותי אוזניים בילדים?

חשוב לזכור שעיוות בצורת האוזן הוא בעל משמעות קוסמטית ועל פי רוב לא קשור לבעיה תפקודית שמיעתית. עם זאת יש לקחת בחשבון שיכולה להיות לכך, במקרים מסוימים, השפעה נפשית על הילד. ילדים עם עיוותים בפנים, ובעיקר בצורת האוזניים, עלולים לסבול יותר מהצקות מילדים אחרים. כתוצאה מכך הם יכולים לפתח דימוי עצמי נמוך, חרדה ובידוד חברתי.

מדוע חשוב לטפל מוקדם בעיוותי אוזניים בילדים?

עד גיל שבועיים סחוס האוזן של התינוק הינו גמיש ובר עיצוב. זה נגרם בגלל רמות גבוהות של אסטרוגן אימהי שתורם לאלסטיות של הסחוס. תכונה זאת של הסחוס מאפשרת לנו לשנות את צורת האוזן, תוך מספר שבועות באמצעים לא ניתוחיים.

על מנת לאפשר יעילות מקסימלית לטיפול לא ניתוחי יש להתחיל אותו מוקדם ככל האפשר, כאמור רצוי בשבועיים הראשונים לחיים, מכיוון שהחלון הזה לעיצוב הסחוס ייסגר בגיל חודשיים.

עיוותי אוזניים בתינוקות - דוקטור אפי

כיצד מטפלים בעיוותי אוזניים באמצעים לא ניתוחיים?

עיוותי אוזניים מולדים יכולים להיות פשוטים או מורכבים. לעיתים מספיקה הדבקה פשוטה של האפרכסת כדי לשפר את המראה. אך בעיוותים מורכבים יותר יש צורך בתבניות מותאמות או בהתקנים הייעודיים לכך (כדוגמת EarWell) כדי להגיע לתוצאה המיטבית בצורה הבטוחה והקצרה ביותר.

ראו בתמונות עיוותי אוזניים שונים שנתגלו מוקדם אחרי הלידה ותוצאה אחרי טיפול שאינו ניתוחי.

אז זיכרו מהפרק הזה את חלון ההזדמנויות לתיקון העיוותים הללו והוסיפו לבדיקת היילוד אחרי הלידה (קיראו פה על מה לשים דגש) גם מבט לכיוון האוזניים של הילד על מנת לא לפספס משהו שכל כך קל לתקן.

עיוותי אוזניים בתינוקות - דוקטור אפי